Citroën oslavoval 100 rokov aj v Prahe. Prišlo 140 vzácnych exemplárov

V roku 1919 zakladá vizionár a geniálny podnikateľ André Citroën automobilku. Za pár rokov sa táto značka stáva najväčším výrobcom áut v Európe a druhým na svete. Dala nám také poklady ako predný náhon, motor uložený v silentblokoch, hydro-pneumaticé pruženie či natáčacie svetlá.

26.10.2019 14:00
debata (5)
Tento muž pretvoril európsky automobilový... Foto: Tomáš Andrejčák
Citroën - stretnutie 100 rokou Citroënu Letňany 2019 Tento muž pretvoril európsky automobilový priemysel. Bol vizionár vo výrobných procesoch, marketingu aj v reklame. Na stretnutí fanúšikov značky by sa mu iste páčilo. Mnohých vystavených modelov sa však nedožil Zomrel v roku 1935 v čase nástupu revolučného Traction Avant.

Rok 2019 sa v Citroëne nesie v znamení storočnice. Oslavuje prakticky od januára. Napríklad predstavením dvoch konceptov – hravým AMI One na Autosalóne v Ženeve a následne futuristickou „limuzínou“ s príznačným názvom 19_19. V La Ferté-Vidame, malom francúzskom mestečku, kde vo vývojovom centre automobilky vznikli legendy ako napríklad Citroën 2CV, sa navyše v júli stretlo 4 200 historických vozidiel. Išlo o vôbec najväčšie stretnutie majiteľov Citroënov a podľa doterajších informácií aj vôbec najväčšie stretnutie veteránov jednej značky. Navštívilo ho približne 60 000 fanúšikov. Napokon, Citroën má jednu z najúchvatnejších histórií, ktorá fascinuje dodnes.

Citroën Traction Avant bol prvým veľkosériovo... Foto: Tomáš Andrejčák
Citroën - stretnutie 100 rokov Citroënu Letňany 2019 Citroën Traction Avant bol prvým veľkosériovo vyrábaným modelom s predným náhonom.

Automobilku založil André Citroën, ktorý bol dieťaťom poľskej židovky z Varšavy a obchodníka s diamantmi z Holandska. Mladý André obdivuje hrdinov románov Julesa Verna a keď postavia Eiffelovu vežu, je ňou natoľko uchvátený, že sa rozhodne, že bude inžinierom. A urobí dobre. Po skončení známej technickej univerzity École Polytechnique v Paríži spúšťa firmu na výrobu ozubených kolies. Ich šípový vzor sa nakoniec stane inšpiráciou pre návrh loga automobilky. Tú zakladá až po prvej svetovej vojne, keď je už bohatým mužom. Jeho Citroën A sa stáva prvým autom v Európe, ktoré schádza podľa vzoru fabrík Henryho Forda z moderných montážnych liniek. Už v roku 2020 vyrobí 20 000 vozidiel.

Na stretnutí v Letňanoch boli najpočetnejšie... Foto: Citroën
Citroën - stretnutie 100 rokov Citroënu Letňany Na stretnutí v Letňanoch boli najpočetnejšie zastúpené modely 2CV. Napokon, ľudový Citroën schádzal z výrobných liniek neuveriteľných 42 rokov!

Spoločnosť rastie a napriek bohatému spoločnenskému životu a gemblérskym excesom jej zakladateľa sa zakrátko stáva z Citroënu najväčšia európska automobilka a druhá najväčšia na svete. Koncom dvadsiatych rokov chrlia linky 100 000 áut ročne. Vizionárske myslenie Andrého Citroëna prinesie automobilovému priemyslu úžasné vynálezy ako motor uchytený v silentblokoch či predný náhon, ktorým sa preslávil model Traction Avant. André tiež vyhlasuje vojnu netesnosti motorov a je priekopníkom v reklame a marketingu. Od roku 1923 svieti na Eiffelovej veži nápis Citroën – najväčší reklamný nápis sveta vytvorený 250 000 žiarovkami. Firma rozširuje výrobu o úžitkové autá, autobusy či taxíky. Prevádzkuje vlastné prepravné spoločnosti, taxislužbu či dokonca sieť autoškôl.

Chýbať nemohla ani záplava modelov DS s... Foto: Tomáš Andrejčák
Citroën - stretnutie 100 rokov Citroënu Letňany 2019 Chýbať nemohla ani záplava modelov DS s hydro-pneumatickým pružením a aerodynamickou karosériou. Dodnes je DS považované za jedno z najkrajších áut v histórii.

Paradoxom je, že André Citroën nepatrí práve k vášnivým šoférom. O to vášnivejšie sa venuje podnikaniu. Vyvíja komplexný servis pre zákazníkov, vytvára sieť dílerov a dielní. Dokonca píše inštruktážne príručky. Na podporu spoločnosti dokáže využiť dokonca aj dopravné značenie. Vo Francúzsku inštaluje vyše 150 000 dopravných tabúľ, pochopiteľne s logom automobilky a s nápisom ,Daroval Citroën'. Nepropaguje len autá, ale aj služby, ktoré k nim ponúka – predaj na splátky, objednávanie náhradných dielov z katalógu či ročnú záruku na svoje výrobky. Kvalitu áut demonštruje výpravami do Afriky a Číny, ktorých sa osobne zúčastní. Autá prechádzajú oblasťami, kde automobil domorodí obyvatelia nikdy nevideli.

Citroën SM Opera s karosériou od spoločnosti... Foto: Tomáš Andrejčák
Citroën - stretnutie 100 rokou Citroënu Letňany 2019 Citroën SM Opera s karosériou od spoločnosti Chapron a 6-valcom od Maserati, bol skutočnou hviezdou stretnutia.

Nápis Citroën na Eiffelovej veži zhasína až v roku 1934, rok pred smrťou Andrého Citroëna, ktorý podľahne rakovine žalúdka. V tom čase už spoločnosť bojuje s následkami svetovej ekonomickej krízy. Pred bankrotom ju zachránia bratia Michelinovci. No priekopnícky duch značky stále žije. Výroba revolučného Traction Avant v novom parížskom závode sa predsa len rozbieha a slávi fenomenálny úspech. Po druhej svetovej vojne prichádza legendárna „kačica“ 2CV, ktorá postavila Francúzsko opäť na kolesá a v roku 1955 aj „francúzska bohyňa“ – aerodynamický Citroën DS s hydro-pneumatickým pružením. Z Citroënov sa stávajú kultové autá. Zo spolupráce s Maserati vzniká v roku 1970 fenomenálne kupé SM. Automobilka experimentuje neúspešne s Wankelovým motorom, čím sa ocitne opäť na pokraji bankrotu. Pomocnú ruku jej podá Peugeot, s ktorým dodnes tvorí nerozlučné duo. Vlastne trio, pretože v portfóliu sa objavuje nové prémiové logo DS, ako pocta kultovému modelu z roku 1955.

Na takýto Citron BX 4 TC len tak ľahko... Foto: Tomáš Andrejčák
Citroën - stretnutie 100 rokov Citroënu Letňany 2019 Na takýto Citron BX 4 TC len tak ľahko nenarazíte. Séria 200 kusov bola postavená len pre potreby homologizácie špeciálu skupiny B. V rely však veľkú kariéru toto auto neurobilo.

Väčšinu legendárnych modelov z histórie značky mohli vidieť nedávno aj návštevníci najväčšieho zrazu Citroënov v Českej republike, ktoré sa konalo na letisku v Letňanoch práve pri príležitosti stého výročia značky. Dorazilo naň 140 vozidiel od prvého modelu A, Traction Avant, DS nevynímajúc kabriolety, 2CV vrátane úžasnej dvojmotorovej verzie 4×4 Sahara cez SM, AMI 6 s negatívnym sklonom zadného okna, až po novšie modely GS, CX, XM, BX a mnoho ďalších. Skutočnou lahôdkou sa stal Citroën SM Opera s karosériou Chapron zo spolupráce s Maserati či BX 4TC z roku 1985, homologizovaným v skupine B, z ktorého vzniklo len 200 exemplárov. Pozrite si bohatú galériu z letňanského letiska.

Citroën - stretnutie 100 rokou Citroënu Letňany...
Citroën - stretnutie 100 rokov Citroënu Letňany...
+33Citroën - stretnutie 100 rokou Citroënu Letňany...

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Praha #Citroen #veterány
Články podľa značiek