Ako pašuje Kim Čong-un luxusné autá do Severnej Kórey? Tu je 'manuál'

19.07.2019 20:00

Severokórejský vodca Kim Čong-un sa netají záľubou v luxusných autách. Kým občania tejto izolovanej krajiny nemajú často ani základné potraviny, ich milovaný „otec národa“, sa vyváža v obrnených limuzínach Mercedes-Maybach či Rolls-Royce Phantom. Ako je to možné, keď dovoz luxusného tovaru do Severnej Kórey podlieha medzinárodným sankciám? Totalitný režim ich pašuje.

Severokórejský vodca Kim Čong-un si rád dopraje...
Severokórejský vodca Kim Čong-un si rád dopraje luxusný tovar, autá nevynímajúc. Dostanú sa k nemu aj napriek prísnym medzinárodným sankciám. Autor: Youtube

Nie je to tak dávno, čo sme mohli vidieť severokórejského diktátora v novom Mercedese-Maybachu S600 Pullman Guard alebo v novom Rolls-Royce Phantom. Ako sa však tento luxusný tovar dostane do krajiny, na ktorú sú uvalené medzinárodné sankcie? Doteraz to bola záhada. Na všetko sa však pozrela nezisková organizácia Center for Advanced Defense Studies (C4ADS), teda Centrum pre pokročilé obranné štúdie, spolu s investigatívnymi redaktormi magazínu New York Times. A odhalili neuveriteľne zložitú pašerácku sieť, do ktorej je zapojených až 90 krajín. Na výskume sa podieľala aj analytická spoločnosť Palantir, známa kontaktmi na výzvedné služby a armádu.

C4ADS začal rozmotávať klbko na prípade dvoch pancierovaných limuzín Mercedes-Maybach S600 Pullman Guard. Začal pri výrobcovi, ktorý niekoľkokrát zdôraznil, že na ich dovoze do Severnej Kórey sa nijako nepodieľal. Hovorca spoločnosti Daimler sa doslovne vyjadril: „Pochopte, prosím, že nemáme žiadne informácie o tom, ako sa tieto vozidlá dostali do užívania vlády Severnej Kórey.“ Keďže tieto špecifické autá sú určené špeciálnym klientom, výrobca má zväčša dobrý prehľad o tom, kto je ich koncovým zákazníkom. Je však možné, že vozidlá boli nakúpené ako štandardné Maybachy S600 Pullman a až následne upravené treťou stranou. Ich cesta sa začala v každom prípade začiatkom júna 2018 v rotter­damskom prístave.

V kontajneroch ich naložila na loď holandská prepravná spoločnosť Slavenburg & Huyer B.V a prepravila ich do čínskeho prístavu Dailan. V Číne boli kontajnery preložené na loď japonskej spoločnosti Zuisyo Company, ktorá ich odviezla do japonskej Osaky. Ďalšia japonská spoločnosť Mino Logistic Japan sa postarala o prepravu kontajnerov do juhokórejského prístavu Busan. Tu sa dostali pod „kuratelu“ firmy s nápadne podobným názvom Mino Logistic Company, hoci preukázať spojitosť medzi týmito dvoma spoločnosťami sa C4ADS nepodarilo. Do tohto bodu prebiehala preprava nákladu v medziach zákona. Až v Busane sa začali veci komplikovať.

Nie je to tak dávno, čo sa pochválil jedným z...
Nie je to tak dávno, čo sa pochválil jedným z najdrahších áut planéty Rolls-Royceom Phantom. Autor: Youtube

Kontajnery putovali na loď s názvom DN5505, ktorá mala ešte pred pár mesiacmi celkom iný názov – Xiang Jing – a bola registrovaná v KĽDR. Po premenovaní prešla do majetku firmy Do Young Shipping, registrovanej na Marshallových ostrovoch, vlastnenú ruským podnikateľom a bezpečnostným manažérom sídliacim v Hongkongu. Na počudovanie plávala loď pod vlajkou afrického štátu Togo. Táto loď vyplávala 30. septembra z Busanu do ruského prístavu Nachodka, kde mala doraziť 5. októbra. Stala sa z nej však loď duchov, keďže už 1. októbra bol deaktivovaný transpondér, ktorý slúži na identifikáciu lode a určenie jej polohy. Aktivovaný bol až 18. októbra v blízkosti Busanu.

Osud lode bol za uplynulých osemnásť dní záhadou. Podľa informácií vyšetrovateľov však loď v žiadnom ruskom prístave 5. októbra nezakotvila. Po návrate do Busanu loď deklarovala, že v Nachodke naložila uhlie. New York Times a C4ADS predpokladali, že loď najprv zamierila do Vladivostoku, kde vyložila svoj náklad. A mali na to závažný dôvod. Práve tu sídli majiteľ spoločnosti Do Young Shipping. A naozaj, v telefonickom rozhovore Danil Kazačuk potvrdil, že autá kúpil a následne predal. Odmietol však konkretizovať komu, túto informáciu označil za obchodné tajomstvo. Do mozaiky začali zapadať aj dve lietadlá Il-76 Candid severokórejských aeroliniek Air Koryo, ktoré odštartovali z KĽDR 7. októbra a pristáli vo Vladivostoku. Sú známe tým, že počas zahraničných ciest Kim Čong-una prevážajú vozidlá jeho kolóny.

Potom už nie je ťažké domyslieť si, akou cestou putovali dva Maybachy do Severnej Kórey. Túto teóriu potvrdil zásah juhokórejských úradov, ktoré podozrivú loď DN5505 vo februári tohto roka zadržali pre podozrenie z porušovania sankcií vývozom uhlia z KĽDR. Ešte ten istý mesiac bola zadržaná aj druhá loď spoločnosti Do Young Shipping, ktorá plávala pod panamskou vlajkou. Dôvodom bol zakázaný dovoz ropných produktov do severokórejskej časti polostrova. Nejde však len o dva Maybachy, ktoré sa dostali nelegálnou cestou do KĽDR. Tie len ilustrujú sofistikovaný systém pašovania luxusného tovaru do tejto krajiny. A keďže severokórejský diktátor má luxus naozaj rád, je ho oveľa viac.

Organizácia C4ADS predpokladá, že len v rokoch 2015 až 2018 sa do Severnej Kórey dostalo nelegálnou cesto viac ako 800 vozidiel. Nielen spomínané Maybachy či Rolls-Royce Phantom, ktorým sa už severokórejský vodca stihol pochváliť, ale napríklad 537 kusov Lexusov GS350, GX460, LS430, LX470, LX570 a ES250. Nájdeme tu tiež autá ako Toyota Corolla, Hiace, RAV4, Land Cruiser, Prado, Highlander, ale aj Nissany Patrol, Terrano, X-Trail alebo Pathfinder či niekoľko úžitkových Mitsubishi. Niektoré režim naozaj potrebuje a niektoré sú určené blízkym Kimovým spolupracovníkom. C4ADS tvrdí, že KĽDR sa spolieha na sieť pašerákov až z 90 krajín. Luxusný tovar sa stráca z mapy prostredníctvom zásielok do tretích krajín a nakoniec putuje do Ruska a Číny. Odtiaľ má už cestu do Kimovho „kráľovstva“ pomerne jednoduchú.

ZDROJ: New Yorok Times, C4ADS Lux, Loaded North Korea Goods Report

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#autá #Kim Čong-un #Rolls-Royce #Mrecedes-Maybach
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR