Hyundai HDC-6 Neptune: Vodíková ‘lokomotíva‘ má nulové emisie

Hyundai je jedným z priekopníkov vodíkového pohonu a je presvedčený, že palivové články majú miesto aj v diaľkovej nákladnej doprave. Futuristický koncept HDC-6 Neptune by sa mohol v blízkej budúcnosti objaviť na cestách v USA.

12.11.2019 16:00
debata (7)
Aerodynamická súprava HDC-6 je inšpirovaná... Foto: Hyundai
Hyundai HDC-6 Neptune Concept - 2019 Aerodynamická súprava HDC-6 je inšpirovaná štýlom at déco a aerodynamickými parnými lokomotívami z prvej polovice minulého storočia.

Technológia palivových článkov je nesmierne elegantná. Fúziou vodíka a kyslíka v nich vzniká elektrická energia, odpadom je čistá voda, čosi ako opak elektrolýzy. V oblasti osobných áut sa už vodík objavil. Toyota má na trhu svoj Mirai, Honda vyrába druhú generáciu FCX Clarity a, samozrejme, spomenúť musíme aj Hyundai. Kórejská automobilka patrí tiež k priekopníkom presadzovania vodíkového pohonu. Svoj prvý komerčný model s palivovými článkami (ix35) uviedla na trh už v roku 2013 a v súčasnosti má v ponuke nový vodíkový crossover Nexo. Do vývoja investovala už 6,3 miliardy dolárov.

Súčasťou súpravy je aj náves HT Nitro... Foto: Hyundai
Hyundai HDC-6 Neptune Concept - 2019 Súčasťou súpravy je aj náves HT Nitro ThermoTech s kryogénnym chladením. Vďaka penovej izolácii je ľahší a zanecháva až o 90 % nižšiu uhlíkovú stopu.

Hyundai je však presvedčený, že vodík má šance aj vo svete úžitkových áut. Dokladuje to novým konceptom HDC-6 Neptune. Ide o súpravu diaľkového ťahača a chladiarenského návesu. V americkej špecifikácií patrí do triedy Class 8 s maximálnou hmotnosťou 15 ton. Na diaľnici by vašej pozornosti iste neušiel. Nepodobá sa totiž na nič, čo dnes poznáme. Dizajnéri sa zamerali najmä na aerodynamiku a inšpiráciu hľadali v štýle art déco a najmä v aerodynamických parných lokomotívach Streamliner zo začiatku minulého storočia. Výsledok je fascinujúci.

Interiér je mimoriadne komfortný a priestranný.... Foto: Hyundai
Hyundai HDC-6 Neptune Concept - 2019 Interiér je mimoriadne komfortný a priestranný. Celá technológia pohonu je zabudovaná v podvozku.

So štýlom ťahača ladí aj chladiarenský náves HT Nitro ThermoTech s kryogénnym chladením dusíkom, ktorý v porovnaní s bežnými technológiami chladenia znižuje uhlíkovú stopu až o 90 %. Aj vďaka penovej izolácii. Presné výkonové parametre konceptu nepoznáme, isté však je, že prevádzka by sa zaobišla bez akýchkoľvek emisií, pretože kolesá poháňajú výlučne elektromotory. V porovnaní s batériovými ťahačmi, akými má byť aj avizovaná Tesla Semi, by mal vodíkový kamión výhodu rýchleho tankovania. Dopĺňanie tohto plynu trvá totiž približne rovnaký čas ako tankovanie klasickej nafty.

Problémom je ale nedostatočná infraštruktúra vodíkových staníc. To je aj dôvod, prečo sa osobné vodíkové autá objavujú na cestách len veľmi zriedkavo. Pre kamióny by to však až takým veľkým obmedzením byť nemuselo. Najmä ak by vodíkové súpravy premávali na pravidelných diaľkových trasách, kde je možné vybudovať takéto stanice. Napokon, v USA už existuje „vodíková“ diaľnica medzi Los Angeles a San Franciscom. Tam by sa HDC-6 Neptune cítilo ako doma. Možno aj preto má Hyundai so svojím vodíkovým konceptom najväčšie plány za Atlantikom.

Neptune je súčasťou stratégie Hyundai FCEV Vision 2030, podľa ktorej by chcela kórejská automobilka dostať na cesty do konca budúceho desaťročia 500 000 áut využívajúcich palivové články.
Hyundai HDC-6 Neptune Concept - 2019
Hyundai HDC-6 Neptune Concept - 2019
+8Hyundai HDC-6 Neptune Concept - 2019

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Concept #koncept #palivové články #vodíkový pohon #Hyundai HDC-6 Neptune
Články podľa značiek