
Za prvých osem mesiacov sa na Slovensku predalo spolu 71 569 nových osobných áut. A keď k nim prirátame aj kategóriu N1, čo sú čo sú ľahké úžitkové, tak ich bolo spolu až 77 713. V oboch prípadoch viac, ako to bolo vlani. Presne o 0,52, respektíve o 0,93 %. A to bol vlaňajší rok v porovnateľnom období veľmi silný. Zadalo by sa teda, že sme zázračne zbohatli. A to najmä v auguste, pretože podľa policajných štatistík bolo práve v tomto mesiaci prihlásených až 10 059 nových áut. Z tohto pohľadu bol august vôbec najsilnejším mesiacom roka. Je to zvláštne, pretože dovolenkové obdobie zvyčajne predajcom áut do kariet príliš nehrá.
Registrácie ešte neznamenajú kúpu
Dôvodom rekordných augustových čísiel je však čosi celkom iné ako túžba Slovákov kúpiť si nové auto. Jednoducho, opakuje sa vlaňajší scenár. Kým však v roku 2018 spôsobila letné turbulencie nová homologizácia podľa normy WLTP, ktorá vstúpila do platnosti 1. septembra, tento rok sa pre automobilky stala od septembra povinná nová prísnejšia emisná norma. Čo to znamená? Na európskom trhu, samozrejme, vrátane toho slovenského, sa nesmú po zlomovom dátume predávať autá, ktoré normu neplnia. Takže automobilkám či predajcom neostávalo nič iné, ako už vyrobené autá so staršou normou rýchlo prihlásiť.
Časť „predaných“ áut tak neskončili v auguste u zákazníkov, ale kdesi v skladoch a showroomoch. Najviac v štatistikách vyleteli značky, ktoré boli na prechod na nové pravidlá pripravené najmenej. V septembri však môžu čakať rýchly pád. Podobne ako vlani, keď letná bublina načisto spľasla. Vývoj na trhu tak môžeme porovnávať len za prvých šesť mesiacov, keď sa správal štandardne. A nebolo to zlé. Od januára do konca júna sa pre nové osobné auto rozhodlo 52 075 zákazníkov, o 0,35 % viac ako vlani. A ak berieme do úvahy aj malé „úžitkáče“, bežne slúžiace ako rodinné autá, bolo to až 56 303 áut. To je takmer identický výsledok v medziročnom porovnaní. Osud chcel, že je ich len o dve menej ako vlani.
Škoda stále neohroziteľná
V rebríčku značiek drží žezlo pevne Škoda. V prvom polroku predala 9 944 áut. Ani pokles o 1,1 % nemohol jej pozíciu ohroziť. Obhospodaruje až takmer 18 % trhu, kým druhý Volkswagen s 4 945 predanými autami „len“ 8,78 percenta. Nasleduje agresívne kórejské duo v poradí Hyundai, Kia. Obe značky predali viac áut ako vlani. Platí to aj pre piaty Peugeot, a najmä šiestu Daciu. Tá síce ostala v porovnaní s rokom 2018 na pôvodnej priečke, ale s príchodom nového Dusteru zaznamenala registrácie vyššie až takmer o 26 %. Do prvej desiatky sa dostali ešte Opel, Renault, Citroën a Toyota. Naopak, rozlúčiť s ňou sa muselo Suzuki.

Japonská značka predala u nás v medziročnom porovnaní o 25 % menej áut. Pokles na úrovni 21 % hlási aj Ford či Audi (-26 %). Nemecká prémiová značka tak nechala vyniknúť svojich konkurentov. Mercedes-Benz a BMW síce tiež strácali, ale na 12. a 13. miesto to stačilo. Predali viac áut ako mainstreamové značky Mazda, Seat, Honda či spomínaný Ford. No najviac dole sa rúti Nissan. Zmieriť sa musel s 38 % pádom, keď predal len 546 áut. Jeho Nissan Qashqai už nie je to, čo bývalo. Japonská značka tak prvýkrát vypadla z prvej dvadsiatky. Zdá sa, že vietor z plachiet vzali kedysi nedostižnému Qashqaiu konkurenčné modely z dielní Škody, Kie, Hyundaiu, a najmä Dacie. Tie totiž v triede SUV doslova excelujú.
Najpredávanejšie značky (1. – 6. 2019)
Poradie | Značka | Počet ks. (2019) | Podiel na trhu (2019) | Vs. 2018 | Počet ks. (2018) | Podiel na trhu (2018) |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ŠKODA | 9 944 | 17,66 % | –1,11 % | 10 056 | 17,86 % |
2. | VOLKSWAGEN | 4 945 | 8,78 % | –0,06 % | 4 948 | 8,79 % |
3. | HYUNDAI | 4 556 | 8,09 % | 10,99 % | 4 105 | 7,29 % |
4. | KIA | 4 057 | 7,21 % | 5,79 % | 3 835 | 6,81 % |
5. | PEUGEOT | 3 984 | 7,08 % | 2,21 % | 3 898 | 6,92 % |
6. | DACIA | 3 511 | 6,24 % | 25,84 % | 2 790 | 4,96 % |
7. | OPEL | 3 018 | 5,36 % | 9,23 % | 2 763 | 4,91 % |
8. | RENAULT | 2 882 | 5,12 % | 6,23 % | 2 713 | 4,82 % |
9. | CITROEN | 2 659 | 4,72 % | 2,90 % | 2 584 | 4,59 % |
10. | TOYOTA | 2 641 | 4,69 % | 6,88 % | 2 471 | 4,39 % |
11. | SUZUKI | 1 846 | 3,28 % | –25,29 % | 2 471 | 4,39 % |
12. | FIAT | 1 578 | 2,80 % | –2,11 % | 1 612 | 2,86 % |
13. | MERCEDES-BENZ | 1 525 | 2,71 % | –9,17 % | 1 679 | 2,98 % |
14. | BMW | 1 406 | 2,50 % | –12,13 % | 1 600 | 2,84 % |
15. | FORD | 1 074 | 1,91 % | –21,78 % | 1 373 | 2,44 % |
16. | MAZDA | 992 | 1,76 % | –5,70 % | 1 052 | 1,87 % |
17. | SEAT | 852 | 1,51 % | –13,33 % | 983 | 1,75 % |
18. | AUDI | 711 | 1,26 % | –26,17 % | 963 | 1,71 % |
19. | HONDA | 651 | 1,16 % | 0,00 % | 651 | 1,16 % |
20. | MITSUBISHI | 636 | 1,13 % | –4,07 % | 663 | 1,18 % |
21. | NISSAN | 564 | 1,00 % | –38,16 % | 912 | 1,62 % |
22. | LADA-VAZ | 447 | 0,79 % | 38,39 % | 323 | 0,57 % |
23. | VOLVO | 445 | 0,79 % | 23,27 % | 361 | 0,64 % |
24. | JEEP | 239 | 0,42 % | –23,89 % | 314 | 0,56 % |
25. | LAND ROVER | 225 | 0,40 % | –9,27 % | 248 | 0,44 % |
26. | IVECO | 164 | 0,29 % | 13,10 % | 145 | 0,26 % |
27. | SUBARU | 159 | 0,28 % | –24,29 % | 210 | 0,37 % |
28. | MINI | 114 | 0,20 % | –21,92 % | 146 | 0,26 % |
29. | JAGUAR | 113 | 0,20 % | 17,71 % | 96 | 0,17 % |
30. | LEXUS | 109 | 0,19 % | –2,68 % | 112 | 0,20 % |
31. | PORSCHE | 89 | 0,16 % | –2,20 % | 91 | 0,16 % |
32. | ALFA ROMEO | 62 | 0,11 % | 12,73 % | 55 | 0,10 % |
33. | MAN | 29 | 0,05 % | 163,64 % | 11 | 0,02 % |
34. | ISUZU | 20 | 0,04 % | 66,67 % | 12 | 0,02 % |
35. | RENAULT TRUCKS | 18 | 0,03 % | 157,14 % | 7 | 0,01 % |
36. | SSANG YONG | 16 | 0,03 % | 0,00 % | 0 | 0,00 % |
37. | MASERATI | 8 | 0,01 % | –11,11 % | 9 | 0,02 % |
38. | PIAGGIO | 8 | 0,01 % | 700,00 % | 1 | 0,00 % |
39. | SMART | 4 | 0,01 % | –84,00 % | 25 | 0,04 % |
40. | MITSUBISHI-FUSO | 2 | 0,00 % | 0,00 % | 2 | 0,00 % |
41. | DS | 0 | 0,00% | –100,00 % | 13 | 0,02 % |
42. | MAHINDRA | 0,00 % | –100,00 % | 2 | 0,00 % | |
43. | Spolu | 56 303 | 100,00 % | 0,00 % | 56 305 | 100,00 % |