Toyota je najväčším výrobcom hybridov na svete. Len vlani ich predala vo svete viac ako 1,6 milióna kusov. A v pláne sú aj čisté elektromobily. Prvý z nich príde v roku 2020. A do roku 2025 chce dosiahnuť predaj 5,5 milióna elektrifikovaných áut. Na to bude potrebovať to najdôležitejšie – obrovské množstvo li-ion batérií. Dopyt po akumulátoroch pritom už dnes presahuje ponuku. Väčšina komponentov pre batérie dnes vzniká v Číne, Južnej Kórei a v Japonsku. V USA, Nemecku, Poľsku či Maďarsku prebieha len ich montáž. Celý proces je však závislý najmä od dostatku lítia. Najväčšie zásoby má Austrália, Čile a Argentína. Často však nad nimi majú kontrolu čínske spoločnosti.
Toto riziko si dobre uvedomuje aj Toyota. Preto začala v júni s výstavbou prvého japonského závodu na čistenie lítia pre výrobu batérií. Ide o spoločnú investíciu Toyoty a austrálskej ťažobnej spoločnosti Orocobre. Cieľom má byť väčšia nezávislosť pri výrobe elektrických áut a väčšia kontrola nad celým reťazcom dodávok akumulátorov. Továreň, prvá svojho druhu v Japonsku, bude uvedená do prevádzky v roku 2021 a bude spracúvať suroviny z baní Toyoty a Orocobre v severnej Argentíne. Hydroxid lítny budú vyrábať z uhličitanu lítneho. V minulom roku kúpila Toyota Tsusho 15-percentný podiel Orocobre a zároveň investovala 182 miliónov dolárov. Cieľom je zvýšenie ťažby o 25 000 ton na 42 500 ton lítia ročne.Začína boj o suroviny. Toyota chce vlastné zásoby lítia!
Elektrická revolúcia v doprave je za rohom. No môže naraziť. Ak sa aj podarí vyriešiť technické limity elektromobilov či ich vysokú cenu, stále hrozí riziko nedostatku batérií. Uvedomuje si to aj Toyota. Oznámila preto vstup do ťažobného priemyslu!
Foto: Toyota
© Autorské práva vyhradené