Hrozí Slovensku kríza automobiliek? 'Kontrolky' vraj už blikajú

„Rušenie pracovných miest v továrni, ktorá je najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku, upozorňuje na problémy, ktorým táto krajina čelí,“ píše sa v reportáži agentúry Reuters, ktorá komentuje vývoj v našom automobilovom sektore. Pohľad zvonka je nepochybne zaujímavý.

09.07.2019 19:00
debata (20)
Prepúšťanie pracovníkov bratislavského závodu... Foto: Volkswagen
VW Slovakia - výrobný závod Bratislava Prepúšťanie pracovníkov bratislavského závodu Volkswagenu naznačuje potenciálne problémy, ktorým by mohlo Slovensko čeliť, ak by došlo v automobilovom priemysle ku kríze. Napríklad aj pod vplyvom obchodnej vojny s USA.

Keď David dostal prácu na montážnej linke bratislavského závodu automobilky Volkswagen, kolegovia mu blahoželali, že sa mu podarilo zabezpečiť si dobre platenú prácu, v ktorej môže zostať až do dôchodku. Už po dvoch rokoch však patrí medzi 3 000 zamestnancov, ktorí boli z továrne na výrobu VW Touareg a Porsche Cayenne prepustení v rámci série rušenia pracovných miest. Na Slovensku, ktoré je najväčším svetovým výrobcom áut v prepočte na obyvateľa, spôsobila takáto správa šok, píše Reuters.

„Všetci moji kolegovia hovorili, že sa nemám čoho báť. Že keď si zvyknem na pracovnú záťaž a tempo, mzda sa mi bude postupne zvyšovať a ja budem mať stabilnú prácu až do dôchodku,“ povedal pre Reuters David, ktorý odmietol zverejniť svoje priezvisko. „ A zrazu mi telefonovali z personálneho oddelenia a ja som zistil, že som prepustený.“ Automobilové odvetvie sa na celkovom hrubom domácom produkte Slovenska podieľa asi 12 percentami a je v ňom viac než jedno z každých desiatich pracovných miest v tejto krajine.

Konkurencia lacnejších krajín juhovýchodnej Európy, presun k produkcii elektrických vozidiel a globálne obchodné napätie však patria medzi problémy, ktorým malý stredoeurópsky národ čelí v dobe, keď výrobcovia áut zvažujú, kam v budúcnosti umiestniť svoje výrobné linky. Samotný Volkswagen uvažuje o výstavbe nového závodu vo východnej Európe. Ako o najpravdepo­dobnejších miestach sa hovorí o Bulharsku, Srbsku a Turecku.

David si síce našiel miesto v inej automobilke, prepúšťanie v bratislavskej továrni však dostáva vládu do pohotovosti. "Ak použijeme automobilovú metaforu, vidíme varovnú kontrolku, keď ešte nemusíme ísť s autom na generálnu opravu,“ povedal agentúre Reuters minister hospodárstva Peter Žiga. „V automobilovom sektore pracuje približne 300 000 ľudí. Ak by sa s nimi niečo stalo, bolo by to vážne,“ varuje Žiga. Neistota dokonca primala odbory, ktoré ešte nedávno tlačili na zvyšovanie miezd, aby zmenili prístup.

„V tejto chvíli sa nezameriavame na platy, prioritou je stabilita pracovných miest, povedal agentúre Reuters šéf odborov Zoroslav Smolinský. „Musíme prečkať horšie časy a počkať na tie lepšie.“ S cieľom posilniť automobilový priemysel, ktorý sa na celkovej výrobe Slovenska podieľa 44 percentami a na vývoze 40 percentami, schválila vláda dotácie na zvýšenie predaja elektrických áut a oznámila daňové úľavy až do výšky 200 % z čiastky investovanej do výskumu a vývoja. Súčasne však snahy o zvýšenie minimálnej mzdy a rastu príplatkov za nočné zmeny, znižujú konkurencieschop­nosť Slovenska, upozorňuje šéf Združenia automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

„V tejto chvíli spoločnosti rozhodujú, kto za sedem rokov dostane nové modely,“ uvádza Pribula. „Je dôležité vyslať signál, že sme zodpovední, pretože postupne strácame konkurenčnú výhodu,“ dodal. Zväz automobilového priemyslu SR zastupuje okrem iných štyri automobilky v krajine, okrem Volkswagenu aj PSA Group, Kia Motors a Jaguar Land Rover. Slovensko však nie je jedinou krajinou strednej Európy, ktorá takýmto problémom čelí. Od investícií zahraničných automobiliek sú vysoko závislí tiež susedia z Európskej únie – Česká republika, ktorá je domovom značky Škoda zo skupiny Volkswagen aj závodu automobilky Hyundai, a tiež Maďarsko, kde majú svoje podniky BMW, Daimler či Audi.

Prezident Európskej centrálnej banky Mario Draghi v júni varoval, že zvlášť pre tieto štáty je pre vysokú závislosť od zahraničného obchodu veľmi znepokojivá hrozba globálnej obchodnej vojny. Hlavný ekonóm spoločnosti Deloitte David Marek uvádza, že 25-percentné clo na dovoz európskych áut do USA by znížilo príjmy českého automobilového priemyslu o 121 miliárd korún ročne. Ochabujúci rast globálnej ekonomiky zároveň donútil niektoré automobilky pozastaviť plány na ďalšiu expanziu. Príkladom je Daimler, ktorý v máji oznámil, že odkladá zvýšenie kapacity v závode na kompaktné autá v maďarskom Kecskeméte.

„Považovalo sa to za samozrejmosť, že závody, ako je ten v Bratislave, budú pokračovať a vyrábať nové generácie modelov,“ povedal analytik LMC Automotive Carol Thomas. "To sa však už teraz predpokladať nedá. Podniky budú musieť nielen bojovať o nové modely, ale budú čeliť aj väčšej konkurencii pri udržaní novej generácie modelov, ktoré už vyrábajú.“ VW obmedzil výrobu v Bratislave a vrátil zamestnancov, ktorých si v roku 2016 požičal, maďarskej továrne Audi.

„Toto je dôležitý rok, keď sa rozhodne o budúcnosti slovenského závodu,“ povedal generálny riaditeľ firmy Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg. Dodal, že rozhodnutie sa očakáva do konca roka. „Zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku by mohlo zvýšiť atraktívnosť bratislavského závodu.“

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #automobilový priemysel #VW Slovakia
Články podľa značiek