BMW má 'nového' šéfa. Ľahké to mať nebude. Mníchov chce späť na výslnie

Bavorská automobilka BMW oznámila, že 16. augusta vystrieda v kresle predsedu predstavenstva súčasného šéfa Haralda Krügera Oliver Zipse, dlhoročný šéf výroby BMW.

24.07.2019 16:00
debata (1)
Oliver Zipse pracuje pre BMW od roku 1991.... Foto: BMW
BMW - Oliver Zipse Oliver Zipse pracuje pre BMW od roku 1991. Začínal ako stážista a postupne sa vypracoval až na šéfa výroby. Od augusta bude poverený vedením celej spoločnosti.

Mníchovská automobilka mení po piatich rokoch svojho šéfa. Haralda Krügera, ktorý bol v tejto funkcii od roku 2015, nahradí v polovici augusta Oliver Zipse. Veľké prekvapenie to nie je. Hoci tlačová správa hovorí o tom, že Krüger sa sám rozhodol nekandidovať na druhé funkčné obdobie, nemecké médiá majú iný názor. Podľa nich bol Harald Krüger už dávnejšie takpovediac „ na odstrel“. Dôvodom mala byť strata pozície BMW ako svetového lídra v predaji prémiových áut. V čase, keď Krüger nastúpil, bola mníchovská automobilka na vrchole. V registráciách porážala úhlavných nepriateľov – Mercedes-Benz aj Audi. Navyše prišla s revolučným karbónovým elektromobilom i3 a plug-in hybridným superšportom i8.

Potom však akosi stratila tempo. V predajoch konvenčných modelov aj v ťahu na bránu elektromobility. Po i3 neprišli žiadne ďalšie čisto elektrické modely. Pôvodný líder začal ťahať za kratší koniec. Zato sa ponuka konvenčných áut rozrástla do priam „obludných“ rozmerov. „Fragmentácia modelovej palety zapríčinila, že niektoré modely sa prekrývali s inými,“ tvrdí analytik Jeff Schuster zo spoločnosti LMC Automotive. Uplynulých päť rokov sa tak nieslo v znamení nejasnej orientácie BMW. To všetko bude musieť riešiť nový šéf Oliver Zipse. Pomery v mníchovskej automobilke pozná viac ako dobre. Pre BMW pracuje už do roku 1991, keď nastúpil ako stážista. Odvtedy zastával rôzne pozície vrátane riaditeľa závodu Oxford a viceprezidenta pre podnikové plánovanie a produktovú stratégiu.

„S Oliverom Zipsom prichádza na čelo firmy rozhodujúci strategický a analytický líder. BMW poskytne nový impulz pri formovaní mobility budúcnosti,“ povedal Norbert Reithofer, predseda dozornej rady spoločnosti BMW. Nebude to mať ale vôbec ľahké. Do funkcie totiž prichádza v čase stagnácie predaja. Pokles hlási Európa aj Čína, čo sú pre BMW kľúčové odbytiská. Za takýchto okolností bude musieť dať Zipse BMW jasný smer. A pritom šetriť. Automobilka už oznámila plán, ktorým chce do roku 2022 znížiť náklady o 12 miliárd eur. Napríklad aj redukciou nadbytočných modelov. Nástupcov nedostane BMW 3 GT či dvojica MPV BMW 2 Active/Gran Tourer. Zredukuje sa aj počet motorizácií.

A potom tu bude jasný ťah na elektromobilitu. Myslí si to aj Jeff Schuster. „Zipse bude určite poverený zvýšením podielu BMW na trhu s elektromobilmi,“ konštatuje. To sa však ľahšie povie, ako urobí. Päťdesiatpäťročný Zipse bude totiž musieť nájsť cestu, ako vyrábať elektromobily tak, aby na nich automobilka neprerábala. A to isté platí o autonómnych technológiách. Je známe, že v prvej oblasti BMW pre zníženie nákladov nadviazalo kooperáciu s koncernom Jaguar Land Rover a v druhej so svojím úhlavným nepriateľom – stuttgartskou automobilkou Mercedes-Benz. Podľa prvých Zipseho slov, ktoré predniesol vo výrobnom závode v Oxforde, je však zrejmé, že veľký obrat neplánuje. V oblasti elektromobilov chce byť opatrný ako jeho predchodca.

Elektromobily majú byť podľa neho postavené pomocou architektúry konvenčných áut a nie na špecifickej platforme, ako to plánuje napríklad koncern Volkswagen. To môže byť dvojsečná zbraň. Ak sa elektromobily nepresadia tak rýchlo, ako by si Brusel prial, bude táto lacnejšia cesta pre BMW výhodou, kým konkurencia tvrdo narazí, ak sa však elektromobilita ujme, nebude mať BMW ponuku, ktorá by kvalitatívne stíhala čistým elektromobilom, vyvíjaným hneď od začiatku pre elektrický pohon. Pripomeňme, že k elektrickým autám vládne v Mníchove istá nedôvera. Napokon sám šéf vývoja BMW Klaus Fröhlich, ktorý bol, mimochodom, jedným z horúcich kandidátov na post predsedu predstavenstva spolu so Zippsom, sa nedávno na adresu elektromobilov vyjadril dosť kriticky.

„Mohli by sme predať milióny elektrických áut už dnes, ak by bol po nich dopyt. Lenže zákazníci batériové autá nechcú, chcú ich len európski regulátori,“ povedal doslovne. Naopak, budúcnosť vidí stále vo zvyšovaní efektivity motorov s vnútorným spaľovaním, najmä tých naftových. Pritom ide o človeka, ktorý sa podieľal na vývoji revolučných modelov i3 a i8. Za jeho skepsou tak nebude stáť len nejaký „zlý pocit“. V konečnom dôsledku sa teda zdá, že napriek príchodu plánovaného elektrického sedanu a najmä elektrického SUV iNEXT sa pomery v Mníchove výmenou šéfa až tak radikálne nezmenia.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #Oliver Zipse #Harald Krüger
Články podľa značiek