Volkswagen sa musel vyrovnať s majiteľmi naftových áut, v ktorých použil podvodný softvér, zatiaľ len v USA. Uspieť chceli aj nemeckí zákazníci, no zatiaľ z 25 vynesených verdiktov tamojších súdov boli všetky v prospech nemeckej automobilky. Výnimkou bol len májový rozsudok regionálneho odvolacieho súdu v Karlsruhe, ktorý dal za pravdu majiteľom áut, ktorí sa dožadovali spravodlivosti. Podľa rozsudku mal VW dať poškodeným klientom nové vozidlá toho istého typu. V tomto konkrétnom spore išlo o modely značiek VW a Audi, vyrobené v rokoch 2009, 2011 a 2013. Automobilka sa hneď odvolala na nemeckom Spolkovom súde. Takže spor stále trvá a majitelia áut ťahajú za kratší koniec.
Ak to však Volkswagen aj „uhrá“ vo svojej domovskej krajine, nemusí to nutne znamenať, že je z najhoršieho vonku. Príklad prichádza zo susednej Českej republiky. Českí majitelia naftových Volkswagenov s klamlivým emisným softvérom sa totiž tiež dožadujú nápravy. A to formou dvoch hromadných žalôb. Zastupujú ich spoločnosti Safe Diesel a DieselGate. A môžu uspieť. Za pravdu im dal totiž obvodný súd pre Prahu 8. Podľa jeho rozhodnutia má Volkswagen zaplatiť 533 miliónov českých korún (20 791 886 €) poškodeným zastúpeným spoločnosťou Safe Diesel a ďalších 103 miliónov (4 017 944 €) poškodeným, ktorých zastupuje DieselGate. Podľa ČTK to uviedol server Lidovky.cz. Českej Škody, ktorá bola emisnou aférou tiež zasiahnutá, sa rozhodnutie netýka.
Podľa servera Zpravy.cz prehral Volkswagen spor preto, že sa v požadovanej lehote nevyjadril k žalobe. Súd teda vyniesol takzvaný rozsudok pre uznanie. Vyhovel celkovo 2 435 ľuďom, ktorí podali žalobu cez Safe Diesel presne 7. septembra 2018. Nároky boli uznané vo výške 220 000 Kč (8 582 €) na jedného zákazníka, spolu s úrokmi z omeškania a s nákladmi na súdny spor. „Ide o prelom v európskej vetve tejto aféry, je to prvý úspech poškodených spotrebiteľov združených v hromadnej žalobe v Európe. Podarilo sa nám presadiť rovnaké odškodnenie ako v USA, čo chceme dosiahnuť aj pre ďalšie tisíce spotrebiteľov. Už za pár dní rozšírime žalobu na VW a Škodu o ďalších 600 poškodených,“ uviedol zástupca Safe Diesel František Honsa.
Podľa servera Lidovky.cz uspeli aj poškodení zastupovaní firmou DieselGate. Oznámil to jej konateľ Martin Kodýnek a David Kuboň, partner advokátskej kancelárie KLB Legal. Spoločnosť Porsche Česká republika, ktorá zastupuje značky VW, Audi a Seat, nie je podľa jej hovorcu Jana Klímu stranou v spore, a preto sa nemôže podrobne vyjadrovať k súdnemu procesu. „Podľa našich informácií Volkswagen AG podá proti rozsudku, ktorý ešte nenadobudol právoplatnosť, opravný prostriedok, pretože súd žalobu a kvalifikovanú výzvu doručoval v rozpore s platným európskym právom. Veríme, že odvolanie Volkswagen AG bude úspešné. Sme presvedčení, že rozsudok bude zrušený a žaloba bude nakoniec zamietnutá,“ povedal pre ČTK.
Suma vo výške 220 000 Kč (8 582 €) je odvodená od modelu odškodnenia v USA, kde Volkswagen dobrovoľne vyplatil poškodeným spotrebiteľom 10 000 dolárov a súčasne im ponúkol opravu alebo spätný výkup vozidiel s nelegálne upravenými naftovými motormi. Rozsudok sa nevzťahuje na spoločnosť Škoda Auto, ktorá nároky spoločnosti Safe Diesel neuznáva. O nich, rovnako ako o nárokoch voči značke Volkswagen, ktoré spoločnosť Safe Diesel vzniesla neskôr, teda po 7. septembri 2018, bude súd rozhodovať v ďalšom konaní koncom novembra.
„Spoločnosť Škoda Auto predpokladá, že rozsudky budú zrušené a žaloby zamietnuté,“ uviedol pre ČTK hovorca firmy Vitězslav Pelc. Mladoboleslavská automobilka naďalej trvá na tom, že majiteľom vozidiel nevznikla žiadna ujma. Celkový počet spotrebiteľov, ktorí v Českej republike svoje nároky voči automobilkám uplatňujú, prevyšuje 7 000 ľudí. Vozidiel s klamlivým softvérom je však na českých cestách približne až 165 000. Na celom svete sa aféra dotkla až 11 miliónov áut koncernu VW, z toho na Škodu, ktorá je trhovou jednotkou v Českej republike aj na Slovensku, pripadá asi 1,2 milióna vozidiel.