Opäť sme zbohatli? Autá idú na dračku!

Tento rok akoby sme sa nemali na čo sťažovať. Musí sa nám dariť, pretože predaje áut opäť rastú. Najmä v lete vyleteli štatistiky registrácií na rekordné čísla. Je to ale naozaj tak?

04.10.2019 06:00
debata (9)
Za prvých šesť mesiacov sa predalo na Slovensku... Foto: SHUTTERSTOCK
Predaj áut Za prvých šesť mesiacov sa predalo na Slovensku 56 303 osobných a malých úžitkových áut. Len o dve menej v medziročnom porovnaní. Rekordné augustové registrácie však nemôžeme brať vážne. Opäť ich spôsobili nové emisné normy. Na jeseň trh padne.

Za prvých osem mesiacov sa na Slovensku predalo spolu 71 569 nových osobných áut. A keď k nim prirátame aj kategóriu N1, čo sú čo sú ľahké úžitkové, tak ich bolo spolu až 77 713. V oboch prípadoch viac, ako to bolo vlani. Presne o 0,52, respektíve o 0,93 %. A to bol vlaňajší rok v porovnateľnom období veľmi silný. Zadalo by sa teda, že sme zázračne zbohatli. A to najmä v auguste, pretože podľa policajných štatistík bolo práve v tomto mesiaci prihlásených až 10 059 nových áut. Z tohto pohľadu bol august vôbec najsilnejším mesiacom roka. Je to zvláštne, pretože dovolenkové obdobie zvyčajne predajcom áut do kariet príliš nehrá.

Registrácie ešte neznamenajú kúpu

Dôvodom rekordných augustových čísiel je však čosi celkom iné ako túžba Slovákov kúpiť si nové auto. Jednoducho, opakuje sa vlaňajší scenár. Kým však v roku 2018 spôsobila letné turbulencie nová homologizácia podľa normy WLTP, ktorá vstúpila do platnosti 1. septembra, tento rok sa pre automobilky stala od septembra povinná nová prísnejšia emisná norma. Čo to znamená? Na európskom trhu, samozrejme, vrátane toho slovenského, sa nesmú po zlomovom dátume predávať autá, ktoré normu neplnia. Takže automobilkám či predajcom neostávalo nič iné, ako už vyrobené autá so staršou normou rýchlo prihlásiť.

Časť „predaných“ áut tak neskončili v auguste u zákazníkov, ale kdesi v skladoch a showroomoch. Najviac v štatistikách vyleteli značky, ktoré boli na prechod na nové pravidlá pripravené najmenej. V septembri však môžu čakať rýchly pád. Podobne ako vlani, keď letná bublina načisto spľasla. Vývoj na trhu tak môžeme porovnávať len za prvých šesť mesiacov, keď sa správal štandardne. A nebolo to zlé. Od januára do konca júna sa pre nové osobné auto rozhodlo 52 075 zákazníkov, o 0,35 % viac ako vlani. A ak berieme do úvahy aj malé „úžitkáče“, bežne slúžiace ako rodinné autá, bolo to až 56 303 áut. To je takmer identický výsledok v medziročnom porovnaní. Osud chcel, že je ich len o dve menej ako vlani.

Škoda stále neohroziteľná

V rebríčku značiek drží žezlo pevne Škoda. V prvom polroku predala 9 944 áut. Ani pokles o 1,1 % nemohol jej pozíciu ohroziť. Obhospodaruje až takmer 18 % trhu, kým druhý Volkswagen s 4 945 predanými autami „len“ 8,78 percenta. Nasleduje agresívne kórejské duo v poradí Hyundai, Kia. Obe značky predali viac áut ako vlani. Platí to aj pre piaty Peugeot, a najmä šiestu Daciu. Tá síce ostala v porovnaní s rokom 2018 na pôvodnej priečke, ale s príchodom nového Dusteru zaznamenala registrácie vyššie až takmer o 26 %. Do prvej desiatky sa dostali ešte Opel, Renault, Citroën a Toyota. Naopak, rozlúčiť s ňou sa muselo Suzuki.

Najpredávanejšou značkou ostáva s obrovským... Foto: SHUTTERSTOCK, Škoda-Auto
Škoda-Auto - predajňa Najpredávanejšou značkou ostáva s obrovským náskokom Škoda. V prvom polroku predala 9 994 áut, takmer dvakrát toľko ako druhý Volkswagen. V prevej desiatke má hneď štyri modely. Okrem Fabie a Octavie aj Rapid a ambiciózny Karoq. A to sa ešte len rozbiehajú predaje novej Scaly a Kamiqu.

Japonská značka predala u nás v medziročnom porovnaní o 25 % menej áut. Pokles na úrovni 21 % hlási aj Ford či Audi (-26 %). Nemecká prémiová značka tak nechala vyniknúť svojich konkurentov. Mercedes-Benz a BMW síce tiež strácali, ale na 12. a 13. miesto to stačilo. Predali viac áut ako mainstreamové značky Mazda, Seat, Honda či spomínaný Ford. No najviac dole sa rúti Nissan. Zmieriť sa musel s 38 % pádom, keď predal len 546 áut. Jeho Nissan Qashqai už nie je to, čo bývalo. Japonská značka tak prvýkrát vypadla z prvej dvadsiatky. Zdá sa, že vietor z plachiet vzali kedysi nedostižnému Qashqaiu konkurenčné modely z dielní Škody, Kie, Hyundaiu, a najmä Dacie. Tie totiž v triede SUV doslova excelujú.

Najpredávanejšie značky (1. – 6. 2019)

Poradie Značka Počet ks. (2019) Podiel na trhu (2019) Vs. 2018 Počet ks. (2018) Podiel na trhu (2018)
1. ŠKODA 9 944 17,66 % –1,11 % 10 056 17,86 %
2. VOLKSWAGEN 4 945 8,78 % –0,06 % 4 948 8,79 %
3. HYUNDAI 4 556 8,09 % 10,99 % 4 105 7,29 %
4. KIA 4 057 7,21 % 5,79 % 3 835 6,81 %
5. PEUGEOT 3 984 7,08 % 2,21 % 3 898 6,92 %
6. DACIA 3 511 6,24 % 25,84 % 2 790 4,96 %
7. OPEL 3 018 5,36 % 9,23 % 2 763 4,91 %
8. RENAULT 2 882 5,12 % 6,23 % 2 713 4,82 %
9. CITROEN 2 659 4,72 % 2,90 % 2 584 4,59 %
10. TOYOTA 2 641 4,69 % 6,88 % 2 471 4,39 %
11. SUZUKI 1 846 3,28 % –25,29 % 2 471 4,39 %
12. FIAT 1 578 2,80 % –2,11 % 1 612 2,86 %
13. MERCEDES-BENZ 1 525 2,71 % –9,17 % 1 679 2,98 %
14. BMW 1 406 2,50 % –12,13 % 1 600 2,84 %
15. FORD 1 074 1,91 % –21,78 % 1 373 2,44 %
16. MAZDA 992 1,76 % –5,70 % 1 052 1,87 %
17. SEAT 852 1,51 % –13,33 % 983 1,75 %
18. AUDI 711 1,26 % –26,17 % 963 1,71 %
19. HONDA 651 1,16 % 0,00 % 651 1,16 %
20. MITSUBISHI 636 1,13 % –4,07 % 663 1,18 %
21. NISSAN 564 1,00 % –38,16 % 912 1,62 %
22. LADA-VAZ 447 0,79 % 38,39 % 323 0,57 %
23. VOLVO 445 0,79 % 23,27 % 361 0,64 %
24. JEEP 239 0,42 % –23,89 % 314 0,56 %
25. LAND ROVER 225 0,40 % –9,27 % 248 0,44 %
26. IVECO 164 0,29 % 13,10 % 145 0,26 %
27. SUBARU 159 0,28 % –24,29 % 210 0,37 %
28. MINI 114 0,20 % –21,92 % 146 0,26 %
29. JAGUAR 113 0,20 % 17,71 % 96 0,17 %
30. LEXUS 109 0,19 % –2,68 % 112 0,20 %
31. PORSCHE 89 0,16 % –2,20 % 91 0,16 %
32. ALFA ROMEO 62 0,11 % 12,73 % 55 0,10 %
33. MAN 29 0,05 % 163,64 % 11 0,02 %
34. ISUZU 20 0,04 % 66,67 % 12 0,02 %
35. RENAULT TRUCKS 18 0,03 % 157,14 % 7 0,01 %
36. SSANG YONG 16 0,03 % 0,00 % 0 0,00 %
37. MASERATI 8 0,01 % –11,11 % 9 0,02 %
38. PIAGGIO 8 0,01 % 700,00 % 1 0,00 %
39. SMART 4 0,01 % –84,00 % 25 0,04 %
40. MITSUBISHI-FUSO 2 0,00 % 0,00 % 2 0,00 %
41. DS 0 0,00% –100,00 % 13 0,02 %
42. MAHINDRA 0,00 % –100,00 % 2 0,00 %
43. Spolu 56 303 100,00 % 0,00 % 56 305 100,00 %

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #ZAP SR #najpredávanejšie autá
Články podľa značiek