Rok 2019 sa v Citroëne nesie v znamení storočnice. Oslavuje prakticky od januára. Napríklad predstavením dvoch konceptov – hravým AMI One na Autosalóne v Ženeve a následne futuristickou „limuzínou“ s príznačným názvom 19_19. V La Ferté-Vidame, malom francúzskom mestečku, kde vo vývojovom centre automobilky vznikli legendy ako napríklad Citroën 2CV, sa navyše v júli stretlo 4 200 historických vozidiel. Išlo o vôbec najväčšie stretnutie majiteľov Citroënov a podľa doterajších informácií aj vôbec najväčšie stretnutie veteránov jednej značky. Navštívilo ho približne 60 000 fanúšikov. Napokon, Citroën má jednu z najúchvatnejších histórií, ktorá fascinuje dodnes.
Automobilku založil André Citroën, ktorý bol dieťaťom poľskej židovky z Varšavy a obchodníka s diamantmi z Holandska. Mladý André obdivuje hrdinov románov Julesa Verna a keď postavia Eiffelovu vežu, je ňou natoľko uchvátený, že sa rozhodne, že bude inžinierom. A urobí dobre. Po skončení známej technickej univerzity École Polytechnique v Paríži spúšťa firmu na výrobu ozubených kolies. Ich šípový vzor sa nakoniec stane inšpiráciou pre návrh loga automobilky. Tú zakladá až po prvej svetovej vojne, keď je už bohatým mužom. Jeho Citroën A sa stáva prvým autom v Európe, ktoré schádza podľa vzoru fabrík Henryho Forda z moderných montážnych liniek. Už v roku 2020 vyrobí 20 000 vozidiel.
Spoločnosť rastie a napriek bohatému spoločnenskému životu a gemblérskym excesom jej zakladateľa sa zakrátko stáva z Citroënu najväčšia európska automobilka a druhá najväčšia na svete. Koncom dvadsiatych rokov chrlia linky 100 000 áut ročne. Vizionárske myslenie Andrého Citroëna prinesie automobilovému priemyslu úžasné vynálezy ako motor uchytený v silentblokoch či predný náhon, ktorým sa preslávil model Traction Avant. André tiež vyhlasuje vojnu netesnosti motorov a je priekopníkom v reklame a marketingu. Od roku 1923 svieti na Eiffelovej veži nápis Citroën – najväčší reklamný nápis sveta vytvorený 250 000 žiarovkami. Firma rozširuje výrobu o úžitkové autá, autobusy či taxíky. Prevádzkuje vlastné prepravné spoločnosti, taxislužbu či dokonca sieť autoškôl.
Paradoxom je, že André Citroën nepatrí práve k vášnivým šoférom. O to vášnivejšie sa venuje podnikaniu. Vyvíja komplexný servis pre zákazníkov, vytvára sieť dílerov a dielní. Dokonca píše inštruktážne príručky. Na podporu spoločnosti dokáže využiť dokonca aj dopravné značenie. Vo Francúzsku inštaluje vyše 150 000 dopravných tabúľ, pochopiteľne s logom automobilky a s nápisom ,Daroval Citroën'. Nepropaguje len autá, ale aj služby, ktoré k nim ponúka – predaj na splátky, objednávanie náhradných dielov z katalógu či ročnú záruku na svoje výrobky. Kvalitu áut demonštruje výpravami do Afriky a Číny, ktorých sa osobne zúčastní. Autá prechádzajú oblasťami, kde automobil domorodí obyvatelia nikdy nevideli.
Nápis Citroën na Eiffelovej veži zhasína až v roku 1934, rok pred smrťou Andrého Citroëna, ktorý podľahne rakovine žalúdka. V tom čase už spoločnosť bojuje s následkami svetovej ekonomickej krízy. Pred bankrotom ju zachránia bratia Michelinovci. No priekopnícky duch značky stále žije. Výroba revolučného Traction Avant v novom parížskom závode sa predsa len rozbieha a slávi fenomenálny úspech. Po druhej svetovej vojne prichádza legendárna „kačica“ 2CV, ktorá postavila Francúzsko opäť na kolesá a v roku 1955 aj „francúzska bohyňa“ – aerodynamický Citroën DS s hydro-pneumatickým pružením. Z Citroënov sa stávajú kultové autá. Zo spolupráce s Maserati vzniká v roku 1970 fenomenálne kupé SM. Automobilka experimentuje neúspešne s Wankelovým motorom, čím sa ocitne opäť na pokraji bankrotu. Pomocnú ruku jej podá Peugeot, s ktorým dodnes tvorí nerozlučné duo. Vlastne trio, pretože v portfóliu sa objavuje nové prémiové logo DS, ako pocta kultovému modelu z roku 1955.
Väčšinu legendárnych modelov z histórie značky mohli vidieť nedávno aj návštevníci najväčšieho zrazu Citroënov v Českej republike, ktoré sa konalo na letisku v Letňanoch práve pri príležitosti stého výročia značky. Dorazilo naň 140 vozidiel od prvého modelu A, Traction Avant, DS nevynímajúc kabriolety, 2CV vrátane úžasnej dvojmotorovej verzie 4×4 Sahara cez SM, AMI 6 s negatívnym sklonom zadného okna, až po novšie modely GS, CX, XM, BX a mnoho ďalších. Skutočnou lahôdkou sa stal Citroën SM Opera s karosériou Chapron zo spolupráce s Maserati či BX 4TC z roku 1985, homologizovaným v skupine B, z ktorého vzniklo len 200 exemplárov. Pozrite si bohatú galériu z letňanského letiska.