Ako vyrábali Škody pred 90 rokmi? Na 'bežiacom páse'

03.08.2019 12:00

V roku 1929 spustila česká Škoda ako prvá automobilka v Československu a jedna z prvých na svete pásovú výrobu. Domácej konkurencii doslova vytrela zrak.

V dvadsiatych rokoch minulého storočia bola...
V dvadsiatych rokoch minulého storočia bola Škoda na domácom trhu v rebríčku predajov až tretia. Všetko však zmenil prechod na pásovú výrobu, ktorej prípravy sa začali už v roku 1925. Autor: Škoda-Auto

Výroba áut na montážnom páse celkom zmenila automobilový priemysel. Henry Ford nie je síce autorom tejto prevratnej metódy, ale práve on dokázal z nového procesu vyťažiť maximum. A to už pred viac ako sto rokmi. Nová továreň v Highland Parku začala v roku 1913 doslova chrliť tisíce Fordov T. Kým predtým potrebovala automobilka na montáž jedného auta 12,5 hodiny, po spustení linky to trvalo len 93 minút. Už v roku 1914 opúšťalo bránu továrne nové auto každé tri minúty.

Spolu s automatizáciou klesla aj cena. Kým v roku 1909 stál Ford T 825 dolárov, čo bol takmer dvojnásobok ročnej priemernej mzdy v USA, po spustení montážnej linky klesla na 260 dolárov. Je len pochopiteľné, že revolučný počin Fordu inšpiroval konkurentov. Nielen tých amerických. Pásovú výrobu vozidiel odštartoval v Európe v roku 1920 ako prvý André Citroen. Model A bol okamžitým úspechom. A čo sa dialo vo vtedajšom Československu? Automobiliek bolo síce dosť, ale áut na cestách stále málo. A, samozrejme, bez pásovej výroby boli drahé.

Vtedy a dnes: Sklad karosárskych dielov

Napríklad za prvé tri mesiace roku 1925, keď sa značka Laurin & Klement stala súčasťou holdingu Škoda Plzeň, sa v Prahe predalo 17 vozidiel Laurin & Klement, 59 áut Praga a 31 kusov Tatier. Škoda bola teda vo vtedajšom rebríčku značiek až tretia. Na konci roku 1925 jazdilo na území dnešnej Českej republiky podľa výskumnej správy Masarykovej univerzity len 12 580 osobných áut. Udržať výrobu v takých malých objemoch bolo možné jedine vďaka ochrannej politike štátu, ktorý obmedzoval dovoz áut zo zahraničia.

Vtedy a dnes: Výroba motorov

Václav Klement, jeden zo zakladateľov súčasnej Škdy, však dobre vedel, že tadiaľ cesta nevedie. Svet už dávno prišiel na to, že vyrábať lacné autá len vďaka ich extrémne lacnej konštrukcii, nie je model udržateľný pre budúcnosť. Klement starostlivo sledoval konkurenciu, ktorá už v tom čase začínala s pásovou výrobou. Lenže na takúto zmenu boli potrebné investície. A to bol jeden z hlavných dôvodov, prečo sa značka Laurin & Klement spojila so Škodou. Prípravy na prechod k montážnemu pásu sa začali prakticky okamžite.

Vtedy a dnes: Spojenie podvozka a karosérie

Prvým krokom k sériovej výrobe bola výstavba novej štvorposchodovej karosárne v Mladej Boleslavi. Dokončili ju v roku 1926. V suteréne bol sklad, na prízemí sa vyrábali drevené časti karosérie, na prvom poschodí boli čalúnnické a sedlárske dielne. Na druhom sa z drevených súčastí montovali karosérie, ktoré sa na treťom poschodí oplechovali a na štvrtom lakovali. Toto bol však len začiatok. V apríli 1928 boli položené základy ďalšej budovy, volanej mechanika.

Vtedy a dnes: Finálna montáž

Išlo o 200 metrov dlhú a 130 metrov širokú halu. Dokončili ju koncom roka a do plnej prevádzky spustili v roku 1929. Montovali sa v nej podvozky, vyrábali motory a prevodovky. Následne boli obe budovy prepojené – zo štvrtého poschodia karosárne sa hotové karosérie posúvali pomocou mosta do budovy mechaniky, kde dochádzalo k spojeniu podvozka s motorom. Pásová výroba tým bola kompletná a Škoda sa zaradila medzi prvé automobilky, ktoré dokázali vyrábať autá naozaj lacno.

Vtedy a dnes: Expedícia vozidiel zákazníkom

V roku 1930 mala linka kapacitu 25 áut denne, ale po menších úpravách a zavedení trojzmennej prevádzky stúpla na 85 áut za deň. Pásová výroba zároveň umožnila rozšíriť ponuku modelov. Začiatkom tridsiatych rokov sa predstavilo úplne nové trio – Popular, Rapid a Superb. Úspech na seba nenechal dlho čakať. V roku 1936 predala Škoda takmer 3 000 áut, čím porazila konkurenčnú Tatru aj Pragu. Bez prechodu na pásovú výrobu by to nikdy nedokázala.

Škoda -
		pásová
		výroba
Škoda -
		pásová
		výroba
+20Škoda - pásova
		výroba

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Škoda #Škoda-Auto #Laurin & Klement #pásová výroba
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR