Škandál: RM Sotheby's zbabrala dražbu najdrahšieho auta sveta

Mala to byť dražba storočia. Očakávalo sa, že historicky prvé a jediné Porsche Type 64 zmení majiteľa za rekordnú sumu vysoko nad hranicou 40 miliónov dolárov. Nestalo sa tak. Na tabuli sa síce objavila číslica 70 miliónov, ale išlo vraj o omyl.

30.08.2019 18:00
debata
Porsche Type 64 vzniklo desať rokov pred prvým... Foto: Sotheby's
Porsche Type 64 - 1939 Porsche Type 64 vzniklo desať rokov pred prvým sériovým Porsche 356. V roku 1939 sa malo zúčastniť na diaľkových pretekoch Berlín – Rím. Tie sa nakoniec nekonali. Škrtom cez rozpočet bola druhá svetová vojna.

Doteraz najdrahšie predaným veteránom je Ferrari 250 GTO, ktoré zmenilo vlani majiteľa za neuveriteľných 48,4 milióna dolárov, čo je približne 43,5 milióna eur. Všetko však nasvedčovalo tomu, že v polovici augusta prepíše históriu iné auto. Aukčná sieň RM Sotheby's totiž ohlásila a marketingovo „masírovala“ dražbu Porsche Type 64 z roku 1939 – vôbec prvého auta, ktoré nieslo priezvisko geniálneho konštruktéra Ferdinanda Porscheho. Dávno predtým, ako vôbec vznikla rovnomenná automobilka. Pôvodný majiteľ vlastnil navyše tento klenot, ktorý nemá žiadneho súrodenca, celých 22 rokov. A hoci ide o „kus hliníka“ so 4-valcovým motorom s výkonom 50 koní a so smiešnou maximálkou 160 km/h, jeho zberateľská hodnota je nevyčísliteľná.

Základom Porsche 64 bolo šasi a motor KdF 60,... Foto: Sotheby's
Porsche Type 64 - 1939 Základom Porsche 64 bolo šasi a motor KdF 60, teda predchodca ľudového Chrobáka. Vyšší výkon a aerodynamická karoséria sa postarali o maximálnu rýchlosť až 160 km/h.

Minimálna avizovaná suma bola síce 20 miliónov dolárov, ale očakávalo sa, že prekročená bude aspoň dvojnásobne. A aj sa tak stalo, pretože na tabuli počas dražby zasvietili astronomické sumy vrátane číslice 70 000 000 dolárov. Lenže auto sa nakoniec nepredalo. Čo sa stalo? Hneď po začiatku dražby padli ponuky na 30 a 40 miliónov dolárov. V sále to začalo poriadne vrieť. Ďalej pokračovali podania na 50, 60 a nakoniec astronomických 70 miliónov. Niet pochýb, že Porsche Type 64 by sa stalo razom vôbec najdrahším autom planéty. Potom však licitátor oznámil, že sa pomýlil a na displeji zasvietilo ako najvyššia ponuka 17 miliónov dolárov. Potom už žiadna ponuka, napriek dlhej snahe pokračovať, neprišla.

Na týchto sedadlách sedávali Ferdinand Porsche... Foto: Sotheby's
Porsche Type 64 - 1939 Na týchto sedadlách sedávali Ferdinand Porsche aj jeho syn Ferry.
V chaose nik nevedel, ktoré údaje sú vlastne platné, a záujemcovia sa rozhodli neprihadzovať. RM Sotheby's aukciu ukončilo ako neúspešnú. Z videa je však zrejmé, že licitátor urobil chybu, keď sumu 13 miliónov označil ako 30 miliónov. Jednoducho fiasko. Účastníci aukcie odchádzali znechutení. John Bothwell z Pur Sang Bugattis, ako jeden zo záujemcov, komentoval situáciu: „Dvaja zástupcovia RM Sotheby's nám odmietli vysvetliť, čo sa stalo, a tretí odišiel.“ Podľa ďalšieho účastníka dražby išlo o podvod. „Podpílili si konár, na ktorom sedia. Čo by prešlo inde, neprejde u RM Sotheby's.“ „Je to zlý vtip,“ dodal zberateľ Johnny Shaughnessy z Kalifornie.
Takto sa neúspešne dražilo najvzácnejšie Porsche všetkých čias
Renomovaná aukčná sieň si tak spravila poriadnu hanbu a dodnes neozrejmila dôvody svojho konania. Vyhlásila len to, že predstavy predávajúceho a kupujúcich sa nestretli. Porsche Type 64, ktoré osobne používal Ferdinand Porsche a jeho syn Ferry, teda ostáva v garáži pôvodného vlastníka. V každom prípade sa o výhodný predaj niekedy v budúcnosti báť nemusí. A uvidíme, či nebude zbabraná držba viesť aj k súdnemu konaniu, ak bude mať majiteľ pocit, že pre amatérske licitovanie mu ušlo 70 miliónov dolárov. Taká ponuka sa už totiž zopakovať nemusí.
Porsche Type 64 - 1939
Porsche Type 64 - 1939
+21Porsche Type 64 - 1939

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #aukcia #dražba #Porsche
Články podľa značiek