Mercedes-Benz čakajú bolestné škrty. Ušetriť chce miliardu. Aj na ľuďoch

To, čo naznačila nemecká tlač už minulý týždeň, je realitou. Stuttgart musí škrtať kvôli pokutám za emisie a investíciám do elektromobility. Dokonca viac, ako sa očakávalo.

19.11.2019 19:00
debata
Nemecký automobilový koncern začne šetrenie vo... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - výroba Nemecký automobilový koncern začne šetrenie vo vlastných radoch. V Nemecku prepustí 10 % zamestnancov v manažérskych pozíciách.

V Londýne sa najvyšší predstavitelia koncernu Daimler stretli s investormi, aby im predostreli rozsiahly plán šetrenia. Nemecká tlač priniesla tieto informácie už s predstihom. Teraz sú ale oficiálne a ukazujú, aká vysoká je cena za ekológiu. Do roku 2022 chce Daimler ušetriť viac ako miliardu eur. Dôvodom sú obrovské investície do elektromobility, pokuta 870 miliónov eur, ktorú musí nemecká automobilka zaplatiť za prekračovanie povolených limitov oxidov dusíka (NOx) jej naftových modelov a tiež hrozba emisných pokút za nadlimitné gramy CO2, ktoré budú realitou už v budúcom roku.

Automobilky budú musieť dosiahnuť emisný priemer oxidu uhličitého 95 g/km. V súčasnosti je však priemer Daimleru 138 gramov. Pritom za každý gram navyše bude musieť zaplatiť sankciu 95 eur a to za každé v Európe predané vozidlo. Ak si predstavíme, že minulý rok dodal Mercedes-Benz európskym zákazníkom 871 221 áut, ktoré prekročili plánovaný limit o 43 gramov, môžu sa sankcie vyšplhať do astronomických súm, teda ak sa automobilke nepodarí emisný priemer stlačiť zvýšeným odbytom elektromobilov. Záujem zákazníkov je však v tomto smere vlažný, i keď nemecká vláda zvýši priamu dotáciu na kúpu nízkoemisných áut o 50 %.

Šetrenie na horšie časy je teda namieste. A nebude bezbolestné. Nový šéf Daimleru Ola Källenius investorom oznámil, že koncern prepustí v Nemecku približne 1 100 zamestnancov v manažérskych pozíciách, čo je asi 10 % jeho administratívy a všetkým zamestnancom pracujúcim v nemeckých závodoch zmrazí platy. Asi 250 miliónov chce získať šetrením v divízii nákladných vozidiel. „Tvár automobilového priemyslu sa mení. Výdavky potrebné pre dosiahnutie emisných cieľov Európskej únie si vyžadujú zvýšenie efektivity vo všetkých oblastiach,“ povedal Källenius. Zároveň znížil odhad budúcoročnej ziskovej marže na štyri percentá.

V roku 2022 by mala byť marža vyššia len o dve percentá, teda 6 %, namiesto pôvodne plánovanej marže 8 až 10 %. Pritom automobilka znížila odhad zisku tento rok už dvakrát. Källenius tiež spomenul riziká, ktoré hrozia automobilke v súvislosti s brexitom a obchodnou vojnou medzi USA a Čínou. Tie by mohli pripraviť Daimler o ďalšie percento ziskov. A bude ešte horšie. Európska únia totiž chce, aby do roku 2030 znížili automobilky emisie CO2 o 37,5 percenta v porovnaní so stavom v roku 2021, pričom do roku 2021 majú byť o 40 % nižšie, ako v roku 2007. To znamená drastickú redukciu spotreby. Budúcoročných 95 g/km znamená pri benzínových motoroch priemer 3,83 litra a pri naftových dokonca len 3,37 litra paliva na 100 km.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prepúšťanie #Mercedes-Benz #Daimler
Články podľa značiek