Perpetuum mobile? Najväčší elektromobil sveta vraj netreba nabíjať!

Najotravnejšou vlastnosťou elektromobilov je ich dlhé nabíjanie. Paradoxne, najväčšie elektrické auto sveta s tým žiadne problémy nemá. Pracovať môže 24 hodín denne, 365 dní v roku. A pritom jeho batérie nabili len jediný raz. Ako je to možné?

09.09.2019 18:00
debata (2)
Elektrické obrie nákladné vozidlo vychádza z... Foto: Lynx
Lynx Vigier eDumper - 2019 Elektrické obrie nákladné vozidlo vychádza z naftového dumpera Komatsu HD 605-7. Lenže dieselový motor zamenilo za elektromotory.

Ak sa vám zdá kamión Tesla Semi ako veľký elektromobil, tak ste na omyle. Najväčším elektrickým autom planéty je Lynx eDumper. Ako naznačuje názov, je to nákladné auto „ťažkej váhy“ pracujúce v povrchových baniach či kameňolomoch. Jeho základom je „bežný“ dumper Komatsu HD 605–7, poháňaný dieselovým motorom. Lynx je však iný. Naftu zamenil za elektrinu. Obriu nádrž tak vystriedali batérie. A to rovno tie najväčšie na svete. Akumulátory majú kapacitu 600 kWh, čo je šesťnásobok objemu batérií, ktoré používajú luxusné Tesly S alebo Tesly X.

Nápad nahradiť dieselový motor elektromotormi je sám osebe ušľachtilý, lenže tento elektrický obor má ešte jednu neuveriteľnú vlastnosť. Podľa Lukasa Epplea, šéfa cementárne Viger, ktorá sa nachádza neďaleko švajčiarskej metropoly Bern, totiž Lynx nepotrebuje žiadnu nabíjaciu stanicu. Nabili ho len raz a odvtedy sa nabíja sám. Ide teda o perpetuum mobile? To nie, ale spoločnosť, ktorá eDumper navrhla, ho vybavila mimoriadne výkonnou rekuperáciou. O ostatné sa postará gravitácia a rozdiel v hmotnosti vozidla, keď ide s plnou a následne s prázdnou korbou.

Špecifické podmienky prevádzky pri ťažbe... Foto: Lynx
Lynx Vigier eDumper - 2019 Špecifické podmienky prevádzky pri ťažbe vápenca umožňujú využiť na nabíjanie výlučne rekuperovanú brzdnú energiu.

Bez nákladu váži Lynx 58 ton, veď len batérie majú 4,5 tony. S nákladom sa však jeho hmotnosť vyšplhá až na 123 ton, teda na viac ako dvojnásobok. Podstatné je, že na svojom pracovisku jazdí Lynx plný vždy dole kopcom, keďže miesto nakládky sa nachádza vyššie ako spracovateľský závod, ktorý je umiestnený pod miestom ťažby materiálu. A presne to dumper šikovne využíva. Pri zjazde potrebuje brzdiť. A o jeho spomalenie sa starajú práve elektromotory. Menia sa totiž na generátory.

Vyrobená rekuperovaná energia má potom stačiť na to, aby prázdny a „ľahký“ dumper zvládol cestu späť na nakládku. Podľa spoločnosti Viger, ktorá vozidlo prevádzkuje, sa tak ročne ušetrí 500-tisíc litrov nafty, čo je v prepočte 1 300 ton skleníkového CO2, ktoré by klasický dumper poslal do atmosféry. Geniálne. Takto ročne Lynx prepraví 300 000 ton materiálu. Namiesto paliva si vystačí so svojím nákladom. Samozrejme, ak by sa podmienky prevádzky zmenili, musel by sa aj eDumper zastaviť na nabíjačke.
Lynx Vigier eDumper - 2019
Lynx Vigier eDumper - 2019
+28Lynx Vigier eDumper - 2019

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Komatsu #dumper #eDumper #Lynx Vigier
Články podľa značiek