Dopyt po diesloch v Nemecku rastie. Je to koniec hystérie?

Už sa zdalo, že nafta to má v Nemecku zrátané. Posledné mesiace však svedčia o opaku. Predaje naftových áut rastú. A nie zanedbateľne.

17.05.2019 16:00
debata (6)
Aprílové štatistiky predajov naftových áut v... Foto: ACEA
ACEA - naftové motory Aprílové štatistiky predajov naftových áut v Nemecku sú povzbudivé. Rekordné podiely hlási napríklad Volkswagen, Volvo či Fiat.

Aféra Dieselgate aj zákazy vjazdu starším dieselovým autám do centier nemeckých miest, poriadne zamávali s predajmi naftových áut na najväčšou európskom automobilovom trhu. Tento rok sa však dieslová hystéria upokojila a zdá sa, že nafta ešte nie je celkom na odpis. Registrácie dieslov v Nemecku totiž rastú. Aj keď je pravdou, že svoj podiel na tom majú veľké zľavy zo strany výrobcov. Tí sa totiž snažia takýmto spôsobom motivovať zákazníkov ku kúpe dieselových modelov, čo je pre nich lacnejšie, ako platiť vysoké pokuty za prekročenie povolených flotilových limitov CO2. Ako totiž vieme, naftové motory sú úspornejšie, a preto produkujú menej ostro sledovaných skleníkových plynov.

No zvaliť rastúcu popularitu dieslov v posledných mesiacoch len na „kupovanie si zákazníkov“ nemožno. Rast je totiž príliš výrazný. Situáciu zmapoval nemecký magazín Automobilwoche. Tvrdí, že až sedem z pätnástich renomovaných automobiliek ponúkajúcich dieselové motory zvýšilo v apríli ich podiel na celkových predajoch. U ostatných zväčša stagnoval a len zriedka klesol. Príkladom môže byť Volkswagen, ktorý predal v apríli 49 % dieslov, čo je v medziročnom porovnaní o deväť percent viac. Týkalo sa to aj kľúčového Golfu. Pre dieselovú verziu sa rozhodlo 6 210 zákazníkov, na rozdiel od 4 967 v apríli 2018. Kým počet registrácií nových áut v tomto mesiaci klesol o 10 %, registrácie dieslov vzrástli o štvrtinu.

Skvele je na tom s naftovými motormi v Nemecku aj Volvo. Aprílový dieslový podiel 61 % je najväčší zo všetkých značiek. O to viac prekvapí, že práve Volvo sa hodlá dieselových motorov celkom zbaviť. Podobne vysoký podiel dieslov hlási aj Fiat. Ak sa na vec pozrieme z hľadiska najpredávanejších modelov, tak Automobilwoche tvrdí, že v rebríčku pätnástich najpopulárnejších modelov podiel naftových verzií v porovnaní s aprílom 2018 vzrástol. Golf z 24,2 na 33,5 % a Passat zo 64 na rekordných 85 %. Takmer ten istý nárast hlási aj Škoda Superb a VW Tiguan. Samozrejme, sú aj výnimky. Najväčší prepad predaja naftových modelov zaznamenal Land Rover – z vlaňajších 84,5 na 57,4 %. A dieslom sa príliš nedarí ani v prípade Audi. Ich podiel klesol za jeden rok zo 45,7 na 32,8 %.

Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer z Výskumného inštitútu v Duisburg-Essene, však pred prílišným optimizmom varuje. Nafte neveští nič dobré. Podľa neho dôjde nevyhnutne k úplnej eliminácii naftových motorov. Tvrdí, že zákazníci len čakajú na novú generáciu benzínových motorov so 48 V elektrickou sústavou, teda na mild-hybridy, ktorých spotreba bude blízka tým dieselovým, ale bez akýchkoľvek rizík spojených s obmedzením ich užívania. Len čo sa dostanú do predaja, v tej chvíli skončí aj prax zliav na dieselové autá. Automobilky ich už totiž nebudú nutne potrebovať na znižovanie flotilových emisií CO2.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #naftové autá #dieslové autá
Články podľa značiek