VW: ‘Kým budú zabíjaní ľudia, základný kameň továrne v Turecku nepoložíme.‘

Šéf koncernu VW Herbert Diess zverejnil na Linked In zaujímavý príspevok. Vysvetľuje, prečo sa automobilka rozhodla pozdržať rozhodnutie o výstavbe závodu v Turecku. „Ak si podniky myslia, že medzinárodné právo a ľudské práva sú výlučnou zodpovednosťou vlád, tak potom trhové hospodárstvo stráca svoj etický základ,“ napísal.

26.11.2019 16:00
debata
Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, dal... Foto: Volkswagen
Herbert Diess Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, dal jasne najavo, že kým nebude politika Turecka voči Sýrii v súlade s postojom Európskej únie, ale aj nemeckej vlády, základný kameň nového závodu v Turecku nepoloží.

Obrovská investícia do novej továrne koncernu Volkswagen je stále ohrozená. Dôvodom nie je nič menšie, ako vojenská operácia Turecka v Sýrii. O závode, do ktorého plánovala naliať nemecká automobilka miliardu eur a vyrábať v ňom od roku 2022 minimálne 300 000 áut ročne, sa rozhodne až v decembri. To je oveľa neskôr, ako koncern chcel. Vyrábať sa tu mali najmä nové generácie modelov VW Passat a Škoda Superb. Lenže politika Recepa Erdogana urobila rýchlym rozhodnutiam škrt cez rozpočet. Nie divu, že šéf Volkswagenu Herbert Diess je v súčasnosti doslova bombardovaný otázkami, či sa investícia uskutoční a ak nie, či automobilka vyberie novú oblasť a továreň vybuduje v politicky stabilnejšej krajine.

Pripomeňme, že v hre bolo okrem Turecka napríklad aj Srbsko či Bulharsko, ktoré by podobnú investíciu s radosťou prijali. Tlak na Diessa bol pravdepodobne taký veľký, že sa na podobné otázky rozhodol odpovedať na Linked In. A urobil to prekvapivo emotívne. Tvrdí, že Volkswagen odložil rozhodnutie napriek tomu, že investícia v Turecku je v jeho hospodárskom záujme. „Turecko je pre nás veľkým trhom, dobrou priemyselnou základňou a veľmi vhodným výrobným miestom. Sme však presvedčení, že ak si podniky myslia, že medzinárodné právo a ľudské práva sú výlučnou zodpovednosťou vlád, tak sa mýlia. Trhové hospodárstvo by tým stratilo svoj etický základ.“

A dodal, že Volkswagen zdieľa odmietavý postoj nemeckej vlády aj Európskej únie, čo sa týka vojenského konfliktu v severnej Sýrii. „Kým budú zabíjaní ľudia, nepoložíme vedľa bojiska základný kameň našej továrne. Som presvedčený, že medzinárodný obchod a úzke hospodárske väzby majú podporovať mier, prosperitu a slobodu,“ napísal Diess. Šéf Volkswagenu je tvrdí, že úlohou veľkých podnikov nie je zabezpečovať existenciu vlád, ale zabezpečovať existenciu ľudí. Poskytnúť im bezpečné pracovisko so spravodlivými podmienkami a príjem, ktorý umožňuje získať ich deťom lepšie vzdelanie a lepšiu budúcnosť.

Volkswagen má výrobné závody po celom svete. V Číne, Rusku, Južnej Afrike, Brazílii, Indii, v Spojených štátoch a v mnohých ďalších. Diess tvrdí, že to je údel globálnej spoločnosti a že sa všade snaží dodržiavať miestne zákony, ale aj vlastné etické normy. „Nie je to jednoduché, pretože mnoho krajín, kde pôsobíme, nezdieľa našu víziu slobodnej demokracie. Podľa indexu Economist The Democracy žije v takzvaných úplných demokraciách iba 4,5 % svetovej populácie. My sa však musíme starať aj o vyhliadky zvyšných 95,5 %. Naše rozhodnutia sú preto veľakrát ťažké a musia balansovať medzi obchodnými záujmami a etickými normami. Etické rozhodnutia nie sú synonymom jednoduchých odpovedí,“ vysvetľuje Diess.

Uvidíme, ako sa rozhodne Volkswagen v decembri, keď by mala padnúť definitívna odpoveď, či závod v Turecku vybuduje alebo zvolí iné riešenie. Príležitosti sa okamžite chytili pôvodní záujemcovia o investíciu. Rumunsko argumentovalo tým, že na jeho území má výrobné kapacity Ford a Dacia, a Bulharsko sa zasa snažilo presvedčiť vedenie vo Wolfsburgu zvýšením vládnej subvencie. To ale ešte nemusí znamenať úspech. Člen predstavenstva Volkswagenu Andreas Tostmann totiž nedávno oznámil, že automobilka zatiaľ nehľadá pre nový závod žiadne alternatívne umiestnenia. Podľa nemeckého Automobilwoche sa firma pokúsi využiť pre výrobu dvojičiek súčasné výrobné kapacity. A vraj je v hre aj Bratislava.

Logiku by to malo. V súčasnosti vyrába závod v Devínskej Novej Vsi napríklad VW Touareg, Audi Q7 či Porsche Cayenne, ale tiež malé elektrické modely Škoda Citigo, VW Up! a Seat Mii. A keďže dopyt po najmenších mestských modeloch klesá, takže nemusia dostať nástupcov, mohol by uvoľnenú kapacitu využiť Passat so Superbom. „Ide o špekulácie, ktoré nekomentujeme. Faktom zostáva, že bratislavský závod sa uchádza o výrobu nových modelov, aby si zabezpečil produktové portfólio do budúcnosti. O pridelení novej výroby ale doteraz rozhodnuté nebolo,“ píše vo svojom stanovisku spoločnosť Volkswagen Slovakia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Turecko #Škoda #VW #Škoda Superb #VW Passat #Herbert Diess
Články podľa značiek