
Toyota je najväčším výrobcom hybridov na svete. Len vlani ich predala vo svete viac ako 1,6 milióna kusov. A v pláne sú aj čisté elektromobily. Prvý z nich príde v roku 2020. A do roku 2025 chce dosiahnuť predaj 5,5 milióna elektrifikovaných áut. Na to bude potrebovať to najdôležitejšie – obrovské množstvo li-ion batérií. Dopyt po akumulátoroch pritom už dnes presahuje ponuku. Väčšina komponentov pre batérie dnes vzniká v Číne, Južnej Kórei a v Japonsku. V USA, Nemecku, Poľsku či Maďarsku prebieha len ich montáž. Celý proces je však závislý najmä od dostatku lítia. Najväčšie zásoby má Austrália, Čile a Argentína. Často však nad nimi majú kontrolu čínske spoločnosti.
Toto riziko si dobre uvedomuje aj Toyota. Preto začala v júni s výstavbou prvého japonského závodu na čistenie lítia pre výrobu batérií. Ide o spoločnú investíciu Toyoty a austrálskej ťažobnej spoločnosti Orocobre. Cieľom má byť väčšia nezávislosť pri výrobe elektrických áut a väčšia kontrola nad celým reťazcom dodávok akumulátorov. Továreň, prvá svojho druhu v Japonsku, bude uvedená do prevádzky v roku 2021 a bude spracúvať suroviny z baní Toyoty a Orocobre v severnej Argentíne. Hydroxid lítny budú vyrábať z uhličitanu lítneho. V minulom roku kúpila Toyota Tsusho 15-percentný podiel Orocobre a zároveň investovala 182 miliónov dolárov. Cieľom je zvýšenie ťažby o 25 000 ton na 42 500 ton lítia ročne.