
Aj keď je dnes na svete vyše 1,3 miliardy registrovaných áut, začiatky tohto prevratného vynálezu neboli veľmi oslnivé. Keď nemecký konštruktér Carl Benz v lete 1885 predviedol svoj prvý automobil so spaľovacím motorom, mnohým ľuďom bol na smiech. Cestu si však kliesnil veľmi rýchlo. Dokonca tak, že na prelome tisícročí začali „motorové kočiare“ konkurovať koňom. Problém bol, že doprava vo veľkých mestách nepodliehala takmer žiadnym pravidlám. Autá, kone, bicykle, električky, chodci, to všetko sa „miesilo“ do jedného veľkého chaosu.
Ako to vyzeralo, si môžeme pozrieť na unikátnych záberoch z amerického San Francisca. Pochádzajú z roku 1906, teda osem rokov pred objavom moderného semaforu, štyri roky pred zavedením vodičských preukazov v New Yorku, tri roky predtým, ako medzinárodná konferencia automobilových klubov v Paríži schválila všeobecné dopravne značky a pravidlá cestnej premávky. A len päť rokov po tom, čo museli byť automobily za Atlantikom po prvý raz označené štátnymi poznávacími značkami. Neznámym pojmom boli aj priechody pre chodcov.
Nemožno sa čudovať, že za takýchto podmienok bola anarchia na cestách neporovnateľne väčšia ako dnes, i keď autá ešte nechrlili automobilky v miliónových sériách a ostávali drahými hračkami pre bohatých. Ford Model T, prvý ľudový automobil montovaný na montážnej linke, prišiel na svet až v roku 1908. Na vzácnych záberoch ho teda ešte neuvidíte. Zato tu uvidíte priam komickú symbiózu vzájomne bojujúcich druhov dopravy. Až sa nechce veriť, že nedošlo k žiadnej nehode a že nik nepodlieha panike ani nervozite. Dnes čosi nemysliteľné.
Video z Market Street je údajne najstarším záznamom z „palubnej kamery“. Pravdepodobne umiestnenej na električke. Zachytáva aj zopár strážnikov, ktorí však v „dopravnom guláši“ San Francisca nevidia nič výnimočné a už vôbec nie nelegálne. Napokon, kde nie sú pravidlá, nie sú ani hriešnici.