
Automobilový svet sa dnes točí okolo elektrifikácie a SUV. Kým však hybridizácia či batériové vozidlá majú tlačiť emisie áut smerom nadol, mohutné autá so zvýšeným podvozkom sa podieľajú na celkom opačnom trende. Takže všetko ušetrené palivo vyjde aj na navnivoč. Potvrdzuje to znepokojivá správa Medzinárodnej energetickej agentúry IEA.
Podľa nej jazdí v súčasnosti na našej planéte 200 miliónov SUV. Od roku 2010 tvoria dokonca až 60 % všetkých predaných nových áut. Takže dve z troch predaných áut v poslednej dekáde boli z tejto triedy. Sú praktické, univerzálne a majitelia si za ne dokonca radi priplatia. Automobilky si mädlia ruky. Problémom ale je, že ich vyššia hmotnosť a horšia aerodynamika vedie k vyššej spotrebe paliva a následne vyšším emisiám.
IEA tvrdí, že SUV potrebujú v reálnej premávke až o štvrtinu viac paliva ako klasické autá strednej triedy. To je tak veľký rozdiel, že negujú všetky úsporné opatrenia, ktoré automobilky za posledných desať rokov uskutočnili. Správa uvádza, že kým malé autá dokázali zredukovať ťažbu ropy o dva milióny barelov denne a elektrické, vrátane hybridných, si vystačia s ťažbou len 100 000 barelov denne, SUV zvýšili dennú spotrebu ropy v rokoch 2010 až 2018 o 3,3 milióna barelov.
IEA upozorňuje, že ak bude dopyt po týchto autách pokračovať rovnakým tempom, a zatiaľ sa im darí v USA, Európe aj Ázii, zvýšia do roku 2040 dennú ťažbu ropy o ďalšie dva milióny barelov. To celkom vymaže prínos ekologických áut, ktorých má v tom čase jazdiť po cestách 150 miliónov. Agentúra vidí riešenie vo výrobe elektrických SUV. Lenže i keď by sa tým znížila ťažba ropy, nutne by sa musela zvýšiť produkcia elektrickej energie. A pokiaľ nebude pochádzať z obnoviteľných zdrojov, problém s emisiami CO2 to nevyrieši.