Hekeri sú pre automobilky strašiakom. Jeden útok môže stáť aj miliardu!

30.09.2019 12:00

Odhaduje sa, že v najbližších piatich rokoch prídu svetové automobilové koncerny v dôsledku útokov hekerov o viac ako 20 miliárd dolárov. Nie je to vôbec zveličené.

Počet kybernetických útokov na autá stúpa. Kým...
Počet kybernetických útokov na autá stúpa. Kým do roku 2004 ich nebolo ročne viac ako desať, v roku 2018 počet stúpol na 60 zaznamenaných prípadov. Z toho väčšiu časť mali na svedomí Black Hats, teda zločineckí hekeri."nestandard1 Autor: SCAC

Predstavte si, že idete v aute po diaľnici a nemôžete zabrzdiť. Pred jazdou pritom nič nesignalizovalo, že by mali byť brzdy nefunkčné. Napriek tomu dôjde k havárii. A vy sa vlastne možno nikdy nedozviete, že za vašou nehodou stáli hekeri. Nemusí ísť pritom o žiadnu fikciu. V roku 2018 sa prvýkrát otočil trend úspešnosti útokov na systémy v automobiloch v prospech takzvaných Black Hats, teda zločineckých hekerov. „Do roku 2017 boli v počte útokov úspešnejší White Hat, čo sú hekeri, ktorí testujú odolnosť proti kybernetickým útokom s cieľom zvýšiť bezpečnosť automobilov,“ vysvetľuje Igor Straka, zodpovedný za cyber security v spoločnosti TÜV SÜD Slovakia.

Black Hats spravili vlani až 30 úspešných útokov na vozidlá. Pritom jeden útok môže stáť automobilku aj miliardu dolárov. Odhady hovoria, že v najbližších piatich rokoch spôsobia kybernetické útoky automobilovému priemyslu stratu až 24 miliárd dolárov. Ako? Spomeňme masívne medializovaný prípad z roku 2015, keď sa hekerom Charliemu Millerovi a Chrisovi Valasekovi podarilo na diaľku cez internet „heknúť“ Jeep Cherokee, vrátane ovládania bŕzd. Automobilka Chrysler následne podala príkaz na stiahnutie viac ako 1,4 milióna áut a úpravu softvéru. Odhaduje sa, že firmu stála bezpečnostná diera v elektronike áut pripojených na internet 560 miliónov dolárov.

To je však suma, ktorá nepočíta s ďalšími dôsledkami ako následnými súdnymi spormi, pretože kybernetický útok môže ohroziť život vodiča, cestujúcich, ale aj chodcov a iných účastníkov cestnej premávky. Tieto dodatočné náklady zväčša zdvojnásobia celkovú finančnú stratu. A už sme na sume viac ako jednej miliardy dolárov. Automobilky pritom v tomto smere nič dobré nečaká. Ak si predstavíme scenár, že značka vyrábajúca dva milióny áut ročne ich za päť rokov predá 10 miliónov a zasiahnu ju tri kybernetické útoky s takýmito následkami, straty do roku 2023 môžu dosiahnuť až 24 miliárd dolárov, uvádza sa v správe Security Global Automotive Cybersecurity Report 2019.

V dnešných autách je viac ako sto počítačových systémov. A každý systém má v sebe aplikácie s tisíckami až miliónmi programových riadkov. „Každá aplikácia môže mať zraniteľné miesta a pri pripojení na internet, čo je stále bežnejšie, je to výzva pre hekerov,“ konštatuje Igor Straka. Hekerom pritom stačí dostať sa do jedného systému a cezeň na interné prepojenia ostatných systémov. Až 28 percent útokov je pritom zameraných na prevzatie kontroly nad vozidlom. Ukradnúť auto je cieľom 22 percent útokov a zvyšné útoky pripadajú na snahu zneužiť údaje alebo sledovať pohyb vozidiel. Počet áut pripojených na internet bude pritom stúpať, napríklad už len z dôvodu zdieľania a autonómneho riadenia, v ktorom vidia automobilky veľkú budúcnosť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#hekerské útoky #hekeri #automobilky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR