Continental: Inteligentné okná môžu prispieť k nižšej spotrebe

Continental vyvinul špeciálne sklo, ktoré dokáže meniť priepustnosť svetla v priebehu milisekúnd. Potenciál je obrovský, a to nielen pri panoramatickom strešnom okne.

16.09.2019 12:00
debata
Legislatíva zatiaľ neumožňuje používať tmavé... Foto: Continental
Continental - Intelligent Glass Control Legislatíva zatiaľ neumožňuje používať tmavé sklá v oblasti výhľadu vodiča. Týka sa to aj aktívnych okien. Ich bezpečnostný prínos by však mohol situáciu zmeniť. Tmavé by boli len vtedy, keď by to malo význam. Stmavnúť môže pritom len ich časť.

Sklá, ktoré dokážu stmavnúť, nie sú, samozrejme, žiadnou extra novinkou. Používa ich už niekoľko rokov napríklad Mercedes-Benz na svojich panoramatických strešných oknách Magic Sky Control. Nemecký Continental však prichádza s novou technológiou, ktorá by mohla nájsť uplatnenie nielen v luxusnom segmente a zďaleka nielen na streche auta. Prototyp Continentalu má okná Intelligent Glass Control aplikované na celom vozidle. Tvrdí, že z priehľadného na nepriehľadné a naopak sa dokáže zmeniť stlačením tlačidla za pár milisekúnd. Aplikácií je neúrekom. Súvisia s komfortom, bezpečnosťou a dokonca s emisiami skleníkového CO2.

Okno Intelligent Glass Control sa skladá z dvoch vrstiev, medzi ktorými sa nachádza špeciálny film, obsahujúci tekuté kryštály. Ak touto vrstvou prechádza elektrický prúd, častice sa usporiadajú rovnomerne, takže sklo je priehľadné. Ak je elektrický náboj nižší alebo vrstvou vôbec neprechádza, správajú sa častice chaoticky, čím sa stane sklo tmavšie, prípadne úplne nepriehľadné zvonka dnu. Súčasné predpisy síce neumožňujú používať z dôvodu bezpečnosti tónované sklá na čelnom okne ani na predných oknách, ale Continental si myslí, že inteligentné okná, zapojené do užívateľského rozhrania by to mohli zmeniť. Prispejú totiž práve k bezpečnosti.

Aktívne sklá by mohli znížiť prehrievanie... Foto: Continental
Continental - Intelligent Glass Control Aktívne sklá by mohli znížiť prehrievanie interiéru, čim by ušetrili prácu klimatizácii. To znamená aj úsporu paliva.

Mohli by zabrániť oslneniu vodiča tým, že by bleskurýchle vytvorili slnečnú clonu. Napríklad pri prudkom prechode z tmy do svetla. To ocenia aj kamery asistenčných systémov, ktoré sú zväčša umiestnené za čelným oknom a pri prudkom svetle nedokážu pracovať a dodávať potrebné dáta. Možnosť zatmaviť všetky sklá auta by prospelo aj spotrebe. V slnečnom počasí by sa interiér pri parkovaní zahrial menej, čím by sa ušetrila energia potrebná na jeho vychladenie klimatizáciou. A to už súvisí s produkciou skleníkového CO2. Pri elektromobiloch by podľa Continentalu takáto regulácia teploty interiéru predĺžila dojazd až o 5,5 %.

Ani tu sa však Continental nemieni zastaviť. Z inteligentných okien by sa raz mohli stať obrazovky či dokonca dotykové displeje. Túto technológiu už Continental vraj má. Je ale stále drahá. Nemecký dodávateľ však očakáva jej zlacnenie. „Technológia inteligentných skiel otvára netušené možnosti využitia. Okná sa totiž stanú aktívnymi súčasťami vozidiel. Vďaka nim bude riadenie pohodlnejšie a bezpečnejšie,“ hovorí Johan Hiebl, vedúci oddelenia Body & Security Continentalu. Kedy by sa takéto okná mohli objaviť na sériových autách, však spoločnosť nespresnila.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Continental #Intelligent Glass Control
Články podľa značiek