Toto je 40 najpredávanejších áut na Slovensku. Ošiaľ SUV pokračuje

Rebríčku najpredávanejších áut kraľuje Škoda, Dacia a SUV. Nafte a elektrine sa naopak nedarí.

07.10.2019 06:00
debata (12)
Hviezdou trhu sú SUV. Odhryzli si z neho takmer... Foto: SHUTTERSTOCK, Dacia, Škoda
SUV - predaj Hviezdou trhu sú SUV. Odhryzli si z neho takmer 37 percent! A fenoménom medzi nimi je nepochybne Dacia Duster. Predbehla všetkých konkurentov vrátane Hyundaiu Tuscon, Suzuki Vitara či Škody Karoq.
Prvých šesť mesiacov roka ukazuje, že zmena zákazníckeho vkusu smerom k SUV neustále pokračuje. Do športovo úžitkových áut sme doslova „zbláznení“. Z celkového koláča si v prvom polroku odhryzli neuveriteľných 36,6 %. V TOP 10 najpredáva­nejších modelov ich nájdete hneď štyri a medzi prvými dvadsiatimi rovnú polovicu. Úplne najúspešnejším je fenomén Duster. Z pohľadu tried nasledujú stále atraktívne modely nižšej strednej triedy na čele s Octaviou s podielom 27,12 percenta a malé mestské autá nižšej triedy s takmer 20 % zastúpením. Ostatné kategórie sa na ne nechytajú.

Podiel jednotlivých tried (1. – 6. 2019)

Trieda Počet kusov Podiel (%)
SUV 19 044 36,57 %
Nižšia stredná trieda 14 123 27,12 %
Nižšia trieda 10 027 19,25 %
MPV 3 216 6,17 %
Stredná trieda 2 147 4,12 %
Veľké osobné dodávky 1 212 2,32 %
Malé osobné dodávky 661 1,25 %
Mini 543 1,04 %
Off-road 343 0,65 %
Vyššia stredná trieda 321 0,61 %
Športové autá 256 0,49 %
Vyššia trieda 180 0,34 %

Kde sú tie časy, keď stredná trieda s Passatom patrila k tým najsilnejším. Dnes pripadá na tieto sedany či kombi len 4,12 % a samotný Passat je na 36. mieste, až o 16 priečok nižšie ako úradujúca Škoda Superb. Ostatné kategórie ani nemá význam spomínať. SUV však v rebríčku značiek celkom prvé nie sú. Najpredávanejším autom na Slovensku je stále Škoda Fabia. Rozhodlo sa pre ňu 2 911 zákazníkov. A za ňou je ďalší slovenský bestseller – Škoda Octavia. Výbehový Rapid, ktorého miesto už zastupuje nová Scala, sa však musel rozlúčiť s treťou priečkou a pobrať sa na šiestu. To šikovne využili Hyundai i30 a Kia Ceed. Až za nimi nasleduje spomínaný Duster. Podarilo sa mu dokonca predbehnúť siedmy Hyundai Tuscon a deviatu Škodu Karoq!

Podiel jednotlivých palív

Palivo Počet kusov Podiel
Benzín (Petrol) 36 846 70,05 %
Nafta (Diesel) 13 169 25,29 %
Benzín + Hybrid (Petrol + HEV) 1 422 2,73 %
Nafta + hybrid (Diesel+ HEV) 205 0,39 %
Benzín + propán-bután (Petrol + LPG) 194 0,37 %
Elektromobily (BEV) 95 0,18 %
Benzín + Plug-in hybrid 87 0,16 %
Zemný plyn (CNG) 34 0,06 %
Benzín + zemný plyn (Petrol + CNG) 16 0,03 %
Nafta + plug-in hybrid (Diesel + PHEV) 7 0,01 %

Prvú desiatku uzatvára Renault Clio a prekvapujúco Opel Crossland X. Tesne pred jej bránami ostali VW Golf, Kia Sportage a Škoda Kodiaq. Niekdajší hit Suzuki Vitara padol na 15. priečku. Zdraženie základnej benzínovej verzie s novým turbomotorom Vitare veru neprospelo. No odchod diesla zas až tak ľutovať nemusí. Nafte sa totiž na Slovensku, podobne ako v celej Európe po kauze dieselgate príliš nedarí. Podiel áut s dieselovým motorom klesol v prvom polroku na 25 %. Naopak, benzínové autá vyleteli až na 70 percent. Z alternatívnych pohovov sa darí jedine klasickým hybridom, ktoré majú aspoň trojpercentný podiel. Predalo sa ich 1 627 kusov. Len na porovnanie, benzínových bolo 36 846.

Inak sú ostatné ekologické alternatívy ako dobíjateľné plug-in hybridy či autá na CNG úplne okrajovou záležitosťou. Vrátane čistých elektromobilov. Za prvý polrok putovalo k zákazníkom len 95 čisto elektrických áut, to sú ani nie dve desatiny percenta. Plug-in hybridov bolo 94, ani to nie je výhra. Elektrifikované autá tvorili tak spolu len 0,36 % trhu. Čo to hovorí? Elektrifikácia je pre nás stále drahá. Uvidíme, či zaberie druhá vlna dotácií. Ešte do konca tohto roka by mal štát podporiť kúpu elektromobilu sumou 8 000 a plug-in hybridu sumou 4 000 eur. To je síce o 3 000, respektíve o tisíc eur viac ako pri pilotnom projekte, ale cenový hendikep elektrických áut to príliš nezmierni. I tak vás napríklad malý elektrický Renault Zoe vyjde na 23 330 eur.

Najpredávanejšie modely (1. – 6. 2019)

Poradie Model Počet kusov
1. Škoda Fabia 2 911
2. Škoda Octavia 2 589
3. Hyundai i30 1 742
4. Kia Ceed 1 687
5. Dacia Duster 1 593
6. Škoda Rapid 1 408
7. Hyundai Tucson 1 217
8. Škoda Karoq 1 147
9. Renault Clio 1 125
10. Opel Crossland X 1 040
11. VW Golf 1 000
12. Kia Sportage 983
13. Škoda Kodiaq 939
14. Hyundai i20 878
15. Suzuki Vitara 805
16. VW Tiguan 732
17. Peugeot 3008 731
18. Dacia Logan 729
19. Citroën C3 723
20. Škoda Superb 696
21. Peugeot 2008 614
22. Suzuki SX4 S-Cross 592
23. Renault Captur 538
24. Dacia Sander 519
25. Toyota Auris 513
26. Peugeot 308 511
27. Toyota Corolla 498
28. VW Touran 453
29. Toyota Yaris 439
30. VW Polo 431
31. Toyota RAV4 425
32. Kia Rio 383
33. Dacia Dokker 365
34. Citroën Berlingo 363
35. Citroën C3 Aircross 358
36. VW Passat 356
37.-38. Kia Stonic 355
37.-38. Opel Astra 355
39. Nissan Qashqai 328
40. Peugeot Rifter 324

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #ZAP SR #najpredávanejšie autá
Články podľa značiek