Škoda bude nakoniec vyrábať v Turecku. Bulharsko a Srbsko neprešli

Automobilka Škoda trpí nedostatkom európskych výrobných kapacít a na svojich linkách musí navyše hostiť „cudzincov“. Napríklad v podobe Seatu Ateca. Zmeniť to má nový výrobný závod. Podľa posledných informácií bude stáť v Turecku. Škoda ani koncern VW to však zatiaľ nepotvrdili.

17.07.2019 12:00
debata (3)
Nový turecký výrobný závod koncernu VW by sa... Foto: Škoda-Auto
Škoda Karoq - výroba 2017 Nový turecký výrobný závod koncernu VW by sa mal stať rodiskom Škody Karoq a Seatu Ateca, ale aj ďalších modelov. Audi bude v portfóliu chýbať.

Už niekoľko rokov zápasí Škoda s nedostatkom výrobných kapacít v Európe. Záujem o jej autá pritom kontinuálne rastie. Ani preto nemá v európskej ponuke napríklad „čínsky“ Kodiaq GT, ktorý by si inak šéf automobilky Bernhard Maier veľmi prial vidieť v showroomoch európskych dílerov. Tiež nedávno vyhlásil, že vlani mohla automobilka predať aj o stotisíc áut viac, ak by ich mala kde vyrobiť. Takže neprekvapí, že už dlhšie je jej záujmom výstavba nového závodu. V súvislosti s ním sa skloňovalo aj Slovensko či Srbsko, no nakoniec sa do finálneho výberu dostali Bulharsko a Turecko.

Podľa nemeckého časopisu Automobilwoche je už dnes vo veci jasno. Píše, že nová továreň, kde bude schádzať z montážnych liniek okrem Škody Karoq aj Seat Ateca a niekoľko ďalších modelov koncernu VW, vznikne v Turecku. Situovaná bude v blízkosti Izmiru, kde sa nachádza jedna z najvýznamnejších bezcolných zón a veľký prístav. Volkswagen podľa agentúry Reuters však tieto informácie zatiaľ nekomentoval. Nový závod má byť súčasťou päťročného plánu, ktorý obsahuje veľkú logistickú „rošádu“, najmä z dôvodu nástupu výroby elektromobilov. Podľa neho sa budú elektrické autá vyrábať v Emdene, Hannoveri a Zwickau.

Súčasne sa kvôli tomu presťahuje výroba modelov Passat do českých Kvasín, kde budú montované spolu s modelmi Škoda Kodiaq a Škoda Superb. Škoda Karoq a Seat Ateca tak budú musieť ustúpiť. Ich rodiskom sa má stať práve nový závod na juhu Európy. Na starosti ho mala mať pôvodne Škoda, časom sa však z neho stala „celokoncernová záležitosť“. Potvrdzujú to aj nedávne slová Bernharda Maiera. "Záleží nám na tom, aby všetko prebiehalo pod taktovkou Škody, ale časť dozornej rady má iný názor. Nie je to politicky jednoduché.“

Výber regiónu je pomerne prekvapujúci. Turecko totiž nie je členom Európskej únie a má nestabilné politické prostredie. Za však hovorí lepšia infraštruktúra a tiež pomerne veľký domáci trh. Špekuluje sa aj nad možnosťou, že Turecko bude dobrou platformou pre pripravovanú spoluprácu medzi koncernom VW a Ford. Ford už totiž má v tejto krajine svoj podnik, z čoho by mohli plynúť synergetické výhody. Koncern plánuje investovať do novej továrne 1,3 až 2,0 miliardy eur. Prácu tu má nájsť približne 5 000 zamestnancov. Kapacita výroby je plánovaná na 350-tisíc vozidiel ročne. Linky by sa mali rozbehnúť v roku 2022.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Turecko #Škoda #Škoda-Auto
Články podľa značiek