Malé autá sú ohrozený druh. Do roku 2030 možno celkom 'vymrú'!

Nie je to fikcia, ale reálna hrozba. Znižovanie škodlivých emisií pri malých modeloch je také drahé, že sa stanú nepredajné. Z trhu tak zmiznú paradoxne autá s najnižšou spotrebou. Tvrdia to kapacity z automobilového priemyslu.

06.06.2019 06:00
debata (36)
Viacerí šéfovia automobilových koncernov sa... Foto: Toyota
Toyota Aygo - 2018 Viacerí šéfovia automobilových koncernov sa domnievajú, že malé autá sa stanú minulosťou. Ich marža totiž nepokryje cenu technológie na tak radikálne zníženie emisií.

Európske automobilky sú pod obrovským tlakom na znižovanie emisií. V roku 2020 budú musieť autá zredukovať produkciu skleníkového CO2 na 95 g na kilometer. To však nie je zďaleka koniec. V roku 2030 je v pláne ďalší pokles flotilových emisií o 37,5 %. To v prepočte znamená približne 60 g/km, čo zodpovedá reálnej spotrebe 2,6 litra pri benzínových a 2,2 litra na 100 km pri naftových autách. To nie je vôbec jednoduché. Veď aj malá Škoda Fabia s trojvalcom 1,0 TSI dnes vypúšťa z výfuku 101 g/km. Ako to teda dosiahnuť? Jedinou cestou je masívna elektrifikácia. A tá nie je zadarmo.

Už dávnejšie šéf koncernu VW, Herbert Diess, pre nemecký Automobilwoche povedal, že aby koncern splnil ciele, bude potrebné, aby polovica ním vyrábaných áut nemala spaľovací motor. Lenže elektromobily sú zatiaľ drahé, najmä v súvislosti s vysokou cenou batérií. Ceny áut tak nebudú môcť ostať na súčasnej úrovni, najmä nie tie malé. „Je iróniou, že v menších modeloch bude zníženie CO2 ťažšie ako pri tých veľkých,“ vyjadril sa šéf európskej divízie Fordu Steve Armstrong. A jeho slová potvrdzuje šéf koncernu PSA Maxime Picat. „Čím menšie auto, tým menšia marža a tým menšia možnosť znížiť emisie.“

Jednoducho, prechod na elektrifikáciu zdražie malé autá natoľko, že o ne zákazníci stratia záujem. Prednosť dajú väčším modelom, kde nebude cenový nárast kvôli elektrifikácii taký citeľný. „Pri malých autách je ťažké ospravedlniť zvýšenie ceny, hoci cena zelenej technológie je v podstate rovnaká,“ vysvetľuje Alain Favey, šéf marketingu Škody. Podľa Diessa by napríklad technológia na splnenie emisných noriem pri malom VW Up! predstavovala 3 500 eur, takže základná verzia by štartovala v Nemecku na 14 000 eurách. Podobne by to bolo s Polom.

Proces odchodu malých áut sa už začal. Opel... Foto: Opel
Opel Adam Rocks Concept Proces odchodu malých áut sa už začal. Opel napríklad zrušil modely Adam a Karl. Podobné to bude s Citroënom C1, Peugeotom 108 a asi aj s Renaultom Twingo.

Elektrifikácia teda favorizuje veľké autá, kde sa náklady na batérie alebo hybridnú sústavu „ukryjú“ vďaka vyššej marži oveľa ľahšie. Čo z toho vyplýva? Ak nebude o malé drahé autá záujem, z trhu zmiznú. Diess doslova hovorí, že nové emisné limity malé autá „zabijú“. A tento proces vlastne už prebieha. Opel vyradil z ponuky malé modely Adam a Karl, PSA už nepočíta s nástupcami Citroëna C1 a Peugeotu 108, Ford končí v Európe s Fordom Ka a najmenšie trojičky koncernu VW – VW Up!, Seat Mii a Škod Citigo – prechádzajú na čisto elektrický pohon. Emisné skóre vylepšia aj pri malom odbyte výrazne lepšie ako malé autá so spaľovacími motormi.

Nejasný je aj osud Renaultu Twingo. Jeho dvojča, Smart, je totiž už v rukách čínskeho Geely, ktorý plánuje len výrobu elektrických verzií. Max Warburton, analytik automobilového trhu spoločnosti Sanford C. Bernstein, tvrdí, že tento vývoj nakoniec strhne aj modely nižšej triedy ako VW Polo, Škodu Fabia či Audi A1 a podobné modely konkurencie. Ani znižovanie nákladov použitím spoločných platforiem a rozsiahla unifikácia nebudú stačiť na to, aby automobilky na malých autách dokázali generovať zisk. Warburton sa dokonca domnieva, že prehodnotiť svoj vzťah k veľkosti, bude musieť aj BMW v súvislosti s Mini.

„V súčasnosti neexistuje žiadne malé auto, ktoré by z hľadiska perspektívy bolo bez rizika,“ tvrdí Warburton. Týka sa to aj elektromobilov, pretože tie malé sú stále drahé. Volkswagen chce síce zraziť ich cenu na 20 000 eur, lenže tá je stále dvojnásobná v porovnaní s malým autom so spaľovacím motorom. Pre mnohých ľudí sa tak stanú autá nedostupné, pretože tie najlacnejšie už existovať nebudú. Trh čaká radikálna premena. Svetlo na konci tunela by mohlo priniesť až radikálne zníženie cien akumulátorov. To by vyriešilo emisie aj osud malých áut. A presne to si myslí americká analytická Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Tvrdí, že už v roku 2025 budú elektrické autá lacnejšie ako tie klasické.

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #ceny áut #malé autá
Články podľa značiek