Ruský prezident Vladimir Putin sa od svojej májovej inaugurácie už nemusí voziť v zahraničných autách. K dispozícii má novučičkú ruskú limuzínu Aurus Senat. Aby bol však nebol hriešne drahý projekt Kortež, do ktorého boli okrem domáceho inštitútu pre výskum a vývoj v automobilovom priemysle (NAMI) zapojené aj zahraničné spoločnosti, napríklad Porsche Engineering alebo Bosch stratový, od začiatku sa počítalo s predajom na voľnom trhu. Veď vývoj, ktorý odštartoval už v roku 2015 a vyslúžil si aj množstvo kritiky, zhltol 190 miliónov dolárov.
Vrátiť by sa mali zo zisku. A predaj Aurusu práve štartuje. Inštitút NAMI podľa agentúry Reuters otvoril prvý oficiálny showroom v moskovskom obchodnom centre. Rusi však novú pýchu svojho automobilového priemyslu dobre poznajú. Civilná verzia sa predstavila už vlani v auguste na autosalóne v Moskve. Medzinárodnú prezentáciu zas Aurus Senat absolvoval tento rok na jar v Ženeve, keďže sa chystá aj do západnej Európy, Ázie, na Blízky východ či do severnej Afriky. Najprv však poputuje k domácim zákazníkom. A cenou naozaj preverí ich patriotizmus.
Za novinku si bude totiž ruská automobilka Sollers, ktorá zabezpečuje výrobu, pýtať 18 miliónov rubľov. To je približne 245 000 eur, a najmä viac, ako sa predpokladalo. V porovnaní s cenami konkurenčných modelov Rolls-Royce či Bentley, je síce Senat lacnejší, ale lacný rozhodne nie je. Napokon Aurus si verí. Klienti dostanú skutočne prestížnu limuzínu. Vybrať si budú môcť z dvoch verzií. Základná s označením S600 má rázvor 3 300 mm a dĺžku 5 630 mm. Variant L700 s predĺženým rázvorom sa natiahol až na 6 620 mm, čo zodpovedá rozmerom Putinovho prezidentského špeciálu.
Identická bude aj technika. Pod kapotou Senatu pracuje mohutný 4,4-litrový dvakrát preplňovaný 8-valec, vyvíjaný s Porsche, naladený na 441 kW a 880 Nm krútiaceho momentu. Asistuje mu elektromotor umiestnený v 9-stupňovej automatickej prevodovke vlastnej konštrukcie. Ide teda o mild-hybrid. Nechýba ani pohon oboch náprav. Najluxusnejšie ruské auto všetkých čias zvláda stovku za menej ako šesť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. O spotrebe značka taktne mlčí, hybridný pohon však iste pomôže zredukovať pár kvapiek paliva.
Interiéru dominuje okázalý luxus. Vládnu mu prírodné materiály ako koža či drevo. Na ruské pomery prekvapuje aj moderným infotainmentom. Napríklad virtuálnym prístrojovým panelom, head-up displejom či veľkou multimediálnou dotykovou obrazovkou. Očakávať máme aj adaptívny tempomat, čítačku dopravných značiek, detekciu slepého uhla a jazdných prúdov. Z luxusných prvkov spomeňme diódové svetlá, bezkľúčový prístup, diaľkové štartovanie, výkonnú aparatúru, štvorzónovú klimatizáciu, ventilované masážne sedadlá či elektricky ovládaný stĺpik riadenia a veko kufra.
Provizórne sa vozidlá vyrábajú priamo v NAMI, kde zvládajú postaviť ročne maximálne 250 kusov. To však stačiť nebude. Aurus totiž plánuje ročnú produkciu až 5 000 kusov. Neskôr ponuku novej ruskej prémiovej automobilky rozšíria ďalšie modely. V NAMI totiž na univerzálnej platforme EMP (Ĺdinja Modularnaja Platforma) vznikne aj SUV Komendant a MPV Arsenal, tiež pomenované podľa veží Kremľa. Tie budú využívať nielen veľkoobjemové motory, ale aj nový menší 4-valec.