Zakážu Nemci po dieseloch v mestách aj SUV?

Tragická dopravná nehoda Porsche Macan v Berlíne, pri ktorej prišli o život štyria chodci, vyvolala v Nemecku doslova hystériu. Zelení chcú zakázať používanie SUV v mestách a ekologickí aktivisti zas presadiť poplatky za ich vjazd a vyššie parkovné.

11.09.2019 19:00
debata (17)
Tragická nehoda v Berlíne otvorila tému, či... Foto: DPA
Porsche Macan - dopravná nehoda Tragická nehoda v Berlíne otvorila tému, či patria športovo-úžitkové autá do mesta. V súčasnosti tvoria pritom SUV až pätinu registrácií nových áut v Nemecku.
Pri nehode vošiel 42-ročný vodič Porsche Macan vysokou rýchlosťou do skupiny chodcov. O život prišiel trojročný chlapec, jeho 64-ročná babička a dvojica mužov vo veku 28 a 29 rokov. Príčiny tragickej nehody nie sú zatiaľ známe. Nemecké média však špekulujú o tom, že vodič dostal epileptický záchvat a stratil kontrolu nad vozidlom. V nedeľu 8. septembra sa na mieste nehody stretlo asi 500 ľudí, ktorí si uctili pamiatku obetí. Vyjadrili názor, že autá by nemali byť pri plánovaní budúcej infraštruktúry uprednostňované.

Niektorí účastníci niesli transparenty s nápismi „Zastavme motorizované násilie“ alebo „Motorizované nástroje na zabíjanie“. Tragickú udalosť si nenechali ujsť ani politici. Stephan von Dassel zo strany Zelených, starosta mestskej časti Berlin-Mitte, kde sa nehoda stala, na twitteri napísal: „Takéto autá, podobné obrneným transportérom do mesta nepatria. Sú to zabijaci klímy, nebezpeční aj bez nehôd. Každá chyba vodiča sa stáva životným ohrozením nevinných. Podobne nešetrila SUV ani šéfka Zelených Antje Kapeková, ktorá navrhla obmedziť ich pohyb v mestách.

Jej stranícka kolegyňa Regine Güntherová, ktorá má v Berlíne na starosti dopravu, bola zhovievavejšia. „Musíme najprv analyzovať, ako k tejto tragédii došlo, než budeme môcť vyvodiť dôsledky,“ poznamenala. Príležitosti sa okamžite chytila aj organizácia na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe, ktorá v minulých rokoch dosiahla súdnou cestou zákaz vjazdu starším naftovým autám do centier viacerých nemeckých miest. Tiež skonštatovala, že SUV do mesta nepatria. A ako jedno z riešení navrhla poplatky za ich vjazd do miest a zvýšenie poplatkov za ich parkovanie.

K nehode sa vyslovili aj ďalšie organizácie. Napríklad najväčší nemecký autoklub ADAC. „Je nemiestne zneužívať tak tragickú nehodu na predkladanie dopravno-politických požiadaviek,“ konštatovala hovorkyňa berlínskej pobočky Sandra Hassová. Debatu o zákaze SUV, ktoré tvoria v Nemecku až pätinu registrácií nových áut, odmietli aj politici kresťanských a slobodných demokratov (CDU a FDP). Dopravní experti zas podotkli, že väčší vplyv na následky dopravných nehôd má rýchlosť ako hmotnosť auta. „Nemôžete povedať, že SUV je nebezpečnejšie ako VW Polo. Všetko, čo sa pohybuje rýchlosťou väčšou ako 50 km/h je pre ľudské telo zväčša smrteľné,“ povedal expert Siegfried Brockmann.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #SUV #dopravná nehoda #Berlín #tragická dopravná nehoda
Články podľa značiek