Elektromobilita má svoje úskalia. Jedným z nich je samotné nabíjanie batériových vozidiel. Nie každý má totiž k dispozícii parkovacie miesto či garáž, aby si svoj elektromobil „natankoval" v pohodlí domova. Majitelia elektrických áut sú potom odkázaní na nabíjacie stanice. Táto infraštruktúra je však stále nedostatočná. A aj keď sa rozšíri, je tu veľký problém. Elektrická sústava nebude vždy schopná pokryť rastúce nároky elektromobilov na energiu. Ak sa ich na rýchlonabíjacie stanice pripojí v rovnakom čase veľa, budú sa musieť o výkon nabíjačiek deliť, čo proces nabíjania spomalí.
S riešením prichádza izraelský startup Chakratec, ktorý na svoj projekt už získal podporu 9,6 milióna dolárov. A ako to pri geniálnych riešeniach býva, je extrémne jednoduché. Chakratec vyvinul takzvanú kinetickú batériu. Ide v podstate o zotrvačník schopný akumulovať veľké množstvo mechanickej energie a tú následne premeniť na elektrickú. Zotrvačník je uložený na magnetických ložiskách a pracuje vo vákuu. To znamená minimalizáciu strát. Jeho rotor sa roztočí na 16– či dokonca až na 18-tisíc otáčok a tieto vie udržiavať práve vďaka minimálnym odporom dlhú dobu. Na roztočenie využije elektrickú energiu najmä v časoch, keď jej je prebytok.
Nevyžaduje pritom silnú sieť, takže kinetická batéria môže pracovať prakticky kdekoľvek. Naakumulovanú energiu vie následne odovzdať. Napríklad elektromobilom. A verte, že nejde o žiadne pomalé nabíjanie. Kinetická batéria môže mať výkon 50 kW a krátkodobo až 100 kW. Súčasný prototyp batérie má desať zotrvačníkov a kapacitu 30 kWh. Nie je to extrémne číslo, ale na rýchle dobitie elektromobilu na ďalších 100 či 250 km jazdy by to stačilo. A čo je podstatné – kinetická batéria nepotrebuje žiadne drahé kovy ani nebezpečné chemikálie, má neobmedzený počet cyklov nabitia a podľa niektorých zdrojov len desatinovú cenu v porovnaní s li-ion akumulátorom. Batéria je tiež odolná proti strate kapacity.
Zaujímavé je, že nabíjaciu stanicu vybavenú kinetickými batériami chce využiť česká Škoda. Prostredníctvom divízie DigiLab Israel, ktorá sa špecializuje na spoluprácu so startupmi, sa totiž spojila s Chakratecom. Nabíjaciu stanicu už buduje v Prahe a do prevádzky ju plánuje uviesť v priebehu niekoľkých týždňov. Uvidíme, či sa nápad Chakratecu uchytí. Má totiž aj svoje negatíva, napríklad pomerne veľkú priestorovú náročnosť. A zatiaľ aj vysokú cenu, ak je využitá v nabíjacích staniciach. Jedna kilowatthodina kapacity systému stojí približne 2 000 eur. Časom by však cena mala klesnúť. Ponúka sa tiež možnosť využiť takýto mechanický princíp priamo v autách, napríklad pri zachytávaní energie brzdenia v hybridoch.