V Číne kolabujú predaje elektrických áut. Dôvod neprekvapí

Čína tlačí na výrobcov áut povinnými predajnými kvótami elektrických vozidiel. Po znížení dotácií sa však záujem o ne znížil. V októbri takmer o polovicu!

14.11.2019 19:00
debata (3)
Čína je najväčším automobilovým trhom planéty a... Foto: Chinaauto
Čína - elektromobily Čína je najväčším automobilovým trhom planéty a to isté platí o trhu s elektrickými autami. Obmedzenie dotácií však znamená, že čínski zákazníci o ekologické vozidlá strácajú záujem.

Na elektromobiloch sa zatiaľ nedá zarábať, čoho dôkazom je americká Tesla, a tiež platí, že nedokážu na trhu súťažiť s konvenčnou produkciou. Darí sa im len tam, kde sú dotované. Príkladom môžu byť krajiny ako Nórsko, Dánsko či Holandsko a donedávna aj Čína. Ríša stredu má s nimi síce veľké plány, dokonca nariadila automobilkám registrovaným v Číne povinné kvóty na predaj elektrických a plug-in hybridných áut, no zároveň znížila štátnu podporu.

Dotácie na elektromobily s dojazdom do 250 km boli od júla úplne zrušené a dotácie pre nákup aut s vyšším dojazdom obmedzil štát o 60 %. Stalo sa presne to, čo pred časom v Hongkongu, kde po zrušení vládnych stimulov trh s elektromobilmi prakticky skolaboval. Po miernom poklese odbytu o 4,7 % v auguste nasledoval v septembrový pád o 33 % a v októbri sa v Číne znížili ich registrácie v medziročnom porovnaní až varovných 45,6 %. To nie je dobrá správa pre výrobcov, ktorí musia preukázať, že 10 % tržieb pochádza z predaja ekologických áut.

Povinná kvóta sa pritom v budúcom roku zvýši o ďalšie dve percentá. Uspieť však bude ťažké, keďže neexistuje žiaden dôvod, prečo by mali zákazníci siahnuť po drahých elektrických autách s obmedzeným dojazdom. Snáď jedine preto, že dotácie na elektromobily v Číne budú naďalej klesať. V roku 2022 plánuje krajina zrušiť akúkoľvek podporu elektromobilom aj plug-in hybridom. Jednoducho, budú musieť súťažiť bez zvýhodnení s klasickou produkciou, čo je v súčasnosti prakticky nemožné. Teslu, ktorá práve dokončila svoju prvú čínsku Gigafactory tak čakajú krušné časy.

Je to vlastne pohroma pre celosvetový odbyt ekologických áut. Čína je totiž najväčším elektrickým trhom planéty a mnoho výrobcov sa naň spoliehalo. Jej vplyv na celosvetové registrácie najlepšie dokumentuje fakt, že po znížení dotácií v Číne klesli svetové registrácie elektrických vozidiel prakticky okamžite o 14 %. Stalo sa tak vôbec po prvýkrát. Hoci predstavujú predaje elektromobilov na celkovom trhu spolu s plug-in hybridmi len čosi vyše troch percent, doteraz odbyt stále rástol.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #plug-in hybrid #elektromobily #predaj áut #predaj elektromobilov
Články podľa značiek