Posledné mesiace sa zdalo, že Tesla je na správnej ceste. A to napriek rekordnej strate asi 700 miliónov dolárov, ktorú zaznamenala v prvom štvrťroku 2019. V nasledujúcom období sa jej však podarilo zvyšovať výrobu aj predaj. Oznámila, že dosahuje nielen vynikajúce odbytové čísla v USA, ale aj na celom svete. V druhom štvrťroku vyrobila rekordných 87 048 áut a predala ich až 95 356. To je najviac v jej histórii. Darilo sa najmä Modelu 3, pre ktorý sa rozhodlo 77 634 zákazníkov. Približne 17 722 kusov pripadlo na drahšie modely S a X.
Rekordné boli aj tržby vo výške 6,35 miliardy dolárov. Vyrábať a zarábať sú však dve odlišné kategórie. Dôkazom je strata ďalších 408 miliónov dolárov (366,26 miliónov eur). Tesle sa teda stále nedarí opustiť zónu červených čísiel. Stratu síce analytici predpokladali, ale s tým, že tržby Tesly budú aspoň na úrovni 6,41 miliardy dolárov. Tesne po oznámení obchodných výsledkov americký výrobca elektromobilov opäť posunul termín vykázania zisku. Nový je posledný kvartál 2019. Pripomeňme, že podľa odhadu Elona Muska mala byť Tesla bezpečne zisková už od tretieho štvrťroka 2018.
Dôvodom zlého hospodárenia majú byť stále vysoké náklady spoločnosti, hoci Tesla šetrí, kde sa dá. Cieľom je zvýšiť výrobu Modelu 3 zo súčasných približne 7 000 kusov týždenne na 10 000 do konca tohto roku a tiež znížiť skladové zásoby Modelov S a X, ktoré dostali nových konkurentov a o ktoré záujem klesá. Aj preto ich produkcia beží vo Fremonte len v jednej zmene. Zákazníci dávajú prednosť lacnejšej Tesle 3. Na stratu spoločnosti zareagoval aj akciový trh. Upravená strata na akciu mala podľa analytikov dosiahnuť 40 centov, reálne však predstavovala až 1,12 dolára.
Čo bude s Teslou v budúcnosti, je otázne. Mnohí sa pýtajú, kedy má Tesla vykázať zisk, ak nie vo štvrťroku, keď vyrobila a predala rekordný počet áut. Ak však platí úmera, že čím viac áut vyrobí, tým väčšia je jej strata, tak čosi nie je v poriadku. Navyše oznámila, že modely S a X sa v blízkom čase nedočkajú inovácie a odklad výroby ťahača Semi z dôvodu nedostatku batérií. Nádeje sa upriamujú na potenciál novej „gigafactory“ v Číne, ktorá vyrastá v blízkosti Šanghaja a blíži sa k dokončeniu. Tesla tu bude produkovať lacnejšiu verziu modelu 3. Kapacita je plánovaná na 150 000 kusov ročne. Práve úspech v „ríši stredu“ by mohol znamenať dlho očakávaný obrat k lepšiemu.