Za prvých osem mesiacov sa v Európe predalo podľa štatistík európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA 9 791 370 vozidiel. To je o 3,6 % menej v medziročnom porovnaní. Situácia ale nemusí byť až taká dramatická. Pokles odbytu majú totiž na svedomí okrem spomalenia nemeckej ekonomiky a nejasností okolo brexitu aj predajné turbulencie z vlaňajšieho roka. Najmä v auguste 2018 došlo totiž doslova k explózii registrácií, keďže automobilky začali hromadne prihlasovať vyrobené autá, schválené podľa starej homologizácie NEDC. Ak by tak neurobili, nemohli by ich v súvislosti s nástupom novej normy WLTP od 1. septembra predať ako nové. Trh sa tak umelo nafúkol. Lenže v septembri prišlo vytriezvenie.
Lenže tohtoročný európsky trh neklesal len v lete. Už v januári došlo k prepadu o 4,6, vo februári o 0,9, v marci o 3,6, v apríli o 0,4 percenta a v júni o 7,8 %. Júlové zvýšenie o 1,2 % nemohlo situáciu zvrátiť, najmä ak sa rozdiel v inkriminovanom auguste zvýšil až na 8,4 %. Za prvých sedem mesiacov tak trh s autami padol o 2,5 % a za prvých osem sa strata zvýšila na spomínaných 3,6 %. Analytik Felipe Munoz na zásadný obrat do konca roka príliš neverí, hoci je predpoklad, že na jeseň a v zime budú čísla v medziročnom porovnaní lepšie. „V Európe existuje neistota. Po mnohých rokoch rastu trh vykazuje známky spomalenia, ktoré pravdepodobne budú pokračovať, najmä ak nemecká ekonomika nebude opäť rásť,“ tvrdí.
Negatívny vývoj trhu však nezasiahol všetky automobilky rovnako. Najviac postihol tie, ktoré mali obrovské portfólio modelov. Nevýhoda spočívala v dlhom procese novej homologizácie. Niektoré modely sa tak vrátili na trh až v priebehu tohto roka alebo dlhší čas neboli v ponuke niektoré ich motorizácie, prípadne čakali na úplne nové agregáty spĺňajúce normu Euro 6d-Temp. Takže v prvej desiatke máme hneď šesť značiek, ktoré hlásia v porovnaní s vlaňajšími registráciami prepad. Volkswagen je síce stále jednotkou, ale predal o 7,5 % menej áut. Podobne je to s druhým Renaultom, ktorý padol až o 12 %. Nasledujú Peugeot (-2,3 %), Ford (-5,2 %) a piaty Opel (-3,1 %). Audi si pohoršilo až o 7,3 %.
Naopak, Mercedes-Benz narástol o 2,6 %. BMW, Škoda a desiata Toyota ostali na podobnej úrovni ako vlani. Z druhej desiatky stojí za zmienku Dacia, ktorá tento rok priam exceluje. Prepracovala sa na trinástu priečku s 10-percentným rastom, tesne za Fiat a Citroën. V auguste bola ale napríklad už desiata. Rumunská automobilka tak vykázala lepšie predajné výsledky ako Hyundai, Seat, Kia a Nissan, ktorý po strate 27 %, vôbec najväčšej, stačil len na sedemnáste miesto. Druhú desiatku uzatvára Volvo, Mazda a Mini. ACEA predpokladá, že počet registrácií osobných áut v Európe tento rok klesne o jedno percento, na niečo vyše 15 miliónov áut.
Rebríček značiek podľa ACEA (I. – VIII. 2019)
Poradie | Značka | Predaných ks. | Rozdiel | Trhový podiel |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 221 144 | –7,5 | 11,3 |
2. | Renault | 721 126 | –12,0 | 6,7 |
3. | Peugeot | 664 935 | –2,3 | 6,1 |
4. | Ford | 654 779 | –5,2 | 6,0 |
5. | Opel/Vauxhall | 600 413 | –3,1 | 5,5 |
6. | Mercedes-Benz | 585 215 | +2,6 | 5,4 |
7. | BMW | 537.224 | +0,1 | 5,0 |
8. | Audi | 536 950 | –7,3 | 5,0 |
9. | Škoda | 524 574 | +1,6 | 4,8 |
10. | Toyota | 503 785 | +1,1 | 4,7 |
11. | Fiat | 467 028 | –12,8 | 4,3 |
12. | Citroën | 450 588 | +5,5 | 4,2 |
13. | Dacia | 412 669 | +10,0 | 3,8 |
14. | Hyundai | 376 700 | –0,5 | 3,5 |
15. | Seat | 362 965 | +6,4 | 3,4 |
16. | Kia | 338 889 | +0,8 | 3,1 |
17. | Nissan | 272 147 | –27,5 | 2,5 |
18. | Volvo | 217 841 | +3,9 | 2,0 |
19. | Mazda | 157 678 | –1,4 | 1,5 |
20. | Mini | 136 477 | –1,9 | 1,3 |
Spolu | – | 9 791 370 | –3,6 | – |