Bloomberg: Toto sú ‘zlaté vajcia‘ automobiliek. Porsche poráža všetkých!

Agentúra Bloomberg zverejnila rebríček najziskovejších áut, ktoré sa na trhu objavili tento rok. Podľa jej údajov je zlatým vajcom nové Porsche 911. Nechytá sa naň ani Ferrari F8.

17.09.2019 06:00
debata
Porsche 911 je ekonomicky „najzdravším“ autom... Foto: Porsche
Porsche 911 Carrera - 2019 Porsche 911 je ekonomicky „najzdravším“ autom planéty. Priemerná marža predstavuje 48 % a predáva sa v desaťtisícoch kusov. To je rozdiel oproti Ferrari, Aston Martinu alebo Lamborghini. A to nová generácia kariéru ešte len štartuje.

Automobilky majú v ponuke čoraz viac modelov áut. To ale neznamená, že na všetkých zarábajú rovnako. A zarobiť najviac nemusia dokonca ani na modeloch, ktoré predávajú v najväčšom počte kusov. Ide totiž o maržu. Teda o sumu, ktorá ostane v kase výrobcu po odpočítaní všetkých nákladov. Model s vysokou maržou tak môže priniesť automobilke oveľa väčší profit, ako ten najpopulárnejší. Presne na to sa pozrela agentúra Bloomberg a našla auto, ktoré bolo v roku 2019 najzisko­vejšie. Možno by ste čakali, že bude pochádzať z triedy extrémne obľúbených SUV. A najmä z tých superluxusných, ktoré si môžu dovoliť nasadiť vysokú cenu. Omyl.

Najziskovejším novým autom planéty je dvojdverové športové kupé. Pochádza z Nemecka a nejde o nič menšie ako ikonické Porsche 911. Bloomberg vypočítal, že nová generácia deväťstojedenástky sa podieľa na celkových ziskoch automobilky zo Zuffenhausenu až 30 percentami. A to aj napriek tomu, že predstavuje len 11 % jej predajov. Lenže pri marži 47 % to neprekvapuje. A keďže Porsche tento rok predá asi 38 750 kusov, predstavuje to zisk 2,24 miliardy eur. Druhým najziskovejším je Aston Martin DBX, ktorý, i keď sa ešte nevyrába, má už dnes na zisku britskej značky 21 % podiel.

Ferrari F8 je síce autom s 50-percentnou... Foto: Ferrari
Ferrari F8 Tributo - 2019 Ferrari F8 je síce autom s 50-percentnou maržou, ale na celkových ziskoch spoločnosti sa podieľa „len“ 17 percentami. A vyrobí sa z neho iba 4 000 kusov ročne.

Až za touto dvojicou nasleduje Ferrari F8. Na vyššiu priečku nestačilo aj napriek tomu, že zo všetkých nových áut má rekordnú maržu – rovných 50 %! Na celkových ziskoch firmy sa však podieľa „len“ 17 percentami. Za veľkou trojkou nasledujú nemecké SUV. Ranou do čierneho bolo nové BMW X5 aj Mercedes-Benz GLE. Oba modely priniesli do pokladníc 16 % zo všetkých zarobených peňazí. Bloomberg však pripomína, že kým Mercedes-Benz a BMW čelia dosahom obchodných vojen a spomaľovaniu ekonomík, Porsche by malo byť voči týmto rizikám najodolnejšie. Darí sa mu v Číne a ešte len chystá príchod najdrahšej verzie 911 Turbo, ktorá bude „čistý zisk“.

Ak predá 10 000 exemplárov, prinesie to Porsche 450 miliónov eur. Obrovské peniaze vie kumulovať z príplatkov, ako keramických bŕzd či luxusných doplnkov. Deväťstojedenástka je navyše v porovnaní s inými luxusnými modelmi doslova „masovkou“. Vlani sa z nej predalo viac kusov ako všetkých vozidiel značiek Bentley, Ferrari, Aston Martin a Lamborghini spolu. Model 911 tak dokáže vykompenzovať aj obrovské investície či prípadné straty na prvom čisto elektrickom modeli Taycan, ktorý si už vyžiadal 6,6 miliardy eur, aj na výstavbu novej továrne pri Stuttgarte. Podľa Bloombergu začne byť totiž Taycan ziskový najskôr v roku 2023.

Najziskovejšie autá za rok 2019

Model Uvedenie na trh Marža Predaných kusov Výnos Podiel na výnosoch
Porsche 911 apríl 2018 47 % 38 750 2 240 mil. € 29 %
Aston Martin DBX december 2019 40 % 4 500 195 mil. € 21 %
Ferrari F8 Biturbo január 2019 50 % 4 000 307 mil. € 17 %
BMW X5 apríl 2018 25 % 175 000 1 675 mil. € 16 %
Mercedes-Benz GLE január 2019 25 % 150 000 1 565 mil. € 16 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bloomberg #ceny áut
Články podľa značiek