Je to neuveriteľné, ale ani Berlín neodolal tlaku na obmedzenie jazdy starších naftových áut v centre. Pritom chcel pôvodne riešiť otázky čistoty ovzdušia inými spôsobmi, podobne ako Mníchov, ktorý sa rázne postavil proti snahám ekologických aktivistov. Najmä po tom, čo vysvitlo, že merania koncentrácie oxidov dusíka organizáciou Deutsche Umwelthilfe (DUH), ktorá vyvolávala s mestami súdne spory, boli zámerne manipulované. Napríklad merané len v špičkách, na najrušnejších uliciach a v blízkosti výfukov áut. Lenže dnes je už všetko inak. Berlín sa zaradí k mestám ako Hamburg, Stuttgart, Mainz, Frankfurt nad Mohanom, Darmstadt, Bonn, Kolín či Düsseldorf.
Reštrikcie voči dieslom umožnilo vlaňajšie rozhodnutie berlínskeho správneho súdu, na základe ktorého musela nemecká metropola obmedzenia zapracovať do svojich plánov na udržiavanie čistoty ovzdušia. Zákazy mali byť zavedené už v septembri, ale mesto nezohnalo včas potrebné dopravné značky. Prvá značka sa tak v Berlíne objavila až v 22. novembra na časti ulice Silbersteinstrasse vo štvrti Neukölln. Ešte tento týždeň osadia nové značenie na viacerých uliciach. Opatrenie zasiahne relatívne mladé naftové autá prihlásené pred 1. septembrom 2015 (!) a obmedzí ich prevádzku na úsekoch so spoločnou dĺžkou asi 2,5 kilometra. Napríklad na uliciach Alt-Moabit alebo Leipziger Strasse.
Na dodržovanie zákazu má dohliadať polícia a previnilcov pokutovať sumou 25 eur pri osobných autách a 75 eur pri tých nákladných. Kritici tvrdia, že to nebude jednoduché, pretože rozpoznať autá s emisnou normou Euro 5 a nižšou je vraj prakticky nemožné. Len v Berlíne sa bude zákaz týkať 192 000 vozidiel. Výnimky budú platiť pre taxikárov, remeselníkov, telesne hendikepovaných alebo záchranné a ošetrovateľské služby. Odporcovia zákazov poukazujú na to, že nemusia mať pozitívny vplyv na zlepšenie ovzdušia, autá len budú obchádzať miesta s najvyššou koncentráciou oxidov dusíka. Na dlhšej trase pritom spália viac paliva a vyprodukujú viac škodlivín, čo už ukázal príklad Hamburgu, kde zaviedli obmedzenia pre diesle ako prví.
Berlín však pripúšťa, že pokiaľ sa ovzdušie na daných uliciach zlepší, môžu byť časom zákazy zrušené. Postup Berlína je teda o čosi menej radikálny a obmedzenia zavádza v najmenšej možnej miere. V niektorých nemeckých mestách platí limit oxidu dusičitého (NO2) 40 mikrogramov na kubický meter v ročnom priemere. Týka sa to napríklad Hamburgu alebo Stuttgartu. Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie zomrie ročne asi 6 000 ľudí predčasne na choroby srdca a krvného obehu vyvolané emisiami NO2. Už v malých koncentráciách môže oxid dusičitý viesť k dlhodobým zdravotným problémom.