Svetoví automobiloví výrobcovia si zvykli, že na Čínu sa dá spoľahnúť. Aspoň z pohľadu rastu odbytu áut. Ak ich predaj klesal v USA či v Európe, Čína vždy rástla. Od roku 1999 je najväčším automobilovým trhom planéty, keď na tomto poste vystriedala USA. Nasledovali dve dekády kontinuálnych prírastkov registrácií. Nemožno sa čudovať, že mnoho automobiliek sa stalo od Číny doslova závislých. Zlom však nastal vlani, najmä koncom roka. V novembri padol trh v medziročnom porovnaní o 14 a v decembri o 13 %. Celkovo sa predalo v Číne „len“ 22,7 milióna áut, čo bolo podľa Čínskeho zväzu výrobcov automobilov (CAAM) o šesť percent menej ako rok predtým.
Dôvody na optimizmus nedávali ani prvé mesiace toho roka. V januári hlásila Čína pokles registrácií o 15,8 a vo februári o 13,8 %. Vláda dokonca pristúpila k zníženiu daní, aby podporila spotrebu. Ceny áut sa teda upravili smerom nadol. Marcový pokles odbytu „len“ o 5,2 % si tak mnohí analytici vykladali ako náznak obratu. Lenže nestalo sa tak. Apríl bol doslova studenou sprchou. V medziročnom porovnaní došlo k 14,6 % poklesu, keď sa pre kúpu rozhodlo iba 1,98 milióna zákazníkov. Dôvodom má byť neistota, ktorá vyplýva zo spomalenia hospodárskeho rastu a z pokračujúcej obchodnej vojny s USA. Predstavitelia CAAM uviedli, že napriek snahe vlády o podporu predajov zákazníci kúpu nových áut naďalej odkladajú v očakávaní priaznivejšej ekonomickej situácie.
Druhým dôvodom klesajúcej krivky predaja áut sú nové emisné normy, ktoré zaviedli niektoré čínske provincie skôr, ako sa očakávalo. V snahe zlepšiť situáciu so znečistením ovzdušia. To mnohé automobilky zaskočilo. Do roku 2020 bude čínska vláda vyžadovať, aby všetky nové osobné autá spĺňali emisnú normu China VI. V súvislosti s tým nastal prudký rast predaja áut s alternatívnymi pohonmi. V apríli sa ich predalo 97 000, čo znamená nárast o 18,1 %, pritom vlani sa ich odbyt zvýšil o 62 %. Celkový trend to však zmeniť nemohlo. Z tohto trendu profitujú Toyota a Lexus. Kým odbyt áut klesá, japonské značky hlásia nárast o 20 %! Naopak, automobilka SAIC, ktorá je partnerom Volkswagenu a General Motorsu, hlási prepad o 16,8 %.
Šéfovia čínskeho automobilového priemyslu na autosalóne v Šanghaji uviedli, že čínsky trh s autami sa vráti k rastu najskôr v druhej polovici roka s tým, že na časy dvojciferných, ale aj jednociferných prírastkov treba do budúcnosti zabudnúť. To môže mať globálny vplyv na celý automobilový priemysel, pre ktorý bola Čína doteraz poistkou prosperity. Najmä ak svoje dlhodobé a strednodobé stratégie postavili na predpoklade pokračujúceho čínskeho rastu. Recesia tak nemusí byť ďaleko. Problémy sa najviac dotknú tých, ktorí nie sú pripravený na sprísňujúce sa emisné limity v tomto regióne.