Carlos Tavares: Po fúzii PSA a FCA zánik značkám nehrozí

Kým dôjde k nedávno ohlásenej fúzii francúzskeho koncernu PSA a taliansko-amerického FCA, prejde ešte rok. No už teraz je jasné, že portfólio značiek by sa zúžiť nemalo. Bude ich 13.

15.11.2019 12:00
debata
Fúzia PSA a FCA sa blíži. Podmienky by mali... Foto: PSA
PSA - FCA Fúzia PSA a FCA sa blíži. Podmienky by mali partneri schváliť už v decembri. Za obeť by pritom nemala padnúť ani jedna z trinástich značiek, ktoré spolu vlastnia.

Automobilový svet je pred ďalšou megafúziou. A opäť za ňou stojí francúzsky koncern PSA, ktorý len nedávno prebral pod svoje krídla dlhé roky stratový Opel. Spojí sa s taliansko-americkým konglomerátom FCA (Fiat Chrysler). Vznikne tak štvrtá najväčšia automobilka sveta. Obe spoločnosti totiž spolu za minulý rok predali 8,7 milióna áut. Kým dôjde k reálnemu prepojeniu firiem, ubehne minimálne rok, pretože taká veľká transakcia sa nezaobíde bez potrebných povolení úradov – tak európskych, ako aj amerických. No už teraz sa objavujú špekulácie, že spojenie prinesie nielen výhody zo synergie, ale aj škrty v portfóliu.

Obaja výrobcovia vlastnia približne 13 značiek, dokonca viac, ako má koncern Volkswagen. Spájajú sa navyše v čase, keď globálnym výrobcom hrozí spomalenie celosvetového dopytu a v čase zásadných technologických zmien súvisiacich s elektrifikáciou vozidiel. Logické by bolo odstrániť z ponuky značky, ktoré sú stratové alebo cielia na rovnakých zákazníkov. Ako príklad uveďme Citroën s Fiatom. Predpokladali to aj viacerí analytici. Teraz sa však šéf PSA Carlos Tavares pre rozhlasovú stanicu BFM jasne vyjadril, že portfólio značiek chce nechať nedotknuté.

Portfólio značiek bude naozaj bohaté. Niektoré... Foto: PSA
PSA - FCA Portfólio značiek bude naozaj bohaté. Niektoré si budú vzájomne konkurovať. Napríklad Citroën a Fiat mieria na rovnakých zákazníkov.

„Nevidíme žiaden dôvod, ak dôjde k spojeniu, aby sme sa značiek zbavovali, pretože všetky majú svoju históriu a silné stránky. Potrebné je však zodpovedné riadenie každej z nich tak, aby sme dosiahli optimálne pokrytie trhu,“ povedal Tavares. Ako príklad toho, že sa to dá, uviedol Tavares práve koncern Volkswagen. Takéto vyjadrenia jasne naznačujú, že rokovania medzi PSA a FCA postupujú rýchlym tempom a je len málo pravdepodobné, že by k fúzii nedošlo. Podľa zákulisných informácií majú partnerské strany schváliť jej podmienky už v decembri.

Vďaka spojeniu by obe automobilky mohli používať spoločné motory a automobilovú architektúru, čo by znížilo ich kapitálové výdavky a uvoľnilo hotovosť na investície do elektrických vozidiel a technológií na zníženie emisií požadovaných v Európe, Číne a na ďalších globálnych trhoch. Firmy sa zatiaľ dohodli, že sa budú usilovať o úplné zlúčenie a že akcionári oboch podnikov budú v novovytvorenej spoločnosti vlastniť po 50 percentách. Rady oboch skupín poverili svoje tímy, aby dokončili rokovania a dohodli záväzné memorandum o porozumení.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #fúzia #Citroen #Peugeot #PSA #Fiat #Chrysler #FCA
Články podľa značiek