Neolix: V Číne už jazdia dodávky bez vodičov. Majú ich byť státisíce

Čína dáva celému svetu na frak. Spoločnosť Neolix spustila výrobu doručovacích vozidiel bez vodičov. Už v prvom roku chce dodať na trh tisíc kusov.

03.06.2019 19:00
debata (3)
Dodávky Neolix už dnes jazdia v novom... Foto: Neolix
Neolix - autonómna dodávka Dodávky Neolix už dnes jazdia v novom priemyselnom parku Siung-an asi 100 km juhozápadne od Pekingu, ale aj priamo v Pekingu a v meste Čchang-čou, kde má Neolix výrobný závod.

Čínska spoločnosť Neolix sídliaca v meste Čchang-čou je pravdepodobne prvá na svete, ktorá odštartovala sériovú výrobu autonómnych áut, ktoré nepotrebujú na prevádzku človeka. Nejde však o vozidlá určené na prepravu ľudí. Sú to doručovacie elektrické dodávky. Spoločnosť očakáva, že už v prvom roku výroby dodá na trh tisíc exemplárov. Medzi zákazníkov, ktorí na technologickú novinku čakajú, patria napríklad čínske spoločnosti JD.com a Huawei Technologies.

Čínsky miliardár a spoluzakladateľ internetového obchodu Alibaba Jack Ma odhaduje, že do desiatich rokov sa v Číne zrealizuje denne jedna miliarda doručení. Navyše by mohla rovnaká technológia časom poslúžiť aj na prepravu ľudí. Neolix nie je, samozrejme, v tejto oblasti sám. Americká spoločnosť Nuro získala napríklad tento rok jednu miliardu dolárov a začala ponúkať doručovanie potravín v štáte Arizona.

Výroba už beží. . Cieľom Neolixu je do piatich... Foto: Neolix
Neolix - autonómna dodávka Výroba už beží. . Cieľom Neolixu je do piatich rokov predávať 100 000 robotických dodávok ročne.

Spusteniu výroby autonómnych dodávok predchádzali rozsiahle testy. Neolix overoval bezpečnosť a funkčnosť systému na 100-kusovej flotile vozidiel, ktoré jazdili v uzavretých oblastiach. Veľký dopyt očakáva Neolix aj vďaka cene. Jedno vozidlo stojí približne 30 000 dolárov. Tie sa však rýchlo vrátia, pretože takáto dodávka nepotrebuje vodiča, ktorý poberá plat, a je schopná pracovať takmer 24 hodín denne s výnimkou času nabíjania.

Ľudia sa síce snažia držať krok a byť vďaka novým vynálezom efektívnejší, niet však pochýb o tom, že roboty sa pre nich stávajú stále väčšou hrozbou, píše agentúra Bloomberg. Jedno obmedzenie však robotické dodávky Neolix predsa len majú. Človek musí byť prítomný, aby prijal zásielku, alebo nechať balík na dohodnutom mieste, napríklad v uzamykateľnej priehradke na prízemí. Jedným z riešením by sa mohli stať malé roboty, ktoré chodia na dvoch nohách a môžu priniesť balík až k dverám.

Samoriadiace vozidlá síce stále narážajú na regulačné prekážky, teda na legislatívu, ktorá obmedzuje ich možnosti, ale pri doručovacích dodávkach sú predpisy liberálnejšie. Dodávky Neolix už dnes jazdia v novom priemyselnom parku Siung-an asi 100 km juhozápadne od Pekingu, ale aj priamo v Pekingu a v meste Čchang-čou, kde má Neolix výrobný závod. Počiatočná ročná kapacita montážnych liniek je 30 000 kusov. V prípade vyššieho dopytu plánuje firma výstavbu ďalšieho závodu v zahraničí.

V súčasnosti rokuje so zákazníkmi vo Švajčiarsku, v Japonsku, USA aj v ďalších krajinách. Cieľom je do piatich rokov predávať 100 000 robotických dodávok ročne.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #autonómne riadenie #autonómne autá #Neolix
Články podľa značiek