BrandZ: Automobilky strácajú hodnotu. V TOP 100 značkách sú už len tri

Najnovší rebríček hodnoty značiek jasne ukazuje, ako sa mení svet. Automobilky strácajú svoje pôvodné pozície. Valcujú ich technologickí giganti. Toyota si však napriek poklesu zachovala „zlato“ aspoň medzi automobilovými výrobcami. Do prvej stovky sa ešte zmestili Mercedes-Benz a BMW.

20.06.2019 12:00
debata
Najhodnotnejšou automobilovou značkou je... Foto: Toyota
Toyota - logo Najhodnotnejšou automobilovou značkou je Toyota. Najmä vďaka svojej hybridnej technológii. Tú vidí BrandZ ako nosnú v najbližších rokoch. Toyota má tiež dobrú povesť a je globálnym hráčom.

Kde sú tie časy, keď boli automobilky na vrchole hodnotových rebríčkov. Svet sa zmenil a s ním aj ich pozícia. Jasne to dokazuje najnovšia správa 100 Most Valuable Global Brands, ktorú ponúka každoročne analytická spoločnosť BradZ. Hodnota značiek vzniká na základe širokej škály ukazovateľov ako napríklad finančných výsledkov, zisku, obratu, ale aj prieskumov verejnej mienky, aktuálnych aktivít firiem a ich plánov do budúcnosti. Dôležitým faktorom je tiež angažovanosť v ochrane životného prostredia a rozvoj technológií šetrných k životnému prostrediu.

A aj keď automobilky pracujú na plné obrátky, na vrcholové pozície rebríčka to už nestačí. Kým ešte v roku 2017 sa v prvej stovke objavilo šesť automobilových výrobcov a vlani päť, tento rok ich napočítame len tri. Pritom aj ony na hodnote stratili. Celkovo ide o priemerný pokles automobilového sektora z pohľadu hodnoty o 7 %. Čím to je? Autori správy tvrdia, že za tým stoja revolučné zmeny v tomto odvetví, ktoré so sebou prinášajú množstvo neznámych faktorov. Súvisí to najmä s predajom nových elektromobilov. Podľa agentúry BrandZ bude však dominantnou nízkouhlíkovou technológiou tá hybridná, a nie čisto elektrická.

Mercedes-Benz je z pohľadu hodnoty... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - logo Mercedes-Benz je z pohľadu hodnoty automobilovou dvojkou. Jeho hodnota však medziročne klesla o 9 %.

Dôvodom je nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc a obmedzenia, ktoré sa elektromobilov týkajú. Napríklad ich dojazdu či dlhého času nabíjania. Tie majú masívny nástup elektromobilov oddialiť. Potom asi neprekvapí, že najhodnotnejšou automobilovou značkou je Toyota, ktorá je najväčším výrobcom hybridných áut na svete. Navyše práve oznámila urýchlenie svojho elektrického a vodíkového programu. Toyota zasadla na automobilový trón už dvanásty krát v štrnásťročnej histórii rebríčka. Výnimkami boli len roky 2010 a 2012. BrandZ vypočítal jej hodnotu na 29,151 miliardy dolárov.

S 9-percentným prepadom sa muselo zmieriť aj... Foto: BMW
BMW - logo S 9-percentným prepadom sa muselo zmieriť aj BMW. Napriek tomu je treťou automobilkou, ktorá sa zmestila do prvej stovky najhodnotnejších značiek.

Toyote pomohlo aj dobré meno spoločnosti, ktoré si udržiava už desaťročia ako výrobca automobilov s vysokou kvalitou a legendárnou spoľahlivosťou. Tak či tak jej hodnota medziročne klesla o 3 %, čo nie je ale také dramatické vzhľadom na turbulencie, ktorými automobilový priemysel vlani prechádzal. V celkovom rebríčku to však stačilo až na 41. priečku, pretože vedenia sa ujali technologické a internetové spoločnosti. Jednotkou je Amazon a za ním Apple, Google, Microsoft, Visa, Facebook, Alibaba a Tencent. Druhú automobilovú značku nájdeme až na pozícii s číslom 54. Je ňou Mercedes-Benz s hodnotou 23,335 mld. dolárov.

Nováčikom v desiatke najhodnotnejších... Foto: Porsche
Porsche - logo Nováčikom v desiatke najhodnotnejších automobilových značiek je Porsche. Najmä vďaka očakávanému príchodu elektrického Taycanu.

Do prvej stovky sa ešte dostalo BMW, ohodnotené na 23,326 mld. dolárov. Obe nemecké automobilky sa však museli zmieriť s poklesom hodnoty o 9 % a aj pádom v rebríčku. V rámci automobilového sektora figurujú medzi desiatimi najhodnotnejšími značkami ešte Honda, Ford, Nissan, Tesla a potom tri značky koncernu VW v poradí Audi, VW a Porsche. Nováčikom je práve Porsche, ktoré vytlačilo z prvej desiatky Suzuki-Maruti. Podľa agentúry BrandZ je to dané prípravou elektrického modelu Taycan. Elektrifikácia teda zásadne prispieva k hodnote značiek.

„Stále viac ľudí prestávajú zaujímať spoločnosti, ktoré veci iba vyrábajú. Miesto toho získavajú na vážnosti tie, ktoré myslia na ekológiu,“ vysvetľuje šéf rebríčka Graham Staplehurst. Dôkazom je práve Volkswagen, ktorý si ako jediný v prvej desiatke polepšil a v porovnaní s vlaňajšou správou poskočil medzi automobilkami z 21. na deviatu priečku. Stojí za tým jeho pripravovaná elektrická ofenzíva, ktorú odštartuje už tento rok a ktorá pomáha zahladiť čierne škvrny po afére Dieselgate.

Autoznačky s najvyššou hodnotou

Miesto Značka Hodnota značky v r. 2018 (v mld. USD) Zmena oproti 2017 Pozícia v rebríčku
1. Toyota 29,151 –3% 41.
2. Mercedes-Benz 23,355 –9% 54.
3. BMW 23,326 –9% 55.
4. Honda 11,749 –7%
5. Ford 11,211 –12%
6. Nissan 10,554 –8%
7. Tesla 9,285 –1%
8. Audi 8,556 –11%
9. Volkswagen 6,707 12%  
10. Porsche 5,817

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BrandZ #hodnota značiek
Články podľa značiek