Hyundai chce zrušiť hluk v aute bez izolácií. Pomôže elektronika

Hyundai pracuje na systéme Road Active Noise Control (RANC), ktorý by dokázal obmedziť jednu z najnepríjemnejších stránok jazdy v aute – hluk. A to bez desiatok kilogramov izolačných materiálov.

14.11.2019 16:00
debata
Prítomnosť hluku v aute by sa mohla stať... Foto: Hyundai
Hyundai - systém na potlačenie hluku RANC Prítomnosť hluku v aute by sa mohla stať zakrátko minulosťou. Nepríjemné ruchy by rušili zvukové vlny opačnej frekvencie, a to oveľa účinnejšie než doteraz.

Znížiť hluk v kabíne auta nie je jednoduché. Má totiž mnoho zdrojov. Časť pochádza z motora, časť majú na svedomí pneumatiky a časť prúdnice vzduchu, ktoré obtekajú počas jazdy telo karosérie. A potom sú tu vibrácie. Na to, aby bolo auto tiché, musia teda konštruktéri riešiť aerodynamiku, izolovať podvozok či motorový priestor. To všetko sa nezaobíde bez kilogramov tlmiacich materiálov. I tak nemusí byť výsledok dokonalý. Hyundai si však myslí, že v budúcnosti by sme sa hluku v aute mohli nadobro zbaviť.

Vyvíja akustický systém Road Active Noise Control (RANC), ktorý by dokázal znížiť hluk v kabíne až o tri decibely. Je založený na jeho aktívnom potláčaní. Samozrejme, potláčanie hluku pomocou audiosústavy nie je ničím novým, používa ho vo vyšších úrovniach vybavenia napríklad aj Škoda Octavia či Superb, ale Hyundai ide na vec komplexnejšie. Systém dokáže analyzovať zvukové vlny v reálnom čase a následne vysielať zvukové vlny opačnej frekvencie. Týkať sa to má nielen hluku motora, ale aj hluku pneumatík a aerodynamické­ho hluku.

RANC dokáže potláčať hluk samostatne pri... Foto: Hyundai
Hyundai - systém na potlačenie hluku RANC RANC dokáže potláčať hluk samostatne pri sedadle vodiča, spolujazdca aj v priestore na zadných sedadlách.

Dáta získava RANC z viacerých senzorov a mikrofónov umiestnených pri zdroji a posiela ich výkonnému počítaču. „Pretože sa nám podarilo zvýšiť rýchlosť dát aj rýchlosť výpočtu, trvá len 0,002 sekundy, kým systém identifikuje zdroj a pomocou digitálneho procesora vytvorí potrebné vlny opačnej polarity. RANC dokáže potláčať hluk samostatne pri sedadle vodiča, spolujazdca aj v priestore na zadných sedadlách,“ vysvetľuje Gangdeok Lee, šéf výskumného laboratória. Zároveň by bolo možné tou istou technológiou zvýrazniť zvuky, ktoré majú vodiči radi, pri športových modeloch napríklad zvuk výfuku.

Výhodou má byť aj nižšia hmotnosť áut, pretože vozidlá by sa zbavili prebytku izolačných materiálov. Kedy sa so systémom RANK stretneme v sériovej produkcii, Hyundai zatiaľ neuviedol. V každom prípade však nie je v snahe o účinnejšie potláčanie hluku v autách sám. Tak napríklad na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas predstavila v januári podobný systém firma Bose, ktorá ho odvodila z technológie Bose QuietComfort, známej z jej slúchadiel.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #hluk #ranč
Články podľa značiek