Polícia často upozorňuje vodičov aby si v autách nenechávali cenné predmety, napríklad fotoaparáty, počítače či telefóny. A, samozrejme, ani doklady. Ale ani to vás neuchráni pred zlodejmi, ktorí vám ukradnú celé auto alebo, zlodejmi, ktorí sa zameriavajú na krádeže komponentov. Z auta vám tak môže zmiznúť navigácia, drahá audiosústava, ale aj katalyzátor či časticový filter. S dramatickými zmenami v automobilovom priemysle však prichádza pre dlhoprstých celkom nová príležitosť. A tá je veľmi výnosná.
Presvedčila sa o tom nedávno aj Kalifornčanka Marjory Kaplanová. Jeden blok od svojho bytu v San Francisu nechala zaparkovanú hybridnú Toyotu Prius. Keď opäť prichádzala, našla auto síce na rovnakom mieste, ale v stave, ktorý nečakala. Najpredávanejšiemu hybridu planéty totiž chýbal akumulátor. Niekto ho ukradol. Stačilo rozbiť bočné okienko, vozidlo otvoriť, vybrať zadné sedadlá a odstrihnúť káble. Dlhoprstí mali razom to, po čom túžili. I keď to musela byť riadna fuška. Batéria pre Prius má okolo 80 kg.
V každom prípade je takáto krádež veľmi výnosná. Nový NiMH akumulátor pre hybridnú Toyotu stojí okolo 5 000 dolárov. A to nehovoríme o elektromobiloch s modernejšími li-ion akumulátormi či o plug-in hybridoch, kde sa ceny pohybujú v desiatkach tisíc dolárov či eur. Horšie je, že krádež v San Franciscu nebola ojedinelá. Podľa tamojšej polície sa podobné prípady množia ako huby po daždi. „Je to veľmi organizované,“ priznal automechanik Toyoty Jeff Garcia. Len uňho v servise čakajú na nový akumulátor po krádeži štyri ďalšie Priusy.
Tlak na automobilový priemysel, aby znižoval emisie áut, ktorý vedie nutne k hybridizácii a elektromobilite, tak hrá dlhoprstým do kariet. Krádeže drahých katalyzátorov či časticových filtrov postupne nahradia ešte výnosnejšie lúpeže batérií. Majiteľka Priusu Marjory Kaplanová, však komentovala nešťastnú situáciu s nadhľadom. Pre tamojšiu televíziu sa vyjadrila, že uvažuje nad tým, že svoje auto predá a bude používať verejnú dopravu.