
Honda s nástupom dieselového motora v Európe dlho váhala, no v roku 2003 prišla so 4-valcom 2,2 i-CDTi. Dostal ho najprv Accord a potom aj CR-V či Civic. O 10 rokov neskôr vyrukovala s menšou verziou 1,6 i-DTEC, dokonca s dvojicou turbodúchadiel a 9-stupňovou prevodovkou. Tento ťah sa Honde vrchovato vrátil v obrovskom náraste európskych registrácií. Lenže postupom času začali jej predaje padať nadol. Z trhu navyše stiahla Accord, jeden z mála modelov s dieselovým motorom. A v piatej generácii CR-V nahradila diesel originálnym hybridným systémom i-MMD. Jediným z mála „naftožrútov“ v ponuke tak ostal Civic 1,6 i-DTEC.

Bolo však jasné, že kvôli jedinému naftovému modelu určenému pre Európu nebude Honda udržiavať diesle pri živote, nebodaj financovať vývoj novej generácie takéhoto motora. Najmä ak stále bojuje s nedostatočným dopytom. Vlani predala v Európe len 136 191 áut, čo je tretí najhorší výsledok od roku 1990. Z toho asi dve tretiny pripadajú na modely CR-V, HR-V a Jazz, teda tie, ktoré naftový motor vôbec nemajú. A zo zvyšných Civicov je tiež viac tých, ktorých majitelia uprednostnili benzínový agregát. Do plachiet nafte nehrá ani globálny pokles záujmu o dieselové autá po známej emisnej kauze.
Výsledkom je logické rozhodnutie. Honda oznámila, že s naftovými motormi definitívne končí. Podobne ako to urobila už pred časom konkurenčná Toyota. Z ponuky odídu do konca roka 2021. A spolu s nimi aj dve tretiny rôznych modelových verzií. Zúženie portfólia má priniesť zníženie nákladov o 10 %, ktoré japonská automobilka investuje do elektromobilov a hybridov. Ako už dlhšie vieme, do roku 2025 má byť každý modelový rad elektrifiovaný a do roku 2030 majú vozidlá s alternatívnymi pohonmi tvoriť až dve tretiny celosvetových predajov Hondy. Nový mestský elektromobil Honda e či hybridné CR-V je teda len začiatkom.