
Americko-taliansky konglomerát FCA čaká veľká fúzia s francúzskym koncernom PSA. Kým však dôjde ku koordinácii spoločného postupu, súčasný šéf FCA Mike Manley vyrukoval s víziami pre značky Alfa Romeo, Masareti a najnovšie aj s plánmi pre Fiat. A svojím vyhlásením na stretnutí investorov doslova šokoval. Oznámil, že Fiat postupne opustí segment miniáut. Na tom by v podstate nebolo nič dramatické, podobne postupuje aj konkurencia. Napríklad Opel už zrušil modely Karl a Adam, Volkswagen neplánuje nástupcov VW Up!, Seatu Mii a Škody Citigo, Renault skončí s Twingom a Toyota s Peugeotom a Citroënom zas vidia budúcnosť miniáut Aygo, 108 a C1 inak ako v súčasnosti. Napríklad v podobe SUV či crossoverov.
Predaje miniáut v Európe (1. – 6. 2019)
Poradie | Model | Počet kusov |
---|---|---|
1. | Fiat Panda | 105 534 |
2. | Fiat 500 | 100 150 |
3. | Toyota Aygo | 51 479 |
4. | Renault Twingo | 44 374 |
5. | VW Up! | 43 732 |
6. | Kia Picanto | 41 497 |
7. | Hyundai i10 | 38 375 |
8. | Lancia Ypsilon | 34 782 |
9. | Peugeot 108 | 31 349 |
10. | Opel Karl/Vauxhall Viva | 30 030 |
– | Spolu | 603 925 |
Lenže pri Fiate môže ísť o „samovraždu“. Ak sa totiž talianskej značke vôbec v niečom darí, je to práve segment A. Ten síce dlhodobo klesá, ale Fiat 500 a Fiat Panda stále nachádzajú svoju klientelu. Len za prvý polrok tohto roka predala automobilka v Európe viac ako 105 000 kusov Pandy a viac ako 100 000 kusov Fiatu 500. To je dvojnásobok najbližšieho konkurenta – Toyoty Aygo (cca 51 000 ks). A tiež približne dvojnásobok predajov crossoveru Fiat 500X (cca 53 000 ks) a štvornásobok registrácii MPV Fiat 500L (cca 25 00 ks). Malé Fiaty pritom produkujú čistý zisk, keďže ich vývoj je už dávno zaplatený a zákazníci im odpúšťajú aj nižšiu bezpečnosť či absenciu asistenčných systémov. Takže ďalšie investície do inovácií si nepýtajú.
Mike Manley má však iný názor. „V blízkej budúcnosti uvidíte, ako sa opäť vraciame do segmentu B, segmentu s vyššími objemom predaja a vyššími maržami. To si ale vyžiada odklon od segmentu A,“ povedal Manley. Nepáči sa mu teda, že na malých autách sa nedá zarábať toľko ako na väčších. Dočkať by sme sa tak mali konečne nástupcu Punta, ktoré skončilo svoju dlhú púť na výrobných linkách vlani. Manley však tvrdí, že bude trochu iné ako doteraz. Klasický hatchback sa tak môže premeniť na módny outdoorový model. Fiat sa teda snaží zákazníkov malých áut posunúť o triedu vyššie. Či si však môže stratová automobilka trúfnuť v dnešných časoch na takýto experiment, je otázne. Uvidíme čo na to nový vlastník – PSA.