Predaj áut v USA prudko padá. Je to náznak krízy?

Za Atlantikom môžu zabudnúť na rekordné predaje nových áut nad hranicou 17 miliónov ročne. Američania si uťahujú opasky.

15.10.2019 16:30
debata (1)
Predaje áut v USA išli v treťom štvrťroku dole.... Foto: WardsAuto
Predaj áut Predaje áut v USA išli v treťom štvrťroku dole. Pokles registrácií hlásia okrem na GM a FCA prakticky všetci výrobcovia.

Spomalenie predaja nových áut v USA sa prejavilo už v prvých troch mesiacoch 2019. Trh klesol o dve percentá. Analytici odhadovali ďalší pokles, no i tak predpovedali, že nebude dramatický a u zákazníkov do konca roka 2019 skončí minimálne 17 miliónov áut. Ešte vlani sa totiž v USA predalo 17,27 milióna vozidiel. Po druhom, a najmä treťom kvartáli však už nie sú prognózy zďaleka také optimistické. Ak vôbec možno hovoriť o optimizme. Za tretí štvrťrok, teda od júla do septembra, hlásia automobilky nečakane veľké poklesy registrácií.

Stáť za tým majú nielen vyššie ceny nových áut a drahší lízing či úroky za pôžičky, ale aj uťahovanie opaskov pod vplyvom spomalenia globálneho rastu. „Američania si kúpili za posledných päť rokov 85 miliónov áut. Trh je tak zrejme v poslednej fáze hospodárskeho cyklu a neprodukuje dostatočný dopyt,“ píše sa v analytickej správe spoločnosti Cox Automotive. Tretí kvartál je pritom jasným dôkazom obáv. Tak napríklad Toyota zaznamenala v medziročnom porovnaní pokles o 17, Nissan o 17,6 a Honda o 14,1 %. Subaru, ktoré rástlo kontinuálne takmer osem rokov v rade, hlási 10-percentný pád.

Ani Kórejčania nemajú čo oslavovať. Hyundai sa musel zmieriť s poklesom odbytu o 8,8 percenta a Kia dokonca o 13 percent. Ford padol o 4,9 %. Lepšie správy má len General Motors, ktorý dokázal zvýšiť predaje o 6,3 %, ale aj tak to bolo menej, ako očakával. Koncern FCA, združujúci automobilky Fiat a Chrysler, sa udržal na rovnakej úrovni ako vlani. Dokonca si polepšil o desatinku percenta. Stále však bojuje s tragicky nízkymi predajmi vozidiel Fiat a Alfa Romeo. Najnovšie odhady tak hovoria o 16,8 milióna predaných autách do konca tohto roka.

Pre automobilový priemysel to nie je dobrá správa, pretože zlaté časy sa skončili aj v Číne, ktorá posledné dva roky bojuje s klesajúcimi registráciami nových vozidiel. Európa na tom nie je oveľa lepšie. Pod tlakom nových emisných pravidiel vrátane pokút za nadlimitné gramy CO2, sa očakáva zdraženie vozidiel, ktoré odbytu určite neprospeje. A potom je tu obchodná vojna medzi USA a Čínou a tiež hroziace clá na dovoz zahraničných áut do Spojených štátov. To všetko môže naznačovať, že sme na prahu recesie.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #predaj áut
Články podľa značiek