Automobilový svet je pred ďalšou megafúziou. A opäť za ňou stojí francúzsky koncern PSA, ktorý len nedávno prebral pod svoje krídla dlhé roky stratový Opel. Spojí sa s taliansko-americkým konglomerátom FCA (Fiat Chrysler). Vznikne tak štvrtá najväčšia automobilka sveta. Obe spoločnosti totiž spolu za minulý rok predali 8,7 milióna áut. Kým dôjde k reálnemu prepojeniu firiem, ubehne minimálne rok, pretože taká veľká transakcia sa nezaobíde bez potrebných povolení úradov – tak európskych, ako aj amerických. No už teraz sa objavujú špekulácie, že spojenie prinesie nielen výhody zo synergie, ale aj škrty v portfóliu.
Obaja výrobcovia vlastnia približne 13 značiek, dokonca viac, ako má koncern Volkswagen. Spájajú sa navyše v čase, keď globálnym výrobcom hrozí spomalenie celosvetového dopytu a v čase zásadných technologických zmien súvisiacich s elektrifikáciou vozidiel. Logické by bolo odstrániť z ponuky značky, ktoré sú stratové alebo cielia na rovnakých zákazníkov. Ako príklad uveďme Citroën s Fiatom. Predpokladali to aj viacerí analytici. Teraz sa však šéf PSA Carlos Tavares pre rozhlasovú stanicu BFM jasne vyjadril, že portfólio značiek chce nechať nedotknuté.
„Nevidíme žiaden dôvod, ak dôjde k spojeniu, aby sme sa značiek zbavovali, pretože všetky majú svoju históriu a silné stránky. Potrebné je však zodpovedné riadenie každej z nich tak, aby sme dosiahli optimálne pokrytie trhu,“ povedal Tavares. Ako príklad toho, že sa to dá, uviedol Tavares práve koncern Volkswagen. Takéto vyjadrenia jasne naznačujú, že rokovania medzi PSA a FCA postupujú rýchlym tempom a je len málo pravdepodobné, že by k fúzii nedošlo. Podľa zákulisných informácií majú partnerské strany schváliť jej podmienky už v decembri.
Vďaka spojeniu by obe automobilky mohli používať spoločné motory a automobilovú architektúru, čo by znížilo ich kapitálové výdavky a uvoľnilo hotovosť na investície do elektrických vozidiel a technológií na zníženie emisií požadovaných v Európe, Číne a na ďalších globálnych trhoch. Firmy sa zatiaľ dohodli, že sa budú usilovať o úplné zlúčenie a že akcionári oboch podnikov budú v novovytvorenej spoločnosti vlastniť po 50 percentách. Rady oboch skupín poverili svoje tímy, aby dokončili rokovania a dohodli záväzné memorandum o porozumení.