Toto je 50 najpredávanejších áut na Slovensku. Každé tretie bolo SUV

03.05.2019 06:00

Aj slovenský automobilový trh zasiahli vlani dôsledky novej homologizácie vozidiel podľa WLTP, platnej od 1. septembra. To však nezmenilo nič na tom, že sme kúpili viac áut ako v roku 2017. A ešte k tomu drahších SUV.

Za prvých osem mesiacov vyleteli predaje nových...
Za prvých osem mesiacov vyleteli predaje nových áut medziročne takmer o 46 %. Automobilky „nafúkli“ registrácie kvôli príchodu novej homologizácie podľa normy WLTP. Koniec roka už taký slávny nebol. Bublina spľasla. Autor: SHUTTERSTOCK, Škoda-Auto

Vlaňajší automobilový trh na Slovensku bol ako na hojdačke. Do septembra sa totiž zdalo, že Slováci zázračne zbohatli. Za prvých osem mesiacov sa predalo rekordných 71 202 nových osobných áut, čo bolo takmer o 11 % viac v porovnaní s rokom 2017. A ten bol pritom jeden z najúspešnejších. Registrácie rástli raketovým tempom prakticky od začiatku roka. V medziročnom porovnaní si polepšil január, apríl, máj či júl, ale to, čo nastalo v auguste, nemalo obdobu. V ôsmom mesiaci zamierilo k zákazníkom 7 265 nových „osobákov“, čo bolo o neskutočných 45,8 % viac. Lenže malo to háčik.

Za raketovým rastom registrácií stál, podobne ako v celej Európe, nástup novej homologizácie vozidiel podľa prísnejšej normy WLTP, povinnej pre všetky autá predávané od 1. septembra 2018. Jednoducho, automobilky a predajcovia, ktorí náročný proces homologizácie nezvládli včas, boli nútení skladové vozidlá, schválené ešte podľa NEDC, registrovať na seba. Inak by ich nemohli po zlomovom dátume predať. Dokladoval to aj vysoký podiel registrácií na firmy, ktorý dosiahol v auguste až 72 %. Len 28 tak pripadalo na súkromné osoby.

Vlani ako na hojdačke

„Umelé registrácie poriadne rozhádzali rebríček značiek. Extrémne nárasty dosiahli v auguste napríklad Seat (+ 270 %), Renault (+ 131 %), Ford (+ 120 %), Fiat (+ 153 %), Citroën (+96 %) alebo Peugeot (+ 86 %) a Toyota (+ 82,97 %). Vysoké prírastky hlásilo aj Audi (+ 48,97 %), Volkswagen (+ 42 %) a tiež trhová jednotka – Škoda (+22 %). Podobne to bolo s rebríčkom modelov. Dobrým príkladom je Renault Mégane, ktorý sa v auguste vyšplhal až na desiate miesto, hoci dovtedy mu patrila až 18. priečka. A ešte lepším, Dacia Logan, ktorá sa vyšvihla ôsme miesto, hoci kumulatívne za prvých osem mesiacov bola až šestnásta.

Trhovou jednotkou je naďalej Škoda. Vlani...
Trhovou jednotkou je naďalej Škoda. Vlani predala 19 355 áut a v rebríčku modelov si uchmatla hneď tri prvé priečky. Vďaka Fabii, Octavii a Rapidu. A to m á pre tento rok pripravenú novú Scaluu a SUV Kamiq. Autor: Škoda-Auto

Lenže v deviatom mesiaci bublina spľasla. Automobilový trh bol presýtený a, navyše, z ponuky vypadlo množstvo motorizácii. Buď dočasne, alebo úplne z dôvodu očakávania nových motorov plniacich prísnejšie emisné normy Euro 6d-TEMP. Takže v septembri sa v medziročnom porovnaní predalo o 37, v októbri o 4,4 a v decembri o 25,7 % menej áut ako rok predtým. Bez výkyvov bol len november. Nakoniec ale nedošlo k žiadnym dramatickým pádom. Za celých dvanásť mesiacov putovalo k zákazníkom 98 080 nových osobných áut, čo bol dokonca o 2,08 % lepší výsledok a nový rekord.

Slovensku vládli SUV a benzín

Stále platilo, že podobne ako v celej Európe bol najväčší záujem o SUV a crossovery. Slováci po nich doslova prahli. Predalo sa ich až 33 261, čo znamená, že z celkového koláča si tieto viacúčelové autá prisvojili takmer 34-percentný podiel. Silná bola aj nižšia stredná trieda, kde úradovala Octavia (28,0 %), a nižšia trieda (19,3 %), teda malé autá reprezentované Fabiou. Naopak, ku dnu sa prepadávali autá strednej triedy (4,97 %), s referenčným Passatom či Superbom, ktorých sa predalo dokonca menej ako osobných dodávok, kde nájdeme napríklad Citroën Berlingo alebo Daciu Dokker.

Až takmer 34 % zo všetkých registrácií pripadá...
Až takmer 34 % zo všetkých registrácií pripadá na triedu SUV. To znamená, že každé tretie nové auto na Slovensku je z tejto kategórie. Najúspešnejším modelom je Hyundai Tucson, ktorý z tejto pozície odsunul Suzuki Vitara. Pred Vitaru sa dostala dokonca aj Škoda Karoq. Autor: Nissan

Európsky trend kopírovalo Slovensko aj z pohľadu typu paliva. Nafta zaznamenal zásadný ústup. V roku 2018 dosiahli registrácie naftových áut len 29 432 kusov, čo predstavovalo medziročný pokles o 18,64 percenta a podiel 30,01 % na celkových registráciách. Naopak, Slováci kúpili až 65 209 benzínových áut, čo bolo o 14,39 % viac v porovnaní s rokom 2017. Na celkovom koláči si prisvojili podiel 66,49 %. Polepšili si aj hybridy (+ 27,5%) a elektromobily (+ 49,15 %). Čisto elektrických áut sa však predalo len 293 kusov. S podielom 0,3 % tak tvoria stále okrajový segment trhu. Podobne ako hybridné autá (2,1 %).

Škoda stále jednotkou

Aj napriek vlaňajším turbulenciám sa rebríček značiek príliš nezmenil. Trhovou jednotkou ostala Škoda, ktorá predala 19 355 áut, čo bol dokonca o 2,37 % lepší výsledok. Nasleduje ju VW (8 684 ks), ktorý si však mierne pohoršil (-4,2 %), a za ním kórejská dvojka – Hyundai (7 621 ks) s Kiou (7 043 ks). Aj na piatej priečke je všetko tak ako v roku 2017. Sídli tu Peugeot. A neohrozene, pretože predal až o 19,3 % viac áut. Potom tu máme zmenu. Pôvodne šiesty Renault padol až na desiate miesto, keď predal o 3,7 % menej áut. Túto príležitosť využila sesterská Dacia, ktorá predbehla aj siedmy Opel, ôsmu Toyotu a deviate Suzuki. Rumunskej značke sa naozaj darilo, zaknihovala si až 4 900 áut, čo je o 10,53 % viac. Naopak, Suzuki padlo o 12,73 percenta.

Veľký skok urobila počas roka Dacia. Je šiestou...
Veľký skok urobila počas roka Dacia. Je šiestou najúspešnejšou značkou a jej SUV Duster jedenástym najpredávanejším autom. Autor: Dacia

Tesne za bránami TOP 10 zostali Citroën, Mercedes-Benz, BMW a Ford. Obe prémiové nemecké značky sa však museli zmieriť s poklesom odbytu. BMW dokonca až s viac ako 20-percentným. Aj tak ostávajú najúspešnejšími prémiovými automobilkami u nás. Podobne to bolo s Nissanom (-20,7 %) či Fiatom (- 9,78 %). Naopak, darilo sa vďaka novým SUV Seatu, ktorý si pripísal až 31,63-percentný nárast. Rebríček najúspešnejších modelov má v rukách opäť pevne Škoda. Uchmatla si hneď tri prvé miesta, tentoraz v poradí Fabia (5 443 ks), Octavia (5 046 ks) a Rapid (3 800 ks). Nasleduje kórejská dvojka s modelmi Kia Ceed a Hyundai i30, prenasledovaná Hyundaiom Tucson. To zároveň znamená, že Tucson je najúspešnejším SUV na trhu.

Z tejto pozície odsunul Suzuki Vitara, ktorá doplatila na výpadok základného atmosférického motora a s tým súvisiaci rast ceny. Ocitla sa na deviatej priečke, za VW Golfom a Škodou Karoq, teda štvrtým českým modelom v TOP 10. Uzatvára ju Kia Sportage. Lacné rumunské SUV Dacia Duster sa zas vypracovalo až na 11. priečku z pôvodne trinástej a predbehlo Renault Clio, Škodu Superb aj Citroën C3. Práve rebríček modelov ukazuje na popularitu SUV a crossoverov. V prvej desiatke ich nájdeme štyri a v prvej dvadsiatke deväť, teda takmer polovicu. Naopak, niekdajší lídri trhu, ako VW Passat, Ford Fiesta či Opel Astra, sa ocitli na nelichotivých priečkach. Passat dokonca až na priečke s číslom 36.

Tento rok by mohol byť podobne turbulentný ako ten vlaňajší, a to vzhľadom na emisnú normu Euro 6d-Temp, ktorá bude povinná pre všetky autá od 1. septembra 2019. Prvý štvrťrok mal síce veľké výkyvy, keď v januári došlo k poklesu o 11,8 %, ale mnohé zachránil silný marec, ktorý si polepšil o 7,8 %. Takže zatiaľ sa celková bilancia skončila podobne ako vlani. Predalo sa 24 343 áut, čo je len o 1,83 % menej.

Poradie značiek podľa predaja (2018)

Značka Počet ks. (2018) Podiel (2018) Počet ks. (2017) Podiel (2017) 2017 vs. 2018
ŠKODA 19 355 19,73% 18 907 19,68% 2,37%
VOLKSWAGEN 8 684 8,85% 9 066 9,44% –4,21%
HYUNDAI 7 621 7,77% 7 217 7,51% 5,60%
KIA 7 043 7,18% 6 857 7,14% 2,71%
PEUGEOT 6 113 6,23% 5 124 5,33% 19,30%
DACIA 4 900 5,00% 4 433 4,61% 10,53%
TOYOTA 4 812 4,91% 4 249 4,42% 13,25%
OPEL 4 522 4,61% 4 291 4,47% 5,38%
SUZUKI 4 176 4,26% 4 785 4,98% –12,73%
RENAULT 4 071 4,15% 4 230 4,40% –3,76%
CITROEN 3 958 4,04% 3 473 3,61% 13,96%
MERCEDES-BENZ 3 106 3,17% 3 501 3,64% –11,28%
BMW 2 785 2,84% 3 507 3,65% –20,59%
FORD 2 459 2,51% 2 403 2,50% 2,33%
MAZDA 1 991 2,03% 1 894 1,97% 5,12%
SEAT 1 856 1,89% 1 410 1,47% 31,63%
AUDI 1 582 1,61% 1 600 1,67% –1,13%
FIAT 1 466 1,49% 1 625 1,69% –9,78%
NISSAN 1 375 1,40% 1 734 1,80% –20,70%
MITSUBISHI 1 258 1,28% 1 249 1,30% 0,72%
HONDA 1 211 1,23% 1 079 1,12% 12,23%
VOLVO 737 0,75% 570 0,59% 29,30%
LADA-VAZ 652 0,66% 528 0,55% 23,48%
JEEP 515 0,53% 265 0,28% 94,34%
SUBARU 453 0,46% 404 0,42% 12,13%
LAND ROVER 427 0,44% 646 0,67% –33,90%
MINI 232 0,24% 253 0,26% –8,30%
JAGUAR 201 0,20% 156 0,16% 28,85%
LEXUS 201 0,20% 192 0,20% 4,69%
PORSCHE 133 0,14% 202 0,21% –34,16%
ALFA ROMEO 106 0,11% 131 0,14% –19,08%
SMART 40 0,04% 38 0,04% 5,26%
DS 17 0,02% 35 0,04% –51,43%
MASERATI 15 0,02% 17 0,02% –11,76%
MAHINDRA 6 0,01% 14 0,01% –57,14%
IVECO 1 0,00% 0 0,00% 0,00%
Spolu 98 080 100,00% 96 085 100,00% 2,08%

Najpredávanejšie modely (2018)

Poradie Model Počet ks. (2018)
1. Škoda Fabia 5 433
2 Škoda Octavia 5 046
3 Škoda Rapid 3 800
4 Hyundai i30 2 967
5 Kia Ceed 2 921
6 Hyundai Tucson 2 173
7 VW Golf 2 151
8 Škoda Karoq 2 107
9 Suzuki Vitara 1 995
10 Kia Sportage 1 966
11. Dacia Duster 1 679
12. Renault Clio 1 673
13. Škoda Superb 1 571
14. Citroën C3 1 527
15. Hyundai i20 1 366
16. Dacia Logan 1 364
17. VW Tiguan 1 344
18. Suzuki SX4 S-Cross 1 289
19. Škoda Kodiaq 1 258
20. Peugeot 2008 1 161
21. Peugeot 208 1 134
22. Peugeot 3008 1 125
23. Toyota Yaris 1 119
24. Toyota Auris 1 050
25. Dacia Sandero 1 038
26. Ford Focus 1 034
27. Opel Astra 989
28. Opel Crossland X 903
29. Renault Captur 895
30. Peugeot 308 843
31. VW Touran 833
32. Citroën Berlingo 805
33. Renault Mégane 802
34. VW Polo 789
35. Toyota CH-R 787
36. VW Passat 779
37. Kia Rio 696
38. Seat Leon 682
39. Nissan Qashqai 629
40. Toyota Corolla 619
41. Mercedes-Benz GLC 610
42. Toyota RAV4 605
43. Mitsubishi ASX 597
44. Opel Mokka 578
45. Seat Arona 564
46. Citroën C3 Aircross 534
47. VW T-Roc 526
48. Mazda CX-5 523
49. Dacia Dokker 521
50. Mazda CX-3 519

VIDEO: Pozrite si video z tohtoročného autosalónu, ktorý práve prebieha v Bratislave.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#predaj áut #ZAP SR
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR