'Lambo' bojuje s vedením koncernu VW o záchranu 12-valca. Kto vyhrá?

Viete si predstaviť vrcholové Lamborghini Aventador bez atmosférického 12-valca? V Sant Agate rozhodne nie. Iný názor má však na celú vec koncern VW. Udržanie tohto motora považuje za drahý rozmar.

09.08.2019 16:00
debata (1)
Nádherný atmosférický 12-valec v útrobách... Foto: Lamborghini
Lamborghini - motor V12 Nádherný atmosférický 12-valec v útrobách Lamborghini Aventador to má poriadne nahnuté. Zachrániť ho nemusí ani „hybridizácia“.
Už od čias legendárnej Miuri poháňali špičkové superšporty Lamborghini vrátane Countachu, Diabla, Murciélaga a Aventadora 12-valcové atmosférické motory. Sú neodmysliteľne spojené s imidžom značky. Lenže nové emisné limity im robia poriadny škrt cez rozpočet. Koniec 12-valcov ohlásil koncern Daimler vrátane divízie AMG aj konkurenčné BMW. Dvanásťvalcové jednotky sú jednoducho na odpis. Vysokou produkciou CO2 kazia flotilové emisie tak, že to nie je možné prehliadať. V Sant Agate sa s tým však vyrovnať nechcú. Veď len nedávno zazneli správy o príchode hyperšportu, ktorý by si pomohol s plnením emisných noriem pomocou elektromotora, ale pri zachovaní 12-valca.

Napokon s hybridnou technológiou už v Sant Agate experimentovali. Spomeňme krásny koncept Asterion z roku 2014 na báze menšieho 10-valcového Huracana s výkonom 669 „hybridných“ kilowattov. A tak sa zdalo, že nič nestojí v ceste, aby aj nástupca Aventadora prešiel takouto konverziou. Lenže kým vedenie Lamborghini nepochybuje o potrebe zachovania 12-valcových motorov, vo wolfsburskej centrále koncernu VW, ktorý vlastní talianskeho výrobcu cez značku Audi, majú na vec celkom iný názor. Podľa nich by si nástupcovia Aventadora aj Huracána mali vystačiť s preplňovaným štvorlitrovým 8-valcom, ktorý už poháňa Audi, Porsche či SUV Lamborghini Urus.

Samozrejme, za všetkým stoja peniaze. Finančné oddelenie koncernu tvrdí, že vývoj dvoch nových modelov Lamborghini vrátane úpravy 12-valca tak, aby plnil pripravované exhalačné limity pre rok 2020 a 2021, by zhltol približne 800 miliónov eur. To je na automobilku, ktorá produkuje ročne zopár tisíc áut, jednoducho neúnosné. Vlani dosiahlo Lamborghini rekord, keď zaznamenalo 5 750 registrácií, z ktorých 1 761 pripadalo na nové SUV Urus. „Rozpustiť“ teda také vysoké investície na približne 4 000 ročne predaných superšportov vidia vo Wolfsburgu ako nemožné. Lamborghini však považuje kalkulácie nemeckých účtovníkov za premrštené. Vedenie automobilky tvrdí, že oba modely dokážu postaviť približne za 370 miliónov eur, z ktorých necelých 50 miliónov pripadne práve na úpravu 12-valca.

Uvidíme, kto v tomto veľkom koncernovom súboji zvíťazí, či talianska úcta k tradícii, alebo nemecké ekonomické argumenty. O výkon totiž až tak nejde. Nový preplňovaný hybridný 8-valec od Porsche by totiž vedel ponúknuť až 800 koní. V každom prípade to znamená, že príchod nástupcu Aventadora sa nateraz odkladá. Zabudnúť máme na pôvodne plánovaný rok 2020 a možno aj na rok 2022. Šušká sa dokonca o roku 2024. Takže súčasný Aventador by musel ostať na scéne extrémnych 13 rokov, čo je aj vo svete superšportov čosi nevídané. V takomto prípade môžeme očakávať ešte jednu modernizáciu. Platiť by to potom malo aj pre nástupcu menšieho Huracána, pretože oba nové modely majú použiť spoločnú karbónovú platformu.
Lamborghini Aventador SVJ - 2018
Lamborghini Aventador SVJ - 2018
+36Lamborghini Aventador SVJ - 2018

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #Lamborghini #Lamborghini Aventador
Články podľa značiek