Bugatti je opäť najrýchlejším autom planéty. Rekord 490 km/h má však trhliny

Bugatti sa s nevôľou prizeralo na švédsky Koenigsegg Agera, ktorý automobilku z Molsheimu oskalpoval o rýchlostný rekord medzi sériovými autami. Teraz má však srdce na mieste. Bugatti Chiron totiž zdolalo rýchlosťou vyššou ako 490 km/h všetky doterajšie hranice. Lenže...

04.09.2019 19:00
debata
Techniku si rekordný Chiron požičal zo vzácneho... Foto: Bugatti
Bugatti Chiron - rýchlostný rekord 2019 Techniku si rekordný Chiron požičal zo vzácneho Bugatti Centodieci. Takže namiesto „štandardných“ 1 500 koní mal k dispozícii až 1 600 (1 176 kW).

Ešte pred pár týždňami bol najrýchlejším sériovým autom sveta Koenigsegg Agera. V roku 2017 sa tomuto hyperšportu podarilo v Nevade dosiahnuť priemer 457,9 km/h. To veru nebolo pochuti pánom z Molsheimu. Agera totiž oskalpovala o rekord Veyron, ktorý ho držal s hodnotou 431 km/h od roku 2010. Vznikol tak nový projekt spolu s moderátormi britského Top Gearu s jediným cieľom – vrátiť titul do Molsheimu. A nebolo to vôbec jednoduché. Prípravy trvali neskutočných šesť mesiacov. Dôvod? Ambícia pokoriť doterajšie limity si vyžiadala úpravy nového Chironu.

Bugatti sa kvôli tomu spojilo s firmou Dallara a Michelinom. Kľúčová bola totiž aerodynamika a pneumatiky. Vznikol tak veľmi špecifický Chiron, ktorý nemožno celkom vážne označiť za sériový. Jednoducho, nič také Bugatti zákazníkom neponúka. Švédsky konkurent si tak iste nenechá ujsť príležitosť, aby celú akciu spochybnil a doslova rozmetal v prachu. Pravdou ale je, že aj napriek kontroverziám ide o husársky kúsok. Chiron prišiel počas tuningu o zadné prítlačné krídlo. Naopak, jeho zadná časť bola o 250 mm predĺžená. Odlišné sú aj koncovky výfukov.

Rekordný Chiron nezodpovedal sériovej... Foto: Bugatti
Bugatti Chiron - rýchlostný rekord 2019 Rekordný Chiron nezodpovedal sériovej špecifikácii. Prišiel o zadné prítlačné krídlo a miesto neho dostal o 25 cm predĺženú „chvostovú“ časť.

Z kabíny zasa zmizlo sedadlo spolujazdca. A pod zadnou kapotou sa objavila najvýkonnejšia verzia 16-valca 8,0 W16 z novučkého Bugatti Centodieci. Takže namiesto „štandardných“ 1 500 koní ich má až 1 600 (1 176 kW). Zabudnúť nemôžeme ani na zníženie svetlej výšky pomocou adaptívneho podvozka, ktorý mení charakteristiku pruženia na základe laserových senzorov. Úprav bolo teda viac ako dosť. Ale oplatilo sa. Začiatkom augusta sa za volant na nemeckom testovacom polygóne Ehra-Lessien posadil Andy Wallace a potom sa začali diať neskutočné veci.

Prípravy na štart boli dôkladné. Zavŕšili... Foto: Bugatti
Bugatti Chiron - rýchlostný rekord 2019 Prípravy na štart boli dôkladné. Zavŕšili šesťmesačné úsilie.

Upravený Chiron začal zrýchľovať a s akceleráciou skončil až potom, čo dosiahol maximálku 490,484 km/h. K 500 km/h už ďaleko nemal, ale pri takých extrémnych rýchlostiach je každé ďalšie zvýšenie výsledkom veľkého úsilia. A napokon, zlomiť métu 500 km/h nebolo ani cieľom. V britských mierach vyznie totiž rekord oveľa veľkolepejšie, pretože Chiron sa stal prvým cestným autom planéty, ktoré prekonalo hranicu 300 míľ za hodinu. V míľach to bolo presne 304,77 mph. Týmto počinom ale Bugatti s rekordmi končí.

Šéf automobilky, Stephan Wilkenmann oznámil, že automobilka sa bude realizovať v iných oblastiach, pretože v tomto smere už viackrát dokázala poraziť všetku mysliteľnú konkurenciu. Tá síce legitímnosť nového rekordu iste napadne, no pre Bugatti sa ponúka riešenie. Z rekordného Chironu by totiž mohla vzniknúť limitovaná edícia. Napokon, tie sú v Molsheime momentálne v kurze. Takýto krok by vzal nepriateľom Bugatti väčšinu protiargumentov. Je ale možné, že už teraz sa rodí kdesi v dielňach Koenigseggu, SSC či Hennessey adekvátna odpoveď. A možno s podobne kontroverznou mierou úprav, akú si dovolilo Bugatti.
Bugatti Chiron - rýchlostný rekord 2019
Bugatti Chiron - rýchlostný rekord 2019
+14Bugatti Chiron - rýchlostný rekord 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #rekord #Bugatti #Bugatti Chiron
Články podľa značiek