
Tento rok sa v Citroëne nesie v znamení osláv stého výročia založenia značky, ktorá patrila k tým vôbec najinovatívnejším. Pripomeňme aspoň revolučné modely Traction Avant, DS či legendárnu „kačicu“ 2CV. A hoci francúzska automobilka v posledných rokoch „presedlala“ na konvenčnejšiu nôtu, kreativita jej rozhodne nechýba. Dokázala to nielen v Ženeve, kde predviedla roztomilý koncept mestského elektromobilu AMI One, ale najmä na technologickom veľtrhu VivaTech v Paríži. Práve tu totiž debutuje druhý sľúbený koncept – tentoraz na tému luxusného modelu vzdialenejšej budúcnosti. Súčasnú produkciu nepripomína ani náhodou. Štúdia s výstižným názvom 19_19 sa rodila na čistom hárku papiera a bez limitov. A tak aj vyzerá.

Dizajn karosérie v štýle monospace je inšpirovaný lietadlami a helikoptérami. Na dĺžku má síce relatívne kompaktných 4 665 mm, čo zodpovedá modelom strednej triedy, ale rázvorom náprav 3 100 mm inklinuje do luxusného segmentu. A to nehovoríme o enormnej šírke 2 240 mm, ktorou atakuje takmer úžitkové autá. V tomto prípade za tým však stoja najmä obrie 30-palcové disky kolies s priemerom 930 mm (!), vysunuté z obrysu karosérie a obuté pneumatikami GoodYear. Výškou 1 600 mm zas nemá 19_19 ďaleko od crossoverov a SUV. Cieľom tohto proporčného mixu je však ponúknuť v prvom rade extrémny komfort, ktorým dokázal Citroën v minulosti podkúriť aj prémiovým značkám.

Futuristickému „hyperexpresívnemu“ vzhľadu zodpovedá svetelná technika v tvare písmena Y, presklená kabína, ktorá akoby levitovala nad podvozkom, protismerne sa otvárajúce dva páry dverí či statické logá v nábojoch kolies. Mimochodom, tie majú pôvodný dizajn z čias vzniku automobilky. Tie aktuálne nájdeme zakomponované práve v diódových svetlách. Koncept je lakovaný modrým odtieňom Rosalie Blue a kontrastnou čiernou lesklou farbou. Nechýbajú ani vonkajšie displeje na dverách, ktoré komunikujú s okolím. Kolesá pritom nie sú jediným, čo presahuje línie vozidla. Na streche totiž dizajnéri umiestnili senzory potrebné pre autonómnu jazdu, ktoré odkazujú opäť na svet letectva.

Rovnako futuristický je interiér, čerpajúci z nábytkového dizajnu. Presklený panel v spodnej časti kabíny umožňuje vidieť posádke cestu. Sedadlo vodiča je plne nastaviteľné, to pre spolujazdca tvorí akési pohodlné ležadlo. Vzadu zas nájdeme takmer gauč, kde klasické opierky na hlavu vystriedali pružné popruhy. K futuristickým materiálom patrí rozhodne aj leštený mramor, z ktorého sú vyrobené napríklad boxy medzi sedadlami. Klasické prístroje nahrádza veľký head-up displej s rozšírenou realitou. Všetko sa ovláda najmä hlasom prostredníctvom osobného asistenta. Volant tu síce je, ale v móde autonómneho riadenia sa vsunie do palubnej dosky. Posádka môže potom relaxovať. Citroën hovorí doslova o detoxikačnom zážitku z jazdy.
