V novembri sme sa dozvedeli 34 nominovaných modelov áut, ktoré sa oficiálne uchádzali o najprestížnejší európsky automobilový titul Car of the Year na rok 2020. Niektoré z nich naň však musia zabudnúť už dnes. Šesťdesiatčlenná novinárska jury totiž oznámila sedmičku finalistov, ktorí sa prebojovali do ďalšieho kola. Pre niektoré automobilky to musí byť trpké sklamanie. Asi najviac pre Volkswagen, ktorý nasadil Golf ôsmej generácie aj napriek tomu, že v čase kandidatúry mal ešte pred premiérou. A hoci podmienky súťaže splnil s odretými ušami, i tak mu vystavila porota „stopku“. Golf je síce zvyknutý len na úspech, veď vo svojej histórii má na konte už dve zlaté medaily (1992, 2013), no v podstate je toto rozhodnutie logické. Golf nie je celkom nový, ide o rozsiahlu modernizáciu.
Viac šancí na úspech by mal asi elektromobil VW ID. 3., lenže ten zamieri k zákazníkom až v druhej polovici roka. S nádejami sa musela rozlúčiť aj Škoda. Sitom neprešla Scala ani Kamiq. Nezaujala dokonca ani nová Mazda 3 s revolučným benzínovým motorom Skyactive-X, ktorý využíva v určitých režimoch úsporný princíp vznietenia, a ani z od nej odvodený crossover CX-30. A keď sme už pri tejto extrémne populárnej triede, je naozaj šokujúce, že vo finálovej sedmičke nájdeme len jedného jej zástupcu. Pritom ich bolo neúrekom. Spomeňme BMW X6 a X7, DS 3 Crossback, novučičký Mercedes-Benz GLB, hybridnú Toyota RAV4, VW T-Cross či Subaru Forester. Neujali sa dokonca ani ambiciózne elektrické SUV ako Audi e-tron alebo Mercedes-Benz EQC, pritom vlani si vavríny odniesol elektrický crossover Jaguar I-Pace.
Finálová sedmička je teda prekvapivo pragmatická a relatívne dostupná. To ale neznamená, že nie je pestrá. Jediným klasickým prémiovým modelom je v nej BMW radu 1, ktoré presedlalo na predný náhon. Jeho postup očakával asi málokto, no v Mníchove môžu oslavovať. Klasické kompakty zastupuje výlučne Toyota Corolla. Ani sa niet čomu čudovať, ako jediná ponúka dva hybridné pohony. V triede mestských áut sa zasa o víťazstvo pokúsi Renault Clio a Peugeot 208. Najmä druhý z nich má pomerne veľké šance, keďže ponúka súčasne benzínový, naftový aj čisto elektrický pohon. A to sa cení. Má síce súrodenca v podobe Opelu Corsa, ale tento nemecký derivát porota ďalej neposunula. Ford zasa zabodoval malým crossoverom Puma, ako jediný zástupca triedy.
A potom tu máme dva elektromobily. Jeden lepší ako druhý. Kým Porsche Taycan s 800 V elektrickou sústavou možno považovať za cenovo nedostupný technologický zázrak, ktorý si miesto vo finále nepochbne zaslúži, Tesla 3 je logickou voľbou. Jej cena je trojnásobne nižšia, takže na ochrane životného prostredia sa bude podieľať oveľa viac ako nemecké superšportové 4-dverové kupé. Kto bude víťazom, sa dozvieme v predvečer autosalóna v Ženeve, presne 2. marca 2020. Ale ešte predtým absolvuje porota dve testovacie jazdy. Prvé prebehnú v januári vo Fínsku a následne vo februári vo francúzskom Mortefontaine. Pri hodnotení dostane každý z porotcov 20 bodov, ktoré musí rozdeliť medzi jednotlivé modely. Jednému však môže prideliť najviac desať bodov.