Citroën 19_19: Futuristický koncept oslavuje storočnicu

Dizajnéri a inžinieri Citroënu sa doslova utrhli z reťaze. Mali na to však dobrý dôvod – storočnicu francúzskej automobilky. Konceptom 19_19 tak predvádzajú potenciál značky do budúcnosti. Limity si tentoraz naozaj nekládli.

21.05.2019 06:00
debata
Futuristický monospace tvoria tri samostatné... Foto: Citroën
Citroën 19_19 Concept - 2019 Futuristický monospace tvoria tri samostatné časti – presklená kabína, akoby levitujúca na šasi, a obrovské 30-palcové disky kolies, vytvárajúce dojem zrastenia s pneumatikami.

Tento rok sa v Citroëne nesie v znamení osláv stého výročia založenia značky, ktorá patrila k tým vôbec najinovatívnejším. Pripomeňme aspoň revolučné modely Traction Avant, DS či legendárnu „kačicu“ 2CV. A hoci francúzska automobilka v posledných rokoch „presedlala“ na konvenčnejšiu nôtu, kreativita jej rozhodne nechýba. Dokázala to nielen v Ženeve, kde predviedla roztomilý koncept mestského elektromobilu AMI One, ale najmä na technologickom veľtrhu VivaTech v Paríži. Práve tu totiž debutuje druhý sľúbený koncept – tentoraz na tému luxusného modelu vzdialenejšej budúcnosti. Súčasnú produkciu nepripomína ani náhodou. Štúdia s výstižným názvom 19_19 sa rodila na čistom hárku papiera a bez limitov. A tak aj vyzerá.

Obrovský rázvor náprav s hodnotou 3 100 mm,... Foto: Citroën
Citroën 19_19 Concept - 2019 Obrovský rázvor náprav s hodnotou 3 100 mm, kompaktný elektrický pohon a skelet bez stredových stĺpikov vytvárajú obrovský interiér.

Dizajn karosérie v štýle monospace je inšpirovaný lietadlami a helikoptérami. Na dĺžku má síce relatívne kompaktných 4 665 mm, čo zodpovedá modelom strednej triedy, ale rázvorom náprav 3 100 mm inklinuje do luxusného segmentu. A to nehovoríme o enormnej šírke 2 240 mm, ktorou atakuje takmer úžitkové autá. V tomto prípade za tým však stoja najmä obrie 30-palcové disky kolies s priemerom 930 mm (!), vysunuté z obrysu karosérie a obuté pneumatikami GoodYear. Výškou 1 600 mm zas nemá 19_19 ďaleko od crossoverov a SUV. Cieľom tohto proporčného mixu je však ponúknuť v prvom rade extrémny komfort, ktorým dokázal Citroën v minulosti podkúriť aj prémiovým značkám.

Zadné senzory na streche slúžia potrebám... Foto: Citroën
Citroën 19_19 Concept - 2019 Zadné senzory na streche slúžia potrebám autonómnej jazdy. Svetelná technika vytvára svojou grafikou aj logo automobilky. Ďalšie sa nachádzajú na statických nábojoch kolies.

Futuristickému „hyperexpresívnemu“ vzhľadu zodpovedá svetelná technika v tvare písmena Y, presklená kabína, ktorá akoby levitovala nad podvozkom, protismerne sa otvárajúce dva páry dverí či statické logá v nábojoch kolies. Mimochodom, tie majú pôvodný dizajn z čias vzniku automobilky. Tie aktuálne nájdeme zakomponované práve v diódových svetlách. Koncept je lakovaný modrým odtieňom Rosalie Blue a kontrastnou čiernou lesklou farbou. Nechýbajú ani vonkajšie displeje na dverách, ktoré komunikujú s okolím. Kolesá pritom nie sú jediným, čo presahuje línie vozidla. Na streche totiž dizajnéri umiestnili senzory potrebné pre autonómnu jazdu, ktoré odkazujú opäť na svet letectva.

Usporiadanie interiéru je inšpirované... Foto: Citroën
Citroën 19_19 Concept - 2019 Usporiadanie interiéru je inšpirované architektúrou a nábytkovým dizajnom. Klasické sedadlo má k dispozícii len vodič. Inak môžeme hovoriť o ležadle spolujazdca a zadnom gauči.

Rovnako futuristický je interiér, čerpajúci z nábytkového dizajnu. Presklený panel v spodnej časti kabíny umožňuje vidieť posádke cestu. Sedadlo vodiča je plne nastaviteľné, to pre spolujazdca tvorí akési pohodlné ležadlo. Vzadu zas nájdeme takmer gauč, kde klasické opierky na hlavu vystriedali pružné popruhy. K futuristickým materiálom patrí rozhodne aj leštený mramor, z ktorého sú vyrobené napríklad boxy medzi sedadlami. Klasické prístroje nahrádza veľký head-up displej s rozšírenou realitou. Všetko sa ovláda najmä hlasom prostredníctvom osobného asistenta. Volant tu síce je, ale v móde autonómneho riadenia sa vsunie do palubnej dosky. Posádka môže potom relaxovať. Citroën hovorí doslova o detoxikačnom zážitku z jazdy.

Koncept poháňajú štyri elektromotory s výkonom... Foto: Citroën
Citroën 19_19 Concept - 2019 Koncept poháňajú štyri elektromotory s výkonom 340 kW. Šprint na stovku za rovných päť sekúnd potom neprekvapí.
Kabína má byť tiež extrémne tichá a aktívne odpruženie s využitím hydraulických dorazov zas priniesť efekt „lietajúceho koberca“. O pohon sa starajú štyri elektromotory s celkovým výkonom 340 kW, ktoré umožňujú dosiahnuť maximálnu rýchlosť 200 km/h. Zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 100 kWh má vraj stačiť až na 800 km jazdy. Dobíjanie na 80 % kapacity (600 km) na rýchlonabíjacích staniciach, pravdepodobne s výkonom 300 kW, nemá trvať dlhšie ako 20 minút. Koncept, samozrejme, počíta aj s indukčným nabíjaním, dokonca počas jazdy, na cestách budúcnosti, ktoré budú touto technológiou vybavené. Rovnako dlho si počkáme aj na sériový model, ktorý by mohol aspoň čiastočne pripomínať koncept 19_19. A to aj preto, že do luxusného segmentu sa Citroën v najbližšom čase rozhodne nechystá.
Citroën 19_19 Concept - 2019
Citroën 19_19 Concept - 2019
+24Citroën 19_19 Concept - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Citroen #VivaTech #Cotroën 19_19
Články podľa značiek