Bude musieť VW vykupovať autá z aféry Dieselgate aj v Nemecku? Súd je na strane zákazníkov

Regionálny súd v Karslruhe rozhodol minulý piatok v neprospech koncernu Volkswagen v prípade naftových vozidiel vybavených softvérom, ktorý umožňoval prekračovať povolené emisné limity. Pre nemeckú automobilku by to mohlo znamenať ďalšie miliardové škody.

28.05.2019 19:00
debata (2)
Po prvýkrát sa v Nemecku stalo, že súd rozhodol... Foto: SHUTTERSTOCK, BBC
VW Dieselgate USA - parkovisko Victorville Po prvýkrát sa v Nemecku stalo, že súd rozhodol v kauze Dieselgate v prospech poškodených zákazníkov. Tí sa domáhajú vykúpenia áut s nelegálnym emisným softvérom, prípadne nových.

Tisíce nemeckých majiteľov naftových vozidiel koncernu VW, ktoré kamuflovali skutočné množstvo vypúšťaných škodlivých emisií, podalo v posledných rokoch individuálne alebo hromadné žaloby na automobilku a domáhajú sa vykúpenia dotknutých vozidiel. Teda podobnej formy odškodnenia, akú musel Volkswagen uskutočniť v USA. Z doteraz 25 vynesených verdiktov vyššími nemeckými súdmi boli však všetky v prospech Volkswagenu. Až doteraz. Regionálny odvolací súd v Karlsruhe totiž minulý piatok rozhodol v prospech nespokojných zákazníkov automobilky.

Podľa rozsudku má VW dať poškodeným klientom nové vozidlá toho istého typu. V tomto konkrétnom spore ide o vozidlá značiek VW a Audi, vyrobené v rokoch 2009, 2011 a 2013. Rozsudok ešte nie je právoplatný a automobilka už oznámila, že sa odvolá k nemeckému Spolkovému súdu. Pre koncern by to bola ďalšia finančná rana. Celkovo ho stála aféra Dieselgate už približne 29 miliárd dolárov. Len nedávno k nim pribudlo 535 miliónov, ktoré musí zaplatiť Porsche ako pokutu za dieselové modely Panamera a Cayenne. Audi zas vlani zaplatilo 800 miliónov eur. Najväčšie straty však pripadajú na americký trh.

V USA musel totiž koncern VW odškodňovať na rozdiel od Európy aj jednotlivých zákazníkov a na základe rozhodnutí tamojších autorít od poškodených majiteľov vykúpiť až okolo 350 000 vozidiel z celkových 480 000, ktorých sa kauza týkala. Ďalšie straty vyplývali z ich dočasného uskladnenia na 37 odstavných plochách po celých USA a pokút, ktoré musela spoločnosť zaplatiť za porušenie pravidiel. Podľa posledných informácií by sa mala asi polovica z vozidiel vrátiť po úprave na americké cesty. Tá druhá zamieri do šrotu, čo bude predstavovať ďalšie straty. Odohrá sa podobný scenár aj na starom kontinente? Ak rozhodnutie z Karlsruhe prejde, bude to pre VE nebezpečný precedens.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #dieselgate
Články podľa značiek