Spoja sa Renault a FCA? Ak áno, vznikne najväčšia automobilka planéty

Zdá sa, že automobilový svet čaká obria fúzia. Americko-taliansky konglomerát Fiat Chrysler (FCA) a francuúzsko-japonská aliancia Renault-Nissan uvažujú o spojení. Výhody by boli na oboch stranách.

29.05.2019 16:00
debata
Ak by FCA a Renault vytvorili spoločný podnik,... Foto: FCA
FCA - Renault Ak by FCA a Renault vytvorili spoločný podnik, vznikla by automobilka s ročnou produkciou približne 8,7 milióna áut. Spolu s Nissanom a Mitsubishi by to však bolo viac ako 15 miliónov.

O tom, že americko-talianska automobilka Fiat Chrysler hľadá strategického partnera, sa šuškalo ešte v časoch, keď bol šéfom koncernu FCA dnes už zosnulý Sergio Marchionne. Viedli debaty o možnom prepojení s Volkswagenom, neskôr s kórejským koncernom Hyundai-Kia či s francúzskou spoločnosťou PSA, ktorá vlastní značky Peugeot, Citroën, DS a Opel. Nakoniec však bude všetko s najväčšou pravdepodobnosťou inak. Fiat totiž ponúkol partnerstvo Renaultu a ten vydal oficiálnu správu, že ponuku dostal a že ju detailne preštuduje.

Už to dáva tušiť, že francúzska strana sa myšlienkou vážne zaoberá. Podľa predstáv FCA by v novej spoločnosti mali mať obaja partneri polovičný podiel, pričom materská spoločnosť by sídlila v Holandsku a jej akcie by boli obchodované na burzách v New Yorku, Paríži a v Miláne. Predstavenstvo by sa malo skladať z jedenástich členov, pričom štyria budú z Renaultu, štyria z Fiatu, jeden z Nissanu, ktorý je partnerom Renaultu, a zvyšok by zastupovali nezávislí členovia.

FCA je presvedčené, že prepojenie spoločností by viedlo k silnému zastúpeniu firiem na všetkých kľúčových trhoch sveta a možnosti spoločného využívania techniky, čo by šetrilo náklady. Ročne vraj až päť miliárd eur. Ďalším bonusom má byť široké portfólio modelov od najmenších áut až po tie najluxusnejšie. Doslova od Dacie až po Maserati. A potom by tu bola ponuka úžitkových vozidiel. Ročne by nový koncern produkoval okolo 8,7 milióna áut. A to nerátame produkciu Nissanu a Mitsubishi, ktoré by sa mohli v spojení angažovať.

Potom by výsledné číslo prekonalo 15 miliónov áut ročne, čo je podstatne viac, ako posielajú na trh súčasné najväčšie koncerny Toyota či Volkswagen. Nissanu by tým však nevyšiel plán väčšej samostatnosti a väčšieho vplyvu v rámci aliancie, po ktorej po spojení s Renaultom túžil. Šušká sa, že práve nespokojnosť japonskej spoločnosti stojí za zatknutím šéfa Carlosa Ghnosa, ktorý ostáva už od vlani v japonskom väzení za údajnú spreneveru financií.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Renault #Mitsubishi #Fiat #Chrysler #FCA
Články podľa značiek