
Už od roku 2014 sa mladí učni zo strojárskeho učilišťa v Mladej Boleslavi zúčastňujú na projekte Azubi. Cieľom je vytvoriť špeciálne upravené auto. Tak vznikli solitéry ako Škoda CityJet na báze Citigo, pikap Funstar z Fabie, kupé Atero, postavené na platforme Rapidu Spaceback, a vlani Sunroq, teda otvorená verzia Karoqu. Najnovšie dielo, na ktorom pracoval od jesene 2018 35-členný tím pod taktovkou expertov Škody, je asi najvydarenejší. Boleslavská automobilka totiž poskytla mladým „tunerom“ jedno zo svojich TOP áut – SUV Škoda Kodiaq. A učni sa s ním naozaj nemaznali. Cieľom bolo stvoriť drsný pikap.


Premena si vyžiadala razantné úpravy. Kodiaq prišiel o zadné dvere aj časť strechy. Nová je ložná plocha, pod ktorou sa ukrývajú ďalšie praktické priestory, zadná deliaca strecha aj rozšírené blatníky, do ktorých sa museli zmestiť off-roadové pneumatiky obuté na špeciálnych 17-palcových diskoch kolies. Nejde len o hru. Podvozok dostal dodatočné výstuhy a rozchod kolies vzrástol o 30 mm. Svetlá výška má až 290 mm, čím Mountiaq konkuruje čistokrvným off-roadom. Brody bude ale zvládať najmä vďaka „šnorchlu" nasávania vzduchu do motora. V extrémnych podmienkach si môže vypomôcť navijakom či v noci osvetliť terén strešnou svetelnou rampou.

Odolnosť podporuje predný ochranný rám a ďalší v oblasti nákladného priestoru, ktorý chráni kabínu. Sily má Mountiaq dosť, pretože pod prednou kapotou pracuje benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 140 kW, spriahnutý s dvojspojkovou prevodovkou DSG a s pohonom oboch náprav. Na palube pritom nie je núdza o komfort. Dvojčlenná posádka má k dispozícii športové sedadlá s výraznými bočnicami, ale tiež všetky výhody najnovšieho infotainmentu. Atmosféru dolaďujú oranžové dekorácie, inšpirované lakom Sunset Orange, ale aj modré ambientné osvetlenie stropu. O zvuk sa zas stará 2 300 W aparatúra.

Celý koncept je dlhý 4 999, široký 2 005 a vysoký 1 710 mm. Nad sériovou verziou však dominuje aj hmotnosťou. Na váhe má totiž až 2 450 kg. Napriek atraktívnosti ostane však Mountiaq iba konceptom a exhibíciou schopností študentov. Škoda má teraz celkom iné starosti, ako priviesť na svet pikap, hoci klientov by si iste našiel. Automobilka rieši výstavbu nového produkčného závodu, pretože z dôvodu nedostatočných výrobných kapacít nedokáže uspokojiť dopyt po už existujúcich modeloch.