ZF: Prvý vonkajší bočný airbag funguje. Ukázali Nemci

Nemecká spoločnosť ZF, známa najmä výrobou prevodoviek, ukázala, že jej nová technológia ochrany pri bočnom náraze je realitou. Znížiť riziko zranenia pri kolízii tohto typu má až o 40 %.

10.06.2019 12:00
debata (2)
Vonkajší bočný airbag sa musí nafúknuť ešte... Foto: ZF
ZF - vonkajší bočný airbag Vonkajší bočný airbag sa musí nafúknuť ešte pred samotným nárazom a po zrážke vozidiel pohltiť veľkú časť nárazovej energie. O to menej „práce“ majú následne klasické bočné airbagy a štruktúra karosérie vozidla.

Ochrana áut sa za posledné roky zlepšuje neuveriteľným tempom. Aj vďaka tlaku konzorcia Euro NCAP na zavádzanie asistenčných systémov do sériového vybavenia vozidiel. Ochrana pasažierov počas nárazu má však stále jedno slabé miesto. Ide o ochranu pri bočnej kolízii. Bočná štruktúra vozidla totiž nemá v porovnaní s tou prednou a zadnou dostatočne veľkú deformačnú zónu. Dvere sú úzke a to platí aj o stĺpikoch, ktoré sa snažia všemožne rozložiť energiu nárazu na skelet. Bočné kolízie preto patria k najrizikovejším a nemenia na tom zásadne nič ani vnútorné bezpečnostné vankúše.

Práve preto chce Euro NCAP už v budúcom roku sprísniť požiadavky na bočnú ochranu posádky. Ako to však dosiahnuť? S riešením prichádza nemecká spoločnosť ZF, známa najmä výrobou prevodoviek. Tá vyvinula vonkajší bočný bezpečnostný vankúš, ktorý nemá za úlohu vytvoriť „mäkkú“ bariéru medzi cestujúcimi a konštrukciou vozidla, tak ako klasické airbagy, ale bariéru medzi vozidlami, ktoré prišli do kolízie. Teda novú deformačnú zónu. A teraz má dobré správy. Jej nový systém bočnej ochrany naozaj funguje, takže by sa mohol čoskoro objaviť v sériových autách. Samozrejme, vyzerá to jednoducho, lenže jednoduché to nie je ani náhodou.

Na správne vyhodnotenie rizika a rozhodnutie má... Foto: ZF
ZF - vonkajší bočný airbag Na správne vyhodnotenie rizika a rozhodnutie má riadiaca jednotka len 150 milisekúnd. Preto je airbag vybavený laserovým radarom, takzvaným lidarom. Dáta však pochádzajú aj z bežného radaru a kamier.

Dôvodov je niekoľko. Vonkajší bezpečnostný vankúš musí byť veľký, oveľa väčší ako tie klasické. To je problém, pretože čím je airbag väčší, tým viac času potrebuje na nafúknutie. Lenže v tomto prípade času nazvyš nemá. Práve naopak, má ho menej ako bočné airbagy v sedadlách alebo vo dverách. Musí sa totiž nafúknuť pred nárazom a nie až po ňom, ako je to bežné. Na rozhodnutie má maximálne 150 milisekúnd. Tam sa to však nekončí. Takýto airbag sa nesmie mýliť. Ak by sa totiž aktivoval zbytočne, na základe falošného poplachu, spôsobil by majiteľovi auta pomerne veľkú škodu s uvedením vozidla do pôvodného stavu. Riešenie ZF je preto mimoriadne komplexné.

ZF musela vybaviť vonkajší airbag nielen kamerami, ale aj lidarom, čo je laserová obdoba radaru, používaná najmä pre funkcie autonómneho riadenia. Až takáto presná a rýchla detekcia okolia vozidla zaručuje správnu činnosť nového bezpečnostného vankúša. ZF má už za sebou úspešné testy. Airbag, zabudovaný v prahoch, má dĺžku necelé dva metre, výšku 53 a šírku 38 cm. Jeho objem môže byť od 280 do 400 litrov, čo je päť- až osem-násobok airbagu vodiča. Je teda obrovský. Napriek tomu sa dokáže nafúknuť za 15 milisekúnd, čo je čas porovnateľný s konvenčnými airbagmi vo volante alebo v palubnej doske pred spolujazdcom.

Ako ukazujú snímky a video novej technológie, test prebehol úspešne, a tak je možné, že sa objaví už na budúci rok. Tipujeme, že premiéra sa odohrá v modeli niektorej z prémiových značiek.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #ZF #bočný airbag
Články podľa značiek