BMW i8: Zmení sa 'zástrčkový' superšport na elektromobil?

Futuristické plug-in hybridné kupé a roadster z Mníchova majú nejasnú kariéru. Zachovajú si súčasnú koncepciu, alebo prejdú na čisto batériový pohon? Zatiaľ rozhodnuté nie je.

10.06.2019 19:00
debata
BMW i8 sa môže v budúcnosti zmeniť na čistý... Foto: BMW
BMW i8 Spyder Concept - 2012 BMW i8 sa môže v budúcnosti zmeniť na čistý elektromobil. A už dnes si k takejto budúcnosti robí cestičku. Napríklad špeciálnou verziou, ktorá je prvým otvoreným Safety Carom v šampionáte elektrických formúl ABB FIA Formula E Championship.
BMW i8 predstavila mníchovská automobilka v roku 2014 a spôsobila ním poriadny rozruch. Nielen futuristickým vzhľadom s krídlovými dverami a rozsiahlym použitím karbónu v sériovej produkcii, ale aj plug-in hybridným pohonom. Ekologický superšport totiž skombinoval preplňovaný 3-valec 1,5 TwinPower Turbo (170 kW) s predným elektromotorom (105 kW) a batériou s kapacitou 11,6 kW. Nízka hmotnosť v kombinácii s výslednými 275 kilowattmi potom znamenala raketovú akceleráciu na 100 km/h za 4,4 sekundy. Roadster, ktorý sa predstavil až v roku 2017, je len o dve desatinky sekundy pomalší. Pritom obe verzie zvládnu v čisto elektrickom režime eDrive až 55 km.

O to tu však teraz nejde. Momentálne sa totiž v Mníchove rozhoduje, čo s i8 v budúcnosti. Má možné dve cesty. Buď ostať pri súčasnej plug-in hybridnej koncepcii, ktorá dokáže zabezpečiť dostatok výkonu aj potrebný dojazd bez obmedzení, alebo prejsť na čisto elektrický pohon. V prvom prípade by mohol súčasný 3-valec nahradiť výkonnejší 4-valec. Šušká sa dokonca aj o 6-valci. Ak však bude i8 elektromobilom, v zrýchlení plug-in hybrid porazí. A to je tiež lákavé. Navyše by mohlo BMW využiť v jeho konštrukcii skúsenosti zo šampionátu formuly E.

Podľa zákulisných informácií by nová čisto elektrická sústava mala pracovať s vysokým krútiacim momentom a pri vyšších otáčkach, než zvládajú aktuálne synchrónne elektromotory, pričom má pohon pripomínať charakteristiku spaľovacích motorov. To zároveň znamená, že BMW by muselo úplne prepracovať extrémne drahú karbónovú konštrukciu súčasného i8, ktorá nie je pripravená na zástavbu takého veľkého objemu akumulátorov. Druhou nevýhodou je strata jedinečnosti. Mníchovský elektromobil by sa totiž dostal do priameho súboja s pripravovanou Teslou Roadster druhej generácie, Audi R8, Rivianom a tiež ďalšími elektrickými superšportmi, ktoré sú už na ceste.

Ako to dopadne, ukáže až čas. A je ho pomerne dosť, pretože nástupca má prísť najskôr v roku 2023. Súčasná generácia je stále dostatočne atraktívna, takže do dôchodku sa rozhodne nechystá a netlačia na ňu ani sprísňujúce sa emisné limity, ktoré podlieza s prehľadom. Mníchov stále zvažuje ako ďalej. „Obe riešenia majú svoje výhody, ale definitívne rozhodnutie ešte nepadlo,“ vyjadril sa anonymný vysokopostavený manažér automobilky.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW i8 #BMW i8 Roadster
Články podľa značiek